Tradycyjny katolicki kapłan odprawiający Mszę Świętą w klasycznym kościele, symbolizujący ciągłość tradycji i łaskę Chrystusa

Fałszywa Nowość: Odrzucenie Tradycji i Błędna Nadzieja

Podziel się tym:

Portal Gosc.pl (14 czerwca 2025) publikuje artykuł Piotra Sachy, w którym autor, interpretując fragment z 2 Listu do Koryntian (5, 14-21), wyraża przekonanie o nieustannej nowości życia w Chrystusie, odrzucając przysłowia ludowe i podkreślając ideę „nowego stworzenia”.

Analiza tego tekstu z perspektywy integralnej wiary katolickiej ujawnia poważne błędy i odejście od tradycyjnego nauczania Kościoła.

Autor artykułu, Piotr Sacha, pisze:

To, co dawne, minęło, a oto wszystko stało się nowe. (2 Kor 5, 17)

Słowa te, wyrwane z kontekstu, mogą sugerować odrzucenie przeszłości i tradycji. Tymczasem, jak naucza Kościół katolicki, Tradycja, obok Pisma Świętego, jest źródłem Objawienia Bożego. Odrzucenie tego, co dawne, jest odrzuceniem fundamentów wiary. Święty Paweł, pisząc o nowości w Chrystusie, nie nawołuje do zerwania z przeszłością, ale do odnowienia życia w łasce Bożej, która buduje na fundamencie wiary przekazanej przez Apostołów.

Sacha pisze dalej:

Wiem, że przysłowia ludowe kryją sporo mądrości. Po lekturze dzisiejszego czytania nie mogę zgodzić się jednak z tym, że „dzisiaj bal, jutro żal”. Na pewno nie zamierzam też „zawracać kijem Wisły”. Odkąd poznałem Jezusa, wszystko stało się (i staje się) nowe. Więcej, dzięki Jego odkupieniu dawne minęło i nie wróci.

Autor zdaje się sugerować, że poznanie Jezusa automatycznie unieważnia mądrość zawartą w przysłowiach ludowych. Jest to błędne rozumowanie. Przysłowia, będące owocem wielowiekowego doświadczenia, często zawierają głębokie prawdy o ludzkiej naturze i życiu społecznym. Odrzucenie ich w imię „nowości” jest przejawem pychy i braku szacunku dla mądrości przodków. Co więcej, twierdzenie, że „dawne minęło i nie wróci”, jest niebezpieczne, gdyż może prowadzić do lekceważenia grzechów przeszłości i braku pokuty.

Sacha odwołuje się do słów „Franciszka”:

Bo, jak podsłuchałem w jednej z katechez Franciszka, w odkupieniu chodzi nie tylko o naprawę tego, co zostało zepsute, ale o „nowe stworzenie”.

Nauczanie „Franciszka” o „nowym stworzeniu” jest charakterystyczne dla modernistycznej teologii, która dąży do reinterpretacji dogmatów wiary. Odkupienie, jak naucza Kościół, jest przede wszystkim naprawą tego, co zostało zepsute przez grzech pierworodny. Jest to przywrócenie człowieka do stanu łaski uświęcającej i umożliwienie mu życia wiecznego. Mówienie o „nowym stworzeniu” w oderwaniu od tego podstawowego celu odkupienia jest błędem.

Autor cytuje również ks. Józefa Tischnera:

Bliźniaczą myśl znalazłem w jednym z rozważań ks. Józefa Tischnera: „Los chrześcijanina nie jest losem Odysa, który przez całe życie wracał tam, skąd wyszedł. To raczej los Abrahama, który szedł w stronę »ziemi obiecanej« – ziemi, której nigdy nie widział”.

Porównanie losu chrześcijanina do losu Abrahama jest zwodnicze. Abraham, posłuszny Bożemu wezwaniu, wyruszył w nieznane, ufając obietnicy. Jednakże, jak naucza Kościół, życie chrześcijańskie nie polega na nieustannym poszukiwaniu nowości, ale na wiernym trwaniu w wierze i naśladowaniu Chrystusa. Jest to droga krzyża, która prowadzi do zmartwychwstania.

Sacha konkluduje:

Z tych dwóch refleksji wysnuwa się świadomość prostego faktu, że każda nowa chwila naprawdę jest nowa, to znaczy niepowtarzalna, mimo że wydaje się podobna do setek chwil minionych. Bywamy słabi. Ale nie jesteśmy zepsuci. Zatem, jak mówi przysłowie, komu w drogę, temu czas!

Twierdzenie, że „nie jesteśmy zepsuci”, jest sprzeczne z nauką o grzechu pierworodnym i jego skutkach. Grzech pierworodny zranił naturę ludzką, osłabił wolę i zaciemnił rozum. Dlatego też, człowiek potrzebuje łaski Bożej, aby przezwyciężać pokusy i dążyć do świętości. Lekceważenie tego faktu prowadzi do samozadowolenia i braku pokory.

Podsumowując, artykuł Piotra Sachy, choć napisany w duchu optymizmu, zawiera poważne błędy i odejścia od tradycyjnego nauczania Kościoła katolickiego. Promuje on fałszywą ideę nowości, odrzuca mądrość Tradycji i lekceważy skutki grzechu pierworodnego. Zamiast budować na fundamencie wiary, podkopuje go, prowadząc do zamętu i dezorientacji. Należy pamiętać, że prawdziwa odnowa życia w Chrystusie polega na wiernym trwaniu w wierze przekazanej przez Apostołów i na naśladowaniu Chrystusa w Jego krzyżu.


Za artykułem: Nie jesteśmy zepsuci
Data artykułu: 13.06.2025

Więcej polemik ze źródłem: gosc.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.