Portal Gosc.pl (6 czerwca 2025) publikuje rozważania „księdza” Adama Pawlaszczyka nad fragmentem Dziejów Apostolskich (Dz 25,13-21), w którym Festus relacjonuje Agryppie sprawę Pawła, wspominając o sporze dotyczącym Jezusa, o którym Paweł twierdzi, że żyje. „Ksiądz” Pawlaszczyk skupia się na zwięzłości tego przekazu, podkreślając, że słowa „Jezus” i „żyje” stanowią kwintesencję wiary chrześcijańskiej.
Analiza krytyczna tego tekstu z perspektywy integralnej wiary katolickiej ujawnia poważne braki i potencjalne herezje. Przede wszystkim, sprowadzenie całej Ewangelii do dwóch słów: „Jezus” i „żyje”, jest niedopuszczalnym uproszczeniem i pominięciem fundamentalnych prawd wiary.
Prawdziwa wiara katolicka, niezmienna od czasów Chrystusa, opiera się na depozycie wiary zawartym w Piśmie Świętym i Tradycji, interpretowanym przez Magisterium Kościoła. Nie można redukować tej bogatej i spójnej doktryny do kilku sloganów, jak to czyni „ksiądz” Pawlaszczyk.
Z perspektywy katolickiej, Zmartwychwstanie Chrystusa jest centralnym dogmatem wiary, ale nie jedynym. Zmartwychwstanie jest potwierdzeniem boskości Jezusa Chrystusa, Jego ofiary na krzyżu za grzechy ludzkości i Jego zwycięstwa nad śmiercią. Bez zrozumienia tych prawd, wiara w Zmartwychwstanie staje się pusta i bez znaczenia.
Katechizm Rzymski, będący wykładnią doktryny katolickiej, naucza, że wiara w Zmartwychwstanie Chrystusa jest fundamentem nadziei na nasze własne zmartwychwstanie i życie wieczne. Zmartwychwstanie Chrystusa jest gwarancją, że śmierć nie ma ostatniego słowa, a życie w łasce Bożej prowadzi do wiecznej szczęśliwości w Niebie.
Tymczasem, „ksiądz” Pawlaszczyk zdaje się pomijać te fundamentalne aspekty wiary, skupiając się jedynie na fakcie, że Jezus żyje. Takie podejście jest niebezpieczne, ponieważ może prowadzić do spłycenia wiary i zredukowania jej do emocjonalnego przeżycia, pozbawionego głębokiego zrozumienia doktryny.
Co więcej, sposób, w jaki „ksiądz” Pawlaszczyk przedstawia relację Festusa, sugeruje, że Zmartwychwstanie jest jedynie twierdzeniem Pawła, a nie obiektywną prawdą. Jest to niedopuszczalne, ponieważ podważa autorytet Pisma Świętego i Tradycji, które świadczą o Zmartwychwstaniu Chrystusa jako o fakcie historycznym i teologicznym.
Święty Paweł w swoich listach wielokrotnie podkreślał, że Zmartwychwstanie Chrystusa jest fundamentem wiary chrześcijańskiej. W Pierwszym Liście do Koryntian pisze: „A jeśli Chrystus nie zmartwychwstał, daremne jest nasze nauczanie, próżna jest także wasza wiara” (1 Kor 15,14). Zatem, twierdzenie, że Zmartwychwstanie jest jedynie twierdzeniem Pawła, jest sprzeczne z nauczaniem samego Apostoła.
„spory o ich wierzenia i o jakiegoś zmarłego Jezusa, o którym Paweł twierdzi, że żyje”.
Słowa Festusa, przytoczone przez „księdza” Pawlaszczyka, powinny być rozumiane w kontekście jego niewiary i niezrozumienia chrześcijaństwa. Festus, jako poganin, nie był w stanie pojąć tajemnicy Zmartwychwstania i dlatego sprowadzał ją do sporu o wierzenia. Jednakże, dla chrześcijan, Zmartwychwstanie jest prawdą objawioną przez Boga, a nie jedynie przedmiotem sporu.
„Jezus żyje. Czy dwa tysiące lat po tych wydarzeniach wciąż jest to dla nas kwintesencja naszej wiary?”
Pytanie postawione przez „księdza” Pawlaszczyka jest retoryczne i sugeruje, że wiara w Zmartwychwstanie jest wystarczająca. Jednakże, jak już zostało powiedziane, wiara katolicka jest znacznie bogatsza i obejmuje wiele innych prawd, które są równie ważne. Redukowanie wiary do jednego dogmatu jest niebezpieczne i prowadzi do jej wypaczenia.
Podsumowując, artykuł „księdza” Adama Pawlaszczyka zawiera poważne braki i potencjalne herezje. Sprowadzenie Ewangelii do dwóch słów, pominięcie fundamentalnych prawd wiary i sugerowanie, że Zmartwychwstanie jest jedynie twierdzeniem Pawła, są niedopuszczalne z perspektywy integralnej wiary katolickiej. Wierni powinni wystrzegać się takich uproszczeń i trwać w niezmiennej wierze, przekazanej przez Apostołów i strzeżonej przez Kościół katolicki przed 1958 rokiem.
Za artykułem: Jezus żyje!
Data artykułu: 05.06.2025