Portal PAP (17 czerwca 2025) relacjonuje sytuację społeczności żydowskiej w Iranie w kontekście konfliktu z Izraelem, podkreślając ich poparcie dla Iranu i dystansowanie się od „syjonistycznego reżimu”. Artykuł opisuje warunki życia Żydów w Iranie, ich relatywną tolerancję w zamian za lojalność wobec państwa oraz trudności związane z oddzieleniem judaizmu od syjonizmu.
Analiza tego artykułu z perspektywy integralnej wiary katolickiej ujawnia szereg problematycznych kwestii, które wymagają krytycznego omówienia.
Przede wszystkim, artykuł sugeruje, że relatywnie dobra sytuacja Żydów w Iranie jest uwarunkowana ich lojalnością wobec państwa islamskiego i potępieniem „syjonizmu”. Z katolickiego punktu widzenia, takie stanowisko jest nie do przyjęcia. Kościół zawsze nauczał o konieczności nawracania wszystkich ludzi na prawdziwą wiarę, a nie o tolerowaniu fałszywych religii w zamian za polityczne korzyści. Jak nauczał św. Augustyn: „Błąd, który nie jest zwalczany, zostaje zatwierdzony; a prawda, która nie jest broniona, zostaje stłumiona„.
Społeczność żydowska irańskiego Isfahanu poparła wojnę z Izraelem i oświadczyła, że „brutalność syjonistów jest daleka od jakiejkolwiek ludzkiej moralności, zraniła nasze serca i spowodowała męczeństwo wielu naszych ukochanych rodaków” – poinformowała w poniedziałek irańska agencja IRNA.
Oświadczenie Żydów z Isfahanu, potępiające „brutalność syjonistów”, jest szczególnie niepokojące. Z perspektywy katolickiej, potępianie narodu wybranego, nawet jeśli jego działania są naganne, jest niebezpieczne i może prowadzić do antysemityzmu. Kościół zawsze nauczał o szacunku dla Żydów, jako narodu, z którego narodził się Chrystus. Jak napisał św. Paweł w Liście do Rzymian (11, 28-29): „Co się tyczy Ewangelii, są oni nieprzyjaciółmi ze względu na was; lecz co się tyczy wybrania, są umiłowani ze względu na praojców. Bo dary łaski i powołanie Boże są nieodwołalne„.
Artykuł wspomina o fatwie ajatollaha Chomeiniego, która oddziela społeczność żydowską w Iranie od „bezbożnych syjonistów”. Z katolickiego punktu widzenia, takie rozróżnienie jest fałszywe i niebezpieczne. Syjonizm, jako ruch polityczny dążący do utworzenia państwa żydowskiego, może być oceniany różnie, ale nie można utożsamiać go z całą społecznością żydowską. Ponadto, Kościół zawsze nauczał o konieczności nawracania wszystkich ludzi, niezależnie od ich pochodzenia czy przekonań politycznych.
Relatywnie dobra sytuacja Żydów w Iranie opiera się na całkowitym odcięciu się od Izraela. Warunkiem akceptacji i tolerancji ze strony władz jest bezwzględna lojalność wobec Iranu i podkreślanie dystansu wobec „reżimu syjonistycznego”, tak jak ma to miejsce w oświadczeniu Żydów isfahańskich na temat wojny.
Kolejnym problemem jest relatywizowanie prawdy i moralności. Artykuł sugeruje, że „relatywnie dobra sytuacja” Żydów w Iranie jest warta kompromisu z islamskim reżimem. Z katolickiego punktu widzenia, prawda i moralność są niezmienne i nie można ich poświęcać dla politycznych korzyści. Jak nauczał św. Tomasz z Akwinu: „Lex iniusta non est lex” (Prawo niesprawiedliwe nie jest prawem).
Artykuł wspomina o istnieniu synagog, koszernych restauracji i seminarium rabinicznego w Iranie. Choć może to wyglądać na przejaw tolerancji religijnej, z katolickiego punktu widzenia jest to jedynie pozór. Kościół zawsze nauczał, że tylko jedna religia jest prawdziwa – religia katolicka – i że wszystkie inne religie są fałszywe i prowadzą do potępienia. Jak napisał papież Grzegorz XVI w encyklice *Mirari Vos*: „Z tego najbardziej cuchnącego źródła indyferentyzmu wypływa owa absurdalna i błędna opinia, a raczej szaleństwo, że każdemu należy zapewnić i zagwarantować wolność sumienia„.
Podsumowując, artykuł o sytuacji Żydów w Iranie jest przykładem relatywizmu moralnego i politycznego, który jest sprzeczny z nauczaniem Kościoła katolickiego. Zamiast potępiać „syjonizm” i tolerować islamski reżim, katolicy powinni modlić się o nawrócenie wszystkich ludzi, w tym Żydów i muzułmanów, na prawdziwą wiarę. Należy pamiętać o słowach Chrystusa: „Ja jestem drogą i prawdą, i życiem. Nikt nie przychodzi do Ojca inaczej jak tylko przeze Mnie” (J 14, 6).
Za artykułem: Iran: Społeczność żydowska poparła wojnę z Izraelem
Data artykułu: 17.06.2025