Portal eKAI (14 sierpnia 2025) relacjonuje konfiskatę szkoły San José de Jinotepe w Nikaragui przez reżim Ortegi, zarządzanej przez zgromadzenie „sióstr józefitek”. Współprzewodnicząca Rosario Murillo oskarżyła zakonnice o „zbrodnie” podczas protestów w 2018 r., nadając placówce imię sandinistycznego aktywisty. Badaczka Martha Patricia Molina broni „sióstr”, podkreślając ich 110-letnią działalność opartą na „wartościach chrześcijańskich i humanitarnych”. Ten obrazowy fragment neo-kościelnej martyrologii jedynie maskuje głębszy dramat: instytucjonalną zdradę Depozytu Wiary przez posoborowe struktury.
Naturalistyczna narracja jako zasłona dymna duchowej pustki
Artykuł operuje wyłącznie językiem świeckiego aktywizmu, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar prześladowania. Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
stanach łaski, obowiązku męczeństwa za Wiary, sakramentalnym charakterze prawdziwego Kościoła czy eschatologicznych konsekwencjach apostazji.
Humanitarny i chrześcijański – te dwuznaczne określenia, celowo oderwane od depositum fidei (depozyt wiary), służą budowie mitu o „dobroczynnym NGO” w habicie. Jak nauczał Pius X w Pascendi Dominici Gregis: „Moderniści […] umieszczają fundament religii nie w objawieniu, lecz w pewnym szczególnym poruszeniu duszy, które nazywają uczuciem”.
Teologiczna nielegalność „józefitek” w świetle prawa kanonicznego
Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 (kan. 488 §2, kan. 493) wyraźnie stanowi, że zakon bez zatwierdzonej przez Stolicę Apostolską reguły nie posiada osobowości prawnej. Tymczasem:
- Artykuł nie podaje daty rzekomej aprobaty zgromadzenia
- Wszelkie „zatwierdzenia” po 1958 r. są nieważne z racji braku władzy u pseudo-hierarchii
- Działalność po Soborze Watykańskim II nosi znamiona quasi-zakonnej parodii, gdyż – jak wykazał św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice – „heretyckie zgromadzenia tracą jurysdykcję i misję kanoniczną”
Fałszywa martyrologia w służbie rewolucji
Próba kreowania „sióstr” na ofiary prześladowań jest szczególnie obrzydliwa wobec ich oczywistej współpracy z posoborową herezją. Jak przypomina bulla Cum ex Apostolatus Officio Pawła IV: „Kościół nie może być prześladowany przez władzę, która sama jest konsekwencją apostazji”. Prawdziwym męczennikiem byłby ten, kto – za przykładem o. Miguel Pro SJ – oddałby życie za:
odmówienie Nowej Mszy, publiczne potępienie wolności religijnej lub obronę dogmatu Extra Ecclesiam Nulla Salus
Tymczasem „józefitki”, jak większość neo-zakonów, zajmowały się głównie „dialogiem”, „ekumenizmem” i innymi formami zdrady, co doskonale koresponduje z marksistowską retoryką reżimu.
Strukturalna apostazja jako przyczyna prześladowań
Dekret Świętego Oficjum z 1949 r. potępiający komunizm wyraźnie wskazywał: „Kościół nigdy nie pogodzi się z doktrynami materialistycznymi i antychrześcijańskimi”. Tymczasem posoborowy establishment:
- Podpisał haniebny układ w Medellín (1968), otwierający drzwi „teologii wyzwolenia”
- Promował „opcję na rzecz ubogich” jako świecką rewoltę zamiast dzieła ewangelizacji
- Wprowadził do liturgii elementy ludowej religijności, co wprost przygotowało grunt pod przejęcie instytucji przez reżim
Jak trafnie zauważył arcybiskup Marcel Lefebvre: „Gdy biskupi przestają głosić Królestwo Chrystusa, świat wprowadza swoje królestwo terroru”.
Nikaraguańska lekcja dla opornych
Likwidacja szkoły San José jest nie tyle prześladowaniem Kościoła, co koniecznym następstwem zdrady jego misji. Gdy:
- Zamiast kerygmatu głosi się „wartości humanitarne”
- Zamiast Najświętszej Ofiary odprawia się „wieczerzę”
- Zamiast Chrystusa Króla wyznaje się „godność człowieka”
wówczas państwo – jako prawowity spadkobierca tej apostazji – ma moralne prawo (choć nielegalne z Boskiego punktu widzenia) przejąć opuszczone przyczółki. Niech ta sytuacja posłuży za ostrzeżenie dla wszystkich, którzy wciąż łudzą się możliwością „reformy” neo-kościoła. Jedyną drogą jest powrót do integralnej doktryny katolickiej sprzed 1958 roku, czego świadkiem byli prawdziwi męczennicy Meksyku czy Hiszpanii, nie zaś współpracownicy rewolucji.
Za artykułem:
Kolejna katolicka placówka edukacyjna w Nikaragui zlikwidowana (ekai.pl)
Data artykułu: 14.08.2025