Eucharystia zredukowana do cyfrowego spektaklu: modernistyczna apoteoza Carlo Acutisa w Asyżu
Portal Opoka (24 sierpnia 2025) relacjonuje odsłonięcie w Asyżu brązowej rzeźby przedstawiającej Carlo Acutisa, zwanego „influencerem Boga”, klęczącego u stóp Chrystusa z laptopem wyświetlającym kielich i patenę. Instalacja Timothy’ego Schmalza, nazwana „St. Carlo at the Cross”, ma upamiętniać rzekomą kanonizację młodzieńca zaplanowaną na 7 września 2025 przez „papieża” Leona XIV. To jaskrawy przykład posoborowego synkretyzmu, gdzie Najświętsza Ofiara zostaje zrównana z technologicznym gadżetem.
Profanacja sacrum w imię kultury cyfrowego bałwochwalstwa
„W rzeźbie Carlo trzyma laptopa, na którego ekranie widnieją kielich i patena – symbol tego, że za pomocą technologii ukazywał światu Najświętszą Eucharystię”
Już sama koncepcja umieszczenia przedmiotów liturgicznych na ekranie laptopa stanowi akt świętokradztwa, sprzeczny z katolicką teologią sakramentalną. Św. Pius X w encyklice Pascendi dominici gregis potępił modernistyczne mieszanie sfery sacrum i profanum, podkreślając, że „Eucharystia nie jest zwykłym symbolem, lecz rzeczywistym, substancjalnym obecnością Ciała i Krwi Pańskiej” (1907). Tymczasem dzieło Schmalza sprowadza Najświętszy Sakrament do poziomu cyfrowej animacji – dokładnie tak, jak czynią to sekty protestanckie odrzucające rzeczywistą obecność Chrystusa w Hostii.
Teologiczne bankructwo „świętości millenialsów”
Kult Acutisa odsłania trzy fundamentalne herezje neo-kościoła:
- Naturalizacja łaski: Przedstawianie młodzieńczej fascynacji technologią jako drogi do świętości, podczas gdy gratia elevans (łaska uświęcająca) wymaga oderwania od świata (Św. Jan od Krzyża, Droga na Górę Karmel)
- Demokratyzacja kanonizacji: „Kanonizacja” przez uzurpatora z Watykanu jest nieważna, gdyż – jak nauczał Pius XII w konstytucji Munificentissimus Deus – tylko nieomylny dekret prawowitego papieża może ogłosić świętego (1950)
- Kult człowieka zastępujący kult Boga: Artysta Schmalz przyznaje, że „w miarę jak włączamy nowe postacie do grona świętych katolickich, dodajemy również nowe dzieła sztuki”, co stanowi jawne odwrócenie porządku – to nie Kościół dostosowuje sztukę do „nowych świętych”, lecz święci mają odzwierciedlać odwieczne prawdy wiary
Milczenie o grzechu śmiertelnym współpracy z modernistami
Najcięższym zarzutem wobec Acutisa jest nie sam fakt używania technologii, lecz ścisła współpraca z heretycką hierarchią posoborową. Dokumentował on tzw. „eucharystyczne cuda” zatwierdzane przez modernistycznych „biskupów”, którzy – jak stwierdza dekret św. Świętego Oficjum Lamentabili – „traktują dogmaty jako podlegające ewolucji” (1907). Tymczasem kanon 2314 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku nakazuje unikać wszelkiej współpracy z heretykami pod karą ekskomuniki.
Proca Dawida czy kamień potępienia?
Próba przedstawienia Acutisa jako „Dawida walczącego z Goliącem świeckości” poprzez symbol procy w rzeźbie jest szczególnym oszustwem. Prawdziwy Dawid – jak przypomina św. Augustyn w Państwie Bożym (XVIII:43) – zwyciężył mocą virtus Dei (mocy Bożej), a nie narzędzi świata. Tymczasem cała narracja o „świętym millenialsie” gloryfikuje medium (internet) zamiast przesłania, co stanowi klasyczny przejaw modernizmu potępionego przez św. Piusa X jako „synteza wszystkich herezji”.
Duchowa pustynia Asyżu
Wybranie Asyżu na miejsce tej instalacji nie jest przypadkowe. To właśnie tam Jan Paweł II zainicjował w 1986 roku skandaliczne modlitewne spotkania międzyreligijne, potępione przez kard. Ottavianiego jako „zdrada jedynego prawdziwego Kościoła” (list do Pawła VI, 1966). Umieszczenie tam rzeźby Acutisa dopełnia obrazu miasta, które z miejsca narodzin franciszkańskiej pokuty stało się centrum globalistycznego synkretyzmu.
Krzyż jako mebel popkultury
Centralny element rzeźby – krzyż – zostaje zredukowany do elementu scenografii, przed którym pozuje bohater kultury masowej. To zaprzeczenie nauki Leona XIII z encykliki Annum Sacrum, gdzie czytamy: „Na krzyżu opiera się zbawienie świata, na krzyżu zawisła cena naszego odkupienia” (1899). W dziele Schmalza krzyż nie jest już signum contradictionis (znakiem sprzeciwu), lecz dekoracyjnym tłem dla laptopowego spektaklu.
Za artykułem:
Kielich i patena na ekranie laptopa – w Asyżu odsłonięto pierwszą rzeźbę przyszłego świętego millenialsa (opoka.org.pl)
Data artykułu: 24.08.2025