Portal episkopat.pl informuje o reelekcji ks. prof. Leszka Gęsiaka SJ na stanowisko rzecznika prasowego Konferencji Episkopatu Polski na kolejną, pięcioletnią kadencję, dokonaną podczas 401. Zwyczajnej Sesji Plenarnej KEP w Katowicach. Ks. Gęsiak wywodzi się ze Zgromadzenia Jezuitów, posiada bogate doświadczenie zarówno w polskich, jak i międzynarodowych instytucjach kościelnych, akademickich i medialnych, w tym na stanowiskach w Radio Watykańskim i licznych uczelniach katolickich oraz świeckich. Jego działalność naukowa koncentruje się m.in. na relacjach między religiami a zjawiskami multikulturowymi oraz mediami.
Jednakże z perspektywy integralnej wiary katolickiej należy poddać krytycznej analizie ten wybór oraz sam profil ks. Gęsiaka i przedstawione w artykule informacje, zestawiając je z nauczaniem Kościoła katolickiego sprzed 1958 roku oraz zasadami organicznej jedności i nienaruszalności Tradycji.
„Fr Leszek Gęsiak SJ was elected spokesman of the Polish Bishops’ Conference for a second term of five years by the 401st Plenary Assembly of the Polish Bishops’ Conference in Katowice.”
Po pierwsze, należy zauważyć, że instytucja „Konferencji Episkopatu Polski” jako ciało kolegialne biskupów, powstała po 1958 roku i silnie powiązana jest z posoborową strukturą Kościoła, która stoi w sprzeczności z integralną hierarchią i panowaniem Chrystusa jako Króla Kościoła. Konferencje episkopatów nie mają tradycyjnej legitymacji kościelnej przed Soborem Watykańskim II, a ich działalność często zmierza do demokratyzacji Kościoła i podporządkowania go ideałom nowoczesnego świata, co przeczy kanonicznej jedyności Ojca Świętego jako najwyższego zwierzchnika całego Kościoła.
W artykule nie ma żadnej wzmianki o synowskiej wierności Tradycji i nienaruszalności nauki Kościoła katolickiego przed reformami posoborowymi, co już samo w sobie świadczy o tendencyjności przekazu, oddając pełnię autorytetu duchowego przedstawicielom kościelnej struktury powstałej po 1960 roku. Tymczasem Pius X nauczał w „Pascendi Dominici Gregis”, że modernizm i nowoczesne tendencje penetrują powoli instytucje kościelne, co wymaga stanowczej obrony Tradycji.
„The Spokesman of the Polish Bishops’ Conference maintains contact with journalists, facilitating their access to information on the activities of the Conference…”
Rzecznik prasowy jest jedynie narzędziem medialnym, który działa w duchu promocji „Kościoła otwartego” i jego dialogu ze światem, co w rozumieniu integralnym jest nie do przyjęcia, gdyż prawdziwa misja Kościoła katolickiego polega na panowaniu Chrystusa nad światem poprzez głoszenie prawdy bez kompromisów i ograniczania się do „dialogu” sprowadzającego wiarę do relatywizmu. Historia Kościoła od Apostołów po wieki średnie wskazuje na walkę z herezjami i mocne utrzymanie nienaruszalności depozytu wiary. Zastąpienie prawdziwej ewangelizacji „współpracą z mediami” w duchu współczesnego neomodernizmu to zdrada misji Kościoła jako Mistycznego Ciała Chrystusa.
„He graduated in theology in 1995 at the Pontifical Faculty of Theology ‘Bobolanum’ in Warsaw… He completed his specialization studies in theology in the field of ecumenical ecclesiology at the Centre Sèvres Institute in Paris.”
Ecumenism as promoted especially after the Second Vatican Council, and mirrored in institutions such as the Centre Sèvres (a Jesuit faculty oriented towards modern theological currents), stands in contradiction with the integral Catholic faith. The Church’s teaching prior to 1958 expressly condemned the indifferentism and the abolition of Catholic supremacy it entails. The Council of Florence and Pope Pius IX in the Syllabus of Errors denounced any equalization of the Catholic Church and heresy or schism. Thus, specialization in ecumenical ecclesiology as understood today reflects a problematic orientation away from the deposit of faith and the absolute necessity of salvation through the one true Church.
„He was ordained a priest by Cardinal Franciszek Macharski on 29 June 1996 in Krakow.”
This ordination, taking place within the post-conciliar Church hierarchy, again calls into question the valid jurisdiction and apostolic succession as understood in the preconciliar Catholic Church. The so-called „ordination” after 1968, due to changes in the rite and the erosion of doctrinal clarity, cannot be accepted as unquestionably valid from the integral standpoint. This undermines the person’s legitimate authority as a teaching and pastoral figure within the one true Church.
Furthermore, the article lauds his doctorate on multiculturalism and the role of religion in this context. The Catholic Church, as per the authoritative teachings of the Fathers and Doctors, acknowledges that unity under the one true Faith is indispensable. The contemporary promotion of multiculturalism, often implying religious pluralism and relativism, is diametrically opposed to the doctrine of extra Ecclesiam nulla salus (outside the Church there is no salvation).
Integralna wiara katolicka stoi na straży panowania Chrystusa Króla — zarówno nad społeczeństwem, jak i nad światem — co wyklucza demokratyczne partycypacje czy wielokulturowe kompromisy grożące rozmyciem jedności i prawdy. Postawa ks. Gęsiaka, jak przedstawiona w artykule, zdaje się wpisywać w nurt postępowego Kościoła posoborowego, który krytykujemy za odstępstwo od prawdziwej Tradycji.
Podsumowując, przedstawiony wybór rzecznika KEP i jego biografia odzwierciedlają niepokojące znaki dalszej utraty katolickiej nienaruszalności w Polsce. Wierność integralnej nauce Apostołów, Ojców Kościoła i Magisterium przed 1958 rokiem wymaga odrzucenia pseudokościelnych struktur posoborowych – a także osób działających w ich imieniu – na rzecz jedności i panowania Chrystusa Króla nad Kościołem, duszami i całym światem.
Za artykułem: Fr Leszek Gęsiak SJ elected Spokesman of the Polish Bishops' Conference for a second term of office
Data artykułu: 11.06.2025