Portal Gość Niedzielny (6 czerwca 2025) publikuje komentarz Magdaleny Jóźwik do fragmentu Ewangelii św. Jana (J 21,15-19), opisującego rozmowę zmartwychwstałego Jezusa z Piotrem. Artykuł skupia się na przemianie Piotra i jego nowym rozumieniu naśladowania Chrystusa po doświadczeniach związanych z męką i zmartwychwstaniem.
Analiza krytyczna tego tekstu z perspektywy wiary katolickiej wyznawanej integralnie ujawnia subtelne, lecz istotne odchylenia od niezmiennej doktryny.
Autorka pisze:
Pomiędzy pierwszym „pójdź za mną” a ostatnim w życiu Piotra wiele się wydarzyło. Był świadkiem cudów i znaków, pięknego i wymagającego nauczania oraz tych zdarzeń, do których Jezus zapraszał tylko najbliższych. Piotr był aktywnym uczestnikiem ważnych momentów w historii zbawienia. Przekonał się na własnej skórze, czym jest misterium paschalne, które kolejne pokolenia chrześcijan będą przeżywać w liturgii.
To stwierdzenie, choć na pozór niewinne, zawiera w sobie niebezpieczną tendencję do relatywizowania prawdy. Sugeruje, że doświadczenie osobiste i przeżywanie liturgii posoborowej może prowadzić do głębszego zrozumienia wiary. Tymczasem, jak naucza św. Augustyn, prawda jest jedna i niezmienna, a jej źródłem jest Objawienie Boże, przekazane przez Tradycję i Pismo Święte, interpretowane przez nieomylny Magisterium Kościoła. Misterium Paschalne, owszem, jest centralnym wydarzeniem w historii zbawienia, ale jego przeżywanie w zmodernizowanej liturgii, pełnej dwuznaczności i nowinek, nie może prowadzić do prawdziwego poznania Boga. Liturgia ta, jak ostrzegał św. Pius X w encyklice *Pascendi Dominici Gregis*, jest narzędziem modernistów do siania zamętu i podważania fundamentów wiary.
Autorka kontynuuje:
Bagaż doświadczeń oraz spotkanie ze zmartwychwstałym Panem ukształtowały serce Piotra. Teraz Jego miłość i gotowość do pójścia za Jezusem są bardziej pokorne i realistyczne, ponieważ już wie, co to znaczy iść za Nim, a nie obok czy przed.
To zdanie sugeruje, że Piotr, po swoich doświadczeniach, osiągnął wyższy poziom duchowości, bardziej „pokorny i realistyczny”. Jest to subtelna forma potępianej przez Kościół herezji modernizmu, która zakłada, że prawda ewoluuje wraz z doświadczeniem. Święty Tomasz z Akwinu naucza, że wiara jest cnotą teologiczną, opartą na rozumie oświeconym przez łaskę Bożą, a nie na zmiennych emocjach i subiektywnych odczuciach. Piotr, wybrany przez Chrystusa na głowę Kościoła, otrzymał łaskę wiary w całej jej pełni od samego początku. Jego późniejsze doświadczenia, w tym upadek i pokuta, jedynie umocniły go w tej wierze, ale nie zmieniły jej istoty.
Ponadto, artykuł ten, typowy dla publikacji posoborowych, pomija milczeniem fakt, że Piotr otrzymał od Chrystusa obietnicę prymatu i nieomylności. Jezus powiedział do Piotra: „Ty jesteś Piotr [czyli Skała], i na tej Skale zbuduję Kościół mój, a bramy piekielne go nie przemogą” (Mt 16,18). Ta obietnica, potwierdzona przez całą Tradycję Kościoła, gwarantuje, że Piotr i jego następcy, papieże, będą nieomylni w sprawach wiary i moralności, gdy nauczają *ex cathedra*. Pomijanie tego faktu jest charakterystyczne dla modernistów, którzy dążą do podważenia autorytetu Kościoła i wprowadzenia zamętu w nauczaniu.
Podsumowując, artykuł z portalu Gość Niedzielny, choć na pozór pobożny, zawiera subtelne odchylenia od niezmiennej doktryny katolickiej. Promuje on modernistyczną ideę ewolucji dogmatów, relatywizuje prawdę i podważa autorytet Kościoła. Wierni katolicy, trzymający się niezmiennej Tradycji, powinni zachować ostrożność wobec tego typu publikacji i trwać mocno w wierze przekazanej przez Ojców Kościoła. Należy pamiętać o słowach św. Pawła: „Ale choćbyśmy nawet my lub anioł z nieba głosił wam Ewangelię różną od tej, którą wam głosiliśmy – niech będzie przeklęty!” (Gal 1,8).
Za artykułem: Piotr już wie, co to znaczy iść za Nim
Data artykułu: 05.06.2025