Portal LifeSiteNews (20 sierpnia 2025) informuje o umorzeniu zarzutów wobec 75-letniej Rose Docherty, aresztowanej za trzymanie tablicy z napisem „Przymus jest przestępstwem, jestem tu by rozmawiać, tylko jeśli chcesz” w strefie buforowej przy szpitalu dokonującym aborcji w Glasgow. Szkockie prawo z września 2024 r. zakazuje „wpływania na czyjąś prywatną decyzję o skorzystaniu z usług aborcyjnych” w promieniu 200 metrów od placówek aborcyjnych. Amerykański Departament Stanu określił decyzję o umorzeniu jako „zwycięstwo zdrowego rozsądku” i poparcie dla „wolności słowa oraz wolności religijnej”.
Milczenie o prawie Bożym jako przejaw apostazji
Relacja pomija fundamentalną zasadę katolicką: abortus provocatus (spędzenie płodu) to morderstwo i ciężki grzech wołający o pomstę do nieba. Kanon 2350 §1 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. nakłada ekskomunikę latae sententiae (z mocy samego prawa) na wszystkich uczestników aborcji. Pius XI w encyklice Casti Connubii (1930) potępił aborcję jako „zbrodnię” i „nieludzką hańbę”. Tymczasem artykuł traktuje „usługi aborcyjne” jako neutralną kategorię prawną, nie zaś jako jawny przejaw kultury śmierci.
„Coercion is a crime, here to talk, only if you want”
Retoryka „przymusu” i „gotowości do rozmowy” to przykład naturalistycznego redukcjonizmu, który sprowadza zbrodnię do problemu psychologicznej autonomii. Św. Augustyn w De Civitate Dei (Księga XIX, rozdz. 15) naucza: „Remota iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia?” (Usunąwszy sprawiedliwość, czymże są królestwa, jeśli nie wielkimi zbójectwami?). Szkockie prawo, sankcjonujące morderstwo niewinnych, jest właśnie takim „zbójectwem” – tymczasem dokument nie piętnuje go jako bezprawia, lecz skupia się na proceduralnej walce o „wolność słowa”.
„Wolność religijna” jako narzędzie antychrystusowej rewolucji
Poparcie Departamentu Stanu dla Docherty opiera się na heretyckiej koncepcji „wolności religijnej” potępionej przez Piusa IX w Quanta Cura (1864) i Syllabus Errorum (pkt. 15, 77-79). Leon XIII w Immortale Dei (1885) wykazał, że „państwo, odrzucając panowanie Boga, samo popada w absolutny despotyzm”. Tymczasem amerykańska wypowiedź gloryfikuje „wolność” oderwaną od regnum sociale Christi (społecznego panowania Chrystusa), co Pius XI w Quas Primas (1925) nazwał „jedynym lekarstwem na zepsucie czasów nowożytnych”.
Ewangeliczny fałsz „miłosierdzia bez nawrócenia”
Deklaracje Docherty o „staniu z miłością i współczuciem” to przykład fałszywego miłosierdzia, które pomija obowiązek upominania grzeszników (Kpł 19:17; Ez 3:18-19). Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q. 10, a. 11) dowodzi, że tolerowanie zła wobec „dobra pokoju” jest grzechem zaniedbania. Pius XII w przemówieniu do położników (29 października 1951) podkreślił: „Życie niewinnej istoty ludzkiej jest święte, a żadna władza ludzka nie ma prawa go zniszczyć”.
Zdemaskowana mentalność posoborowej hybrydy
Cała narracja ujawnia duchowe bankructwo neo-kościoła:
- Zamiana obrony życia na walkę o „prawa człowieka” – podczas gdy Pius XII w Discorso alle Ostetriche (1951) nazwał aborcję „bezpośrednim atakiem na podstawowe prawo do życia”, współcześni redukują problem do „wolności ekspresji”.
- Kult świeckiego humanitaryzmu – motto Docherty („Przymus jest przestępstwem”) przemilcza fakt, że aborcja JEST przymusem wobec dziecka, co św. Alfons Liguori w Theologia Moralis (Księga III, rozdz. 4) określił jako „najcięższe pogwałcenie piątego przykazania”.
- Teologiczna impotencja – brak wezwania do pokuty, nawrócenia i publicznego uznania królewskiej władzy Chrystusa, co Sobór Watykański I (konst. Pastor Aeternus, rozdz. 4) uznał za obowiązek każdego katolika.
Sprawa Docherty nie jest „zwycięstwem”, lecz dramatycznym symptomem świata, który odrzucił Sociale Regnum Christi. Jak pisał św. Pius X w Notre Charge Apostolique (1910): „Prawdziwi przyjaciele ludu nie są ani rewolucjonistami, ani innowatorami, lecz tradycjonalistami”.
Za artykułem:
Scotland drops charges against pro-life grandmother arrested for holding sign in ‘buffer zone’ (lifesitenews.com)
Data artykułu: 20.08.2025