Eutanazja: degradacja godności ludzkiej w świetle prawa Bożego

Podziel się tym:

Streszczenie

LifeSiteNews (21 czerwca 2025) relacjonuje stanowisko „arcybiskupa” Nowego Jorku Timothy’ego Dolana wobec ustawy legalizującej eutanazję w stanie Nowy Jork. W wywiadzie podcastowym „kardynał” Dolan potępia inicjatywę legislacyjną, wskazując na dewaluację życia ludzkiego i negatywny wpływ zwłaszcza na młodych. Artykuł przywołuje także głosy krytyczne innych osób publicznych oraz omawia skutki podobnych regulacji w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, gdzie proceder tzw. wspomaganego samobójstwa staje się coraz bardziej powszechny.

Zasadniczy błąd perspektywy posoborowej

Powyższy tekst odnotowuje sprzeciw wobec legalizacji eutanazji, lecz cały przekaz opiera się na fundamentach teologicznych i antropologicznych niezgodnych z nauką katolicką wyznawaną integralnie. Zamiast jednoznacznego zakwestionowania prawa człowieka do dysponowania własnym życiem, cytowany „arcybiskup” Dolan denounced New York legislators for pushing through the “Medical Aid in Dying Act,” which would allow patients given a prognosis of six months or fewer to live to be prescribed euthanasia drugs…, skupiając się przede wszystkim na aspekcie psychologicznym i społecznym problemu.

Taka narracja pomija podstawową prawdę: tylko Bóg jest Panem życia i śmierci; żaden człowiek ani instytucja świecka nie posiada legitymacji do zadawania śmierci niewinnym – czy to przez aborcję, eutanazję czy tzw. „asystowane samobójstwo”. Święty Augustyn pisał o ciężkim grzechu zabójstwa niewinnych jako czynie sprzecznym z porządkiem stworzenia, podkreślając absolutny zakaz zabijania wynikający już z prawa naturalnego.

Niedostatki argumentacji przeciwko eutanazji

Cytowana wypowiedź “This is the cheapening of human life,” Dolan declared. nie oddaje istoty zagrożenia – taniość życia jest konsekwencją oderwania społeczeństw od panowania Chrystusa Króla nad narodami oraz detronizacji boskiego prawa moralnego w ustawodawstwie państwowym. Według integralnej wiary katolickiej błędne jest powoływanie się jedynie na indywidualną traumę rodzin lub subiektywne cierpienie psychiczne pacjentów (Dolan continued, stressing the “trauma” to family and friends which results from a young person taking their own life.). Należy konsekwentnie przypominać o obiektywnej wartości duszy ludzkiej stworzonej na obraz Boży – każdy akt zamierzonego uśmiercenia osoby chorej lub umierającej stanowi zamach na samego Boga.

Wskazywanie przez „kardynała” Dolana przykładów osobistego doświadczenia (he revealed that while his mother suffered for a long time in the hospital…) ma wartość emocjonalną, jednak bez odniesienia do dogmatycznej nauki Kościoła Katolickiego przed rokiem 1958 pozostaje płytkie i nieskuteczne wobec ideologicznego ataku cywilizacji śmierci.

Błędy antropologiczne i relatywizacja prawdy

Przykład cytowanego „bp” Stricklanda (

“True compassion does not eliminate suffering by eliminating the one who suffers…”

) choć brzmi szlachetnie, niestety wpisuje się w nowoczesny model empatii pozbawionej odniesienia do społecznego królowania Chrystusa. Tolerowanie pluralizmu światopoglądowego prowadzi zaś do sytuacji opisanej dalej:

The dangerous effects of a euthanasia culture are visible in Canada, where patients are waitlisted for health care but have ready access to euthanasia…

. To rezultat zanegowania zasady lex divinae legis (Bożego prawa), nakazującego troskę o życie aż po naturalną śmierć.

W miejsce jasności doktryny pojawia się mglista retoryka o godności każdej osoby bez precyzowania jej fundamentu – łaski uświęcającej oraz przynależności do Mistycznego Ciała Chrystusa. Już Leon XIII nauczał (encyklika Sapientiae Christianae): „Nie wolno katolikowi popierać żadnych projektów społecznych czy politycznych naruszających prawo Boże.” Tymczasem artykuł akceptuje obecność tzw. „katolików” jak gubernator Hochul otwarcie popierających kulturę śmierci; tym samym ukazuje miałkość współczesnej etyki chrześcijańskiej oderwanej od Tradycji.

Prawa Boże ponad rzekomymi prawami człowieka

Tekst sugeruje konieczność poszanowania uczuć rodziny oraz autonomii jednostki („decision-making capacity”), co stanowi przejaw modernistycznej herezji demokratyzującej sumienie – zamiast tego należy przypomnieć słowa Piusa XII: „Prawo Boskie stoi ponad wszelkim ustawodawstwem ludzkim”. Każda próba ustanowienia świeckiego prawa dopuszczającego zabicie chorego jest usankcjonowaniem rebelii przeciw Stwórcy; państwo winno uznać swój obowiązek karania takich czynów zgodnie z duchem kanonów pierwszych soborów chrześcijańskich.

Statystyki dotyczące Kanady (

Health Canada…13 241 Canadians died by MAID lethal injections…4.1 percent of all deaths in the country for that year…

) ukazują skalę katastrofy moralnej będącej owocem rewolucyjnego rozdziału państwa od Kościoła Katolickiego; liczby te są świadectwem triumfu nihilizmu tam, gdzie zabrakło głosu niezafałszowanej Tradycji apostolskiej.

Konieczna restauracja panowania Chrystusa Króla

Odpowiedzią nie może być kompromisowe nawoływanie do lepszego systemu opieki paliatywnej czy wsparcia psychicznego – rozwiązanie wskazuje tylko pełny powrót wszystkich narodów pod jarzmo Prawa Ewangelii oraz przywrócenie autorytetu integralnej wiary katolickiej jako fundamentu ładu społecznego. Państwo mające ambicje utrzymać cywilizację musi odrzucić fałszywe idee suwerenności jednostek nad życiem własnym lub cudzym oraz zaprowadzić rzeczywistą ochronę każdego poczętego aż po naturalną śmierć obywatela zgodnie z wyrokiem Magisterium przedsoborowego Kościoła Świętego (np.: Pius XI encyklika Casti Connubii, Pius XII przemowy o moralności lekarskiej).

Elementarne pryncypia: życie pochodzi od Boga i należy tylko do Niego; nikomu nie wolno zadawać sobie ani innym dobrowolnie śmierci bez względu na okoliczności choroby czy cierpienia — taka była zawsze praktyka Kościoła Katolickiego wyznawanego integralnie!

Zakończenie

Artykuł LifeSiteNews zawiera elementarną krytykę projektu legalizacji eutanazji lecz całkowicie pomija korzenie dramatu – sekularyzm państwa oraz zdradę Wiary przez hierarchię posoborowego anty-kościoła reprezentowaną choćby przez postać Timothy’ego Dolana pretendującego do tytułu „arcybiskupa”. Jedynym lekarstwem pozostaje powrót zarówno władz cywilnych jak kościelnych pod sztandar społecznego panowania Jezusa Chrystusa Króla — tak jak nauczała Matka nasza Marja poprzez wieków światłość Tradycji.


Za artykułem: (lifesitenews.com) Cardinal Dolan denounces New York assisted suicide bill as ‘cheapening of human life’
Data artykułu: 21.06.2025

Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.