Portal Vatican News PL (16 sierpnia 2025) relacjonuje homilię „kardynała” Pierbattisty Pizzaballi wygłoszoną w opactwie benedyktyńskim w Abu Gosh z okazji uroczystości Wniebowzięcia Najświętszej Marji Panny. W tekście pełnym naturalistycznej retoryki uzurpator patriarchalny stwierdza, że „moc szatana będzie zawsze działać”, sprowadzając chrześcijańską nadzieję do biernego oczekiwania na koniec konfliktu w Gazie. Milczenie o obowiązku nawracania narodów i publicznego panowania Chrystusa Króla demaskuje heretyckie przesłanie całego wystąpienia.
Teologiczna kapitulacja pod płaszczem realizmu
Rzekomy patriarcha Jerozolimy konstruuje swoją narrację na fałszywej dialektyce między apokaliptyczną wizją smoka a bezsilnością wierzących:
„Sam, naszymi ludzkimi siłami, nie pokonamy ogromnej mocy tego smoka. […] Nie powinniśmy się łudzić. Koniec wojny nie oznaczałby końca wrogości i bólu”.
To otwarte zaprzeczenie słowom św. Pawła: „Wszystko mogę w Tym, który mnie umacnia” (Flp 4,13) oraz obietnicy Chrystusa: „Ja zwyciężyłem świat” (J 16,33). Już św. Augustyn w De Civitate Dei (Księga XX, rozdz. 8) wykazywał, że Krzyż ostatecznie złamał potęgę Szatana, zaś Sobór Trydencki w sesji VI, rozdz. 16 przypominał o skuteczności łaski Chrystusowej przeciwko mocom piekielnym.
Eliminacja nadprzyrodzoności jako metoda apostazji
Szokujące jest całkowite pominięcie w homilii:
- Obowiązku głoszenia Ewangelii narodom Ziemi Świętej jako jedynej drogi do prawdziwego pokoju
- Konieczności powrotu żydów i mahometan do jedynego prawdziwego Kościoła dla uniknięcia wiecznego potępienia
- Roli Najświętszej Ofiary jako ex opere operato narzędzia przebłagania za grzechy świata
Zastąpienie tych dogmatów mglistym stwierdzeniem o „tworzeniu kontekstów uzdrowienia i życia” odpowiada modernistycznej definicji wiary jako „uczucia religijnego” potępionej przez św. Piusa X w encyklice Pascendi (par. 8).
Bluźniercze zrównanie krwi ludzkiej z Krwią Baranka
Najcięższym przejawem teologicznego barbarzyństwa jest twierdzenie:
„Krew niewinnych […] płynie pod ołtarzem, zmieszana z krwią Baranka, uczestnicząc także w dziele odkupienia”.
To jawna herezja sprzeczna z dogmatem o jedyności i wystarczalności Ofiary Kalwarii (Sobór Trydencki, sesja XXII, rozdz. 2). Jak przypominał papież Innocenty III w liście Cum Marthae circa do arcybiskupa Arles: „Tylko Chrystus przez swoją śmierć dał zbawienie światu, tylko On jest Pośrednikiem między Bogiem a ludźmi”.
Demoniczna dialektyka zastępująca walkę o Królestwo
Retoryka Pizzaballi odtwarza gnostycki dualizm potępiony już przez św. Ireneusza w Adversus Haereses (II, 14, 2). Stwierdzenie, że „nasza Ziemia Święta […] jest także miejscem najwyższego przejawu mocy szatana” stanowi bluźnierstwo przeciwko miejscu Wcielenia, Męki i Zmartwychwstania. To nie Szatan „próbuje narzucić się bardziej niż gdzie indziej”, lecz neo kościół porzucił misyjny zapał, o którym Pius XI pisał: „Kościół musi głosić Ewangelię wszystkim narodom, albowiem Chrystus jest jedyną drogą zbawienia” (Rerum Ecclesiae).
Liturgiczne świętokradztwo jako podstawa refleksji
Cała homilia została wygłoszona podczas pseudo-mszy w rycie posoborowym, który – jak wykazał kard. Alfredo Ottaviani w Short Critical Study of the New Mass – zniszczył teologię Ofiary przebłagalnej. Stąd logiczne, że „duchowny” nie wspomina o:
- Grzechu pierworodnym jako źródle wojen
- Potrzebie pokuty i zadośćuczynienia Bogu za zniewagi
- Obowiązku podporządkowania prawa międzynarodowego prawu Chrystusowemu
Zgodnie z ostrzeżeniem św. Piusa V w bulli Quo primum, „Ofiara Mszy świętej zawiera w sobie najskuteczniejsze środki dla zadośćuczynienia za grzechy żywych i umarłych”. Odrzucając tę prawdę, posoborowie skazuje narody na wieczną zagładę.
Fałszywa mariologia fundamentem apostazji
Wykorzystanie uroczystości Wniebowzięcia do głoszenia deterministycznej wizji historii stanowi profanację dogmatu ogłoszonego przez Piusa XII. Zamiast ukazać Najświętszą Marję Pannę jako Reginam Angelorum (Królową Aniołów) zmagającą się z szatanem (Ap 12,7-9), Pizzaballa redukuje Jej rolę do „schronienia” w duchu protestanckiego pietyzmu. Tymczasem już św. Ludwik Maria Grignion de Montfort w Traktacie o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Marji (rozdz. 1) nauczał, że „przez Marję rozpoczęło się zbawienie świata i przez Marję musi się ono dopełnić”.
Za artykułem:
Kard. Pizzaballa: krew niewinnych w Gazie i na świecie nie jest zapomniana (ekai.pl)
Data artykułu: 16.08.2025