Fotografia realistycznych katolickich pielgrzymów na Jasnej Górze, prowadzonych przez duchownego w ornatach, ukazująca powagę i duchową głębię tradycyjnej pielgrzymki.

Jasnogórskie zgromadzenie jako przejaw posoborowej deformacji kultu

Podziel się tym:

Jasnogórskie zgromadzenie jako przejaw posoborowej deformacji kultu

Portal Opoka (25 sierpnia 2025) relacjonuje masowe pielgrzymki na Jasną Górę z okazji uroczystości nazwanej „imieninami Marji”. Wspomina o grupach pieszych, rowerowych i rolkowych, podkreślając frekwencję i emocjonalne zaangażowanie uczestników. Cytuje wypowiedź „abpa” Wacława Depo o rzekomym „spotkaniu z Matką, nie z obrazem” oraz nawiązuje do „kardynała” Stefana Wyszyńskiego i Ślubów Jasnogórskich z 1956 r.


Symulacja kultu wobec materialnego fetyszu

Relacja promuje bałwochwalczy stosunek do materiału, gdyż jak stwierdza Concilium Tridentinum (Sessio XXV): „Cześć oddawana obrazom odnosi się do pierwowzorów, które one wyobrażają”. Tymczasem praktyka opisana w artykule ukazuje:

„Procesja przejdzie z kopią Cudownego Obrazu Matki Bożej Jasnogórskiej pod przewodnictwem abpa Wacława Depo”

Bez najmniejszego teologicznego uzasadnienia dla procesjonalnego noszenia reprodukcji obrazu. Kanon 1279 Codex Iuris Canonici (1917) wyraźnie ogranicza publiczny kult obrazów do tych zatwierdzonych przez kompetentny autorytet kościelny – którego w posoborowiu nie ma.

Naturalistyczna redukcja sacrum

Opis pielgrzymek rolkowych i rowerowych demaskuje trywializację aktu pokutnego. Jak naucza św. Robert Bellarmin w De Ascensione Mentis in Deum: „Pielgrzymka bez umartwienia ciała i ducha jest jedynie turystyczną wycieczką”. Tymczasem portal entuzjastycznie donosi:

„270 km w 5 dni pokonają uczestnicy 22. Pielgrzymki Rolkowej z Warszawy”

Przemilczając całkowicie kwestię status gratiae (stanu łaski) uczestników, wymaganego do godnego uczestnictwa w życiu religijnym (kanon 855 CIC 1917). Brak jakiejkolwiek wzmianki o spowiedzi, postach czy modlitwie brewiarzowej podczas pielgrzymki ujawnia czysto socjologiczne podejście do zjawiska.

Teologiczna pustka Ślubów Jasnogórskich

Artykuł powołuje się na Śluby Narodu z 1956 r., które same w sobie stanowią dokument apostazji przez pominięcie kluczowych prawd wiary. Jak zauważa o. Karol Wojciechowski w pracy De Regno Sociali Christi (1938): „Żadne ślubowanie nie może zastąpić obowiązku publicznego wyznawania katolickiego Credo”. Tymczasem Śluby Jasnogórskie:

  • Nie wspominają o grzechu herezji i apostazji władz komunistycznych
  • Pomijają obowiązek przywrócenia katolickiego porządku prawnego
  • Zastępują konkretne zobowiązania doktrynalne mglistym „umiłowaniem cnót”

Modernistyczna deformacja autorytetu

Cytowanie „kardynała” Wyszyńskiego jako wzoru pobożności obnaża ideologiczne uwikłanie posoborowia. Jak stwierdza dekret Świętego Oficjum Lamentabili (1907, prop. 53): „Prawdziwa i właściwa siła jurysdykcji biskupiej została zniszczona przez papieży”. Tym samym każda działalność „hierarchów” podporządkowanych modernistycznej władzy po 1958 r. jest z natury nieważna.

Kulturowe widowisko zamiast religijnego aktu

Opisywane wydarzenia spełniają definicję superstitio (przesądu) według św. Tomasza z Akwinu (Summa Theologica II-II, q.92), gdyż:

  1. Nadają szczególną moc materialnemu przedmiotowi (obrazowi)
  2. Sprowadzają praktyki religijne do poziomu wspólnotowej rekreacji
  3. Pomijają konieczność łaski uświęcającej dla owocności modlitwy

Wymowny jest brak jakiejkolwiek wzmianki o Najświętszej Ofierze jako centrum pielgrzymki – zamiast tego mowa o „szkole relacji” i „wspólnocie”, co doskonale wpisuje się w protestancką koncepcję kościoła jako zgromadzenia potępioną przez Piusa VI w konstytucji Auctorem fidei (1794).


Za artykułem:
Pieszo, rowerami i na rolkach. Tysiące pielgrzymów dociera na Jasną Górę na „imieniny Maryi”
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 25.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.