Sanktuarium katolickie z kapłanem w liturgicznych szatach, wiernymi i klasyczną architekturą, wyrazem głębokiej pobożności i tradycji

Biskup pomocniczy Krakowa głosi modernistyczną negację konieczności łaski i dobrych uczynków do zbawienia

Podziel się tym:

Modernistyczne zniekształcenie doktryny zbawienia w nauce „biskupa” Muskusa

Portal eKAI (19 sierpnia 2025) relacjonuje wystąpienie Damiana Muskusa OFM podczas pielgrzymki Rodziny Radia Marja w Zakopanem, gdzie miał stwierdzić, że „życie wieczne nie jest nagrodą za dobre sprawowanie” oraz że „do nieba nie idzie się drogą szlifowania własnej doskonałości, zdobywania kolejnych sprawności moralnych czy pielęgnowania cnót”. Całość przemówienia stanowi klasyczny przykład modernistycznej negacji katolickiej doktryny o współdziałaniu łaski i wolnej woli w dziele zbawienia.


Jałowy fideizm przeciwko dogmatom trydenckim

Wykładnia przedstawiona przez „biskupa” Muskusa stanowi jawne pogwałcenie niezmiennego nauczania Kościoła katolickiego, szczególnie potwierdzonego na Soborze Trydenckim. Sacrosancta Tridentina Synodus w dekrecie o usprawiedliwieniu stanowczo potępia twierdzenie, jakoby wiara bez uczynków wystarczała do zbawienia: „Jeśliby ktoś mówił, że człowiek usprawiedliwiony (…) nie jest obowiązany do zachowania przykazań Bożych i kościelnych (…) niech będzie wyklęty” (sesja VI, kanon 20).

Tymczasem Muskus wprost głosi: „do nieba nie idzie się drogą szlifowania własnej doskonałości, zdobywania kolejnych sprawności moralnych czy pielęgnowania cnót”, co jest bezpośrednim zaprzeczeniem słów Chrystusa: „Jeśli chcesz osiągnąć życie, zachowaj przykazania” (Mt 19,17) oraz ostrzeżenia św. Pawła: „Bez uświęcenia nikt nie ujrzy Pana” (Hbr 12,14).

Naturalistyczna redukcja życia duchowego

Retoryka Muskusa koncentruje się na psychologicznych kategoriach „zaufania” i „ogołocenia”, całkowicie pomijając nadprzyrodzone środki zbawienia. Nie wspomina ani słowem o:

  • Konkretnym obowiązku zachowania przykazań
  • Niezbędności sakramentów (zwłaszcza pokuty i Eucharystii)
  • Obiektywnej konieczności stanu łaski uświęcającej w chwili śmierci
  • Rzeczywistości wiecznego potępienia dla tych, którzy umierają w grzechu ciężkim

Ta celowa eliminacja elementów nadprzyrodzonych demaskuje modernistyczną metodę opisaną przez św. Piusa X w encyklice Pascendi jako „przenoszenie zjawisk psychologicznych w dziedzinę wiary” (nr 13). Według papieża moderniści „nie uznają żadnego autorytetu, który by stał ponad człowiekiem”, co dokładnie widać w słowach Muskusa: „Jeśli relację z Nim zaczynamy traktować powierzchownie, to znaczy, że dary (…) przesłaniają nam Jego samego” – co stanowi ukrytą krytykę zewnętrznych praktyk religijnych.

Fałszywe opozycje i relatywizacja cnót

„Biskup” tworzy sztuczną opozycję między rozwojem życia duchowego a zaufaniem Bogu, twierdząc: „Jezus zaprasza nas do doskonałości, która każe przestać ufać własnej wielkości i sile”. Tymczasem katolicka teologia moralna od wieków naucza o synergizmie – współdziałaniu łaski Bożej i ludzkiej wolnej woli. Św. Augustyn przypomina: „Bóg stworzył cię bez ciebie, ale nie zbawi cię bez ciebie” (Sermo 169, 13).

Najcięższym błędem jest jednak stwierdzenie: „bogactwem przeszkadzającym w pójściu Jezusową drogą doskonałości mogą być (…) przesadne przywiązania do ulubionych form modlitwy czy zaangażowanie w dzieła miłosierdzia”. To jawne zrelatywizowanie praktyk pokutnych i zdyskredytowanie uczynków miłosierdzia, choć Chrystus wprost ostrzegał: „Jeśli wasza sprawiedliwość nie będzie większa niż uczonych w Piśmie i faryzeuszów, nie wejdziecie do królestwa niebieskiego” (Mt 5,20).

Sanktuarium fałszywego objawienia jako symbol apostazji

Znaczące, że te heretyckie tezy głoszone są w sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej – miejscu kultu potępionych przez prawdziwy Kościół „objawień”, które Pius XI nazwał „niebezpieczną mistyką prowadzącą do kwietystycznej bierności” (list do kard. Gomá y Tomás, 1937). Sam fakt, że struktury posoborowe wyniosły fatimskie urojenia do rangi kultu, demaskuje ich apostazję.

Duchowa pustka neo-kościoła

Nauka głoszona przez Muskusa stanowi logiczną konsekwencję soborowej rewolucji. Gdy odrzucono dogmat o extra Ecclesiam nulla salus (poza Kościołem nie ma zbawienia), zastępując go naturalistyczną teorią „powszechnego zbawienia”, nieuchronnie prowadzi to do negacji konieczności jakiegokolwiek wysiłku duchowego. To nie jest chrześcijaństwo, lecz psycho-terapeutyczna sekta samozadowolenia, gdzie łaska została zastąpiona terapią akceptacji, a Krzyż – grupowym treningiem interpersonalnym.

W świetle niezmiennego nauczania Kościoła, wystąpienie „biskupa” Muskusa stanowi jawną herezję semipelagiańską, potępioną przez Sobór w Orange (529 r.) i późniejsze Magisterium. Jak ostrzegał Pius XII: „Kto wierzy, że może pozostać w łasce Bożej, nawet jeśli świadomie i z premedytacją zaniedbuje prawa Boże, ten znieważa Boga i staje się winny śmiertelnego grzechu” (przemówienie do kardynałów, 2 listopada 1954).


Za artykułem:
Bp Muskus: do nieba nie idzie się drogą szlifowania własnej doskonałości
  (ekai.pl)
Data artykułu: 19.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.