Kobieta modląca się przed ołtarzem z krzyżem i świecami, symbolizująca duchową pobożność i pokorę w katolickim stylu, bez surrealistycznych elementów.

Kult ciała po czterdziestce: sekularny rytuał przeciwko wieczności

Podziel się tym:

Portal eKAI (13 sierpnia 2025) prezentuje sponsorowany artykuł promujący zabiegi kosmetyczne dla kobiet po 40. roku życia. Autorka Karolina Podsiadło rekomenduje stosowanie kremów z retinolem, peptydami i filtrem SPF 50, odradzając jednocześnie „hity z internetu” takie jak maść tranowa czy plastry na zmarszczki. Tekst całkowicie pomija perspektywę nadprzyrodzoną, redukując człowieka do poziomu zwierzęcia pielęgnującego swoje futro.


Materialistyczna redukcja osoby ludzkiej do poziomu biologicznego

Przedstawiony tekst operuje wyłącznie hermeneutyką naturalistyczną, traktującą ciało jako przedmiot do technicznej optymalizacji. „Pielęgnacja skóry twarzy po czterdziestce musi być dostosowana do indywidualnych potrzeb” – głosi autorka, nie wspominając ani słowem o potrzebach duchowych, stanie łaski uświęcającej czy obowiązku przygotowania na Sąd Ostateczny. Tymczasem już św. Paweł Apostoł nauczał: „Niechaj tedy grzech nie panuje w śmiertelnym ciele waszym, abyście nie byli posłuszni pożądliwościom jego. Ani nie oddawajcie członków waszych grzechowi za oręż nieprawości” (Rz 6, 12-13).

Kult młodości jako przejaw apostazji antropologicznej

Radikalne skupienie na „anty-aging” stanowi jawny bunt przeciwko Bożemu porządkowi, w którym „wszelki dar dobry i wszelki datek doskonały z góry jest, zstępujący od Ojca światłości” (Jk 1, 17), w tym naturalne procesy starzenia. Papież Pius XI w encyklice Divini illius Magistri potępił naturalistyczne wychowanie ignorujące cel nadprzyrodzony, zaś św. Augustyn w Wyznaniach pisał: „Piękność rzeczy doczesnych przemija, a człowiek niech przemija razem z nią” (IX, 4). Tymczasem tekst gloryfikuje „stymulowanie naturalnych procesów odnowy skóry” jako cel sam w sobie, co w świetle Articuli de fide stanowi formę bałwochwalczego kultu ciała.

Teologia konsumpcji zastępująca asketyzm

Proponowany rytuał pielęgnacyjny – „osobne kremy na dzień i na noc”, suplementy kolagenowe, codzienne stosowanie filtrów SPF 50 – tworzy parodię chrześcijańskiej dyscypliny duchowej. Podczas gdy święci jak Teresa z Avili praktykowali umartwienia dla zbawienia dusz, współczesna kobieta ma inwestować czas i środki w „skwalan, fosfolipidy i polisacharydy”. Kanon 1257 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku ustanawiał posty i wstrzemięźliwość jako actus cultus divini, podczas gdy tu mamy do czynienia z liturgią samouwielbienia.

Milczenie o grzechu głównym próżności

Najcięższym zarzutem wobec tekstu jest całkowite przemilczenie kategorii grzechu. Tymczasem już Rituale Romanum z 1614 roku w obrzędzie bierzmowania zawierało modlitwę o uwolnienie od „ducha próżnej chwały”. Katechizm Rzymski z 1566 roku wyraźnie ostrzega: „Najniebezpieczniejszą namiętnością jest miłość własna, która jest początkiem wszelkiego grzechu” (cz. III, rozdz. 1). Gdy autorka zachęca do „stosowania wyższych stężeń składników stymulujących produkcję kolagenu”, w rzeczywistościproponuje alchemię współczesnej próżności.

Ekonomia zbawienia zastąpiona ekonomią kosmetyczną

Artykuł ujawnia najgłębszą patologię posoborowej mentalności: zastąpienie ekonomii zbawienia ekonomią konsumpcji. Podczas gdy św. Ignacy Antiocheński w Liście do Rzymian pisał: „Pozwólcie mi stać się żerem dzikich bestii, przez które dostępuję Boga”, współczesna kobieta ma skupiać się na „ochronie UVA, UVB, HEV i IR”. Ten rozdźwięk doskonale ilustruje słowa św. Leona Wielkiego: „Uznaj, chrześcijaninie, godność twoją i stawszy się uczestnikiem Boskiej natury, nie wracaj do dawnej podłości” (Kazanie 21).

Teologia ciała versus kosmetyczna idolatria

Prawdziwa katolicka perspektywa ciała wyklucza zarówno manichejskie odrzucenie, jak i współczesny kult. Jak uczył św. Franciszek Salezy w Filotei: „Czystość wymaga, byśmy ciała nie szpecili, nie kaleczyli i nie osłabiali” (cz. III, rozdz. 13), lecz jednocześnie „walczmy raczej o piękność duszy niż ciała”. Tymczasem tekst proponuje faryzejską troskę o „nieważne części ciała” (por. Mt 23, 23-24), całkowicie ignorując ostrzeżenie św. Pawła: „Albowiem ćwiczenie cielesne na niewiele się przyda; pobożność zaś na wszystko jest pożyteczna” (1 Tm 4, 8).

Demaskacja komercyjnej duchowości

Sponsorowany charakter artykułu odsłania prawdziwy cel współczesnych „ekspertów”: przemianę duszy w konsumenta. Gdy św. Jan od Krzyża przestrzegał przed duchową chciwością (ciencia espiritual sabrosa), współczesna kobieta ma stać się „systematyczna” w aplikowaniu kremów z bakuchiolem i niacynamidem. To perfekcyjne odwzorowanie słów papieża św. Piusa X potępiających modernizm jako „zbiór wszystkich herezji” (Encyklika Pascendi), gdzie religia staje się uczuciem czysto ludzkim (§ 6).


Za artykułem:
Jak pielęgnować skórę twarzy po 40 roku życia?
  (ekai.pl)
Data artykułu: 13.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.