Portal LifeSiteNews (19 sierpnia 2025) relacjonuje 22-punktowy program Pierre’a Poilievre, lidera kanadyjskiej Partii Konserwatywnej, obiecujący „największą odbudowę kanadyjskiej armii od pokoleń”. Główne postulaty obejmują zwiększenie wydatków wojskowych, zastąpienie „kultury woke” przez „kulturę wojownika” oraz walkę z „ideologicznym ekstremizmem” rządów liberalnych. Krytyka dotyczy m.in. umieszczania dystrybutorów tamponów w męskich toaletach koszarowych oraz programów LGBT finansowanych z podatków.
Zastąpienie jednej herezji drugą: fałszywy dychotomizm „wojownik vs woke”
Retoryka Poilievre’ya operuje naturalistycznym redukcjonizmem, przeciwstawiając „lewicowy ekstremizm” równie błędnej koncepcji świeckiego militaryzmu. Jak nauczał Pius XI w Quas Primas: „Pokój Chrystusa w królestwie Chrystusa” (Pax Christi in Regno Christi) – żadna formuła polityczna nie zapewni ładu społecznego bez formalnego uznania panowania Naszego Pana Jezusa Chrystusa nad narodami.
„Bravery, honour, patriotism and strength are its pillars” (Odwaga, honor, patriotyzm i siła są jego filarami)
To zdanie demaskuje czysto naturalistyczne rozumienie cnót, całkowicie oderwane od ich nadprzyrodzonego fundamentu. Św. Augustyn w Państwie Bożym (XIX, 12) przypomina: „Bez sprawiedliwości, czymże są królestwa jeśli nie wielkimi bandami rozbójników?”. Żołnierz katolicki walczył zawsze pro aris et focis (za ołtarze i ogniska domowe) – nie za abstrakcyjne „wartości” czy świecką ojczyznę.
Milczenie o źródłach kryzysu: rewolucja antropologiczna Vaticanum II
Autorzy pomijają kluczowy fakt: degradacja kanadyjskiej armii stanowi bezpośredni owoc apostazji posoborowej. Gdy Paweł VI podpisał Dignitatis Humanae, sankcjonując błędną „wolność religijną”, otworzył furtkę dla wszystkich ideologii. Leon XIII w Immortale Dei (1885) nauczał nieomylnie: „Państwo winne jest publiczne wyznawanie prawdziwej religii”. Tymczasem Poilievre proponuje jedynie zastąpienie LGBT-owskiego bałwochwalstwa bałwochwalstwem państwowym.
Teologia polityczna absurdu: „klimat” zamiast Krzyża
Wspomniane w artykule wystąpienie byłego premiera Justin’a Trudeau przed żołnierzami o „zmianach klimatycznych” odsłania metafizyczną pustkę współczesnej polityki. Podczas gdy św. Ludwik IX wzywał krzyżowców do walki pro Christo vincere vel mori (dla Chrystusa zwyciężyć lub umrzeć), współcześni dowódcy serwują żołnierzom neomaltuzjańskie herezje. Jak przypomina Syllabus Piusa IX (1864), potępienie proposition 80: „Papież może i powinien pogodzić się z postępem, liberalizmem i cywilizacją nowożytną” – to właśnie ta zgniła logika legła u podstaw katastrofy.
Demaskacja „patriotyzmu” bez Boga: farm boy contra civitas diaboli
„That farm boy looks at the army […] and it doesn’t have the same pull because it doesn’t represent the farm boy’s values” („Ten chłopak z farmy patrzy na armię […] i nie pociąga go to, ponieważ nie reprezentuje jego wartości”)
Ten fragment ujawnia dramatyczne pomieszanie pojęć. Katolicka nauka społeczna rozróżnia:
- Patria terrena – doczesną ojczyznę poddaną Chrystusowi Królowi
- Civitas diaboli – państwo budowane na odrzuceniu praw Bożych
Jak pisał św. Robert Bellarmin w De Laicis: „Władza polityczna pochodzi od Boga, ale poprzez wybór ludu”. „Wartości farm boy’a” pozostają jednak pogańskie, jeśli nie obejmują wiary w społeczne panowanie Chrystusa.
Wojsko bez Krzyża: synkretyzm zamiast sacrum
Artykuł wspomina o „innowacjach” w religijnych instrukcjach wojskowych poprzez powoływanie „homoseksualnych doradców”. To jawny przykład świętokradztwa zakazanego przez kanon 1258 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku: „Katolicy nie mogą aktywnie uczestniczyć w obrzędach heretyków”. Tymczasem prawdziwa posługa kapłańska w armii wymagała zawsze:
- Mszy trydenckiej jako centrum życia koszarowego
- Różańca jako „karabinu duchowego”
- Świętych patronów (św. Marcin z Tours, św. Jerzy) jako wzorców
Modernistyczna armia kanadyjska nie różni się zasadniczo od wojsk kalwinów niszczących ołtarze w XVI wieku.
Podsumowanie: konieczność Contrat Social przeciwko Rousseau
Projekt Poilievre’ya to jedynie kosmetyczna korekta systemu opartego na błędnych zasadach 1789 roku. Prawdziwe rozwiązanie wskazuje Leon XIII w Au Milieu des Sollicitudes (1892): „Kościół (…) nie potępia żadnej formy rządu, byle godziła się z zasadami rozumu i z objawieniem”. Dopóki Kanada nie uzna publicznie:
- Nieomylnego Magisterium Kościoła
- Prawa Bożego jako fundamentu ustawodawstwa
- Królewskiej władzy Chrystusa nad narodami
– każda „reforma” pozostanie jedynie przerzucaniem się między herezjami. Non est potestas nisi a Deo (Nie ma władzy, która by nie pochodziła od Boga) – przypomina św. Paweł (Rz 13,1). Bez tego uznania, armie stają się narzędziami nowego despotyzmu.
Za artykułem:
Poilievre vows to rebuild Canada’s military, replace ‘woke culture’ with ‘warrior culture’ (lifesitenews.com)
Data artykułu: 19.08.2025