Tradycyjny katolicki ksiądz w kościele, głęboka wiara, tradycja, powaga, duchowa refleksja

Modernistyczna relatywizacja sprawiedliwości Bożej w posoborowej pseudo-refleksji

Podziel się tym:

Modernistyczna relatywizacja sprawiedliwości Bożej w posoborowej pseudo-refleksji

Portal Opoka (27 sierpnia 2025) publikuje tekst ks. Nikosa Skurasa interpretujący biblijną przypowieść o robotnikach w winnicy oraz historię Jotama jako rzekomą „dziwną sprawiedliwość” polegającą na zrównaniu moralnej wartości życia w cnocie z nawróceniem w ostatniej godzinie. Autor twierdzi, że „sprawiedliwość Nowego Testamentu jest zadziwiająca […] jest to sprawiedliwość krzyża: tu Chrystus nie karze, lecz przebacza”, wzywając czytelników do „zgody na tę dziwną sprawiedliwość”.


Zatrute źródło modernistycznej egzegezy

Tekst opiera się na heretyckiej zasadzie przeciwstawiania sprawiedliwości Starego Testamentu miłosierdziu Nowego Przymierza, co stanowi jawną negację katolickiej zasady Novum Testamentum in Vetere latet, Vetus in Novo patet (Nowy Testament kryje się w Starym, Stary znajduje wyjaśnienie w Nowym). Już w 1907 r. św. Pius X w dekrecie Lamentabili potępił tezę mówiącą, że „Biblia nie wykazuje tych przymiotów, które Kościół podaje, by dowieść, że jest źródłem wiary bez zarzutu” (propozycja 11). Tymczasem ks. Skuras podważa jednolitość Objawienia, przedstawiając Boga Starego Testamentu jako mściwego sędziego, zaś Chrystusa jako jedynie przebaczającego miłosierdzie – co stanowi jawne odrzucenie dogmatu o niezmienności Boga (Mal 3,6) i Jego sprawiedliwości (Rz 2,6).

Teologiczne bankructwo „sprawiedliwości krzyża”

Parafraza rzekomej wypowiedzi św. Jana Chryzostoma: „Krzyż jest tronem sprawiedliwości: tu Chrystus nie karze, lecz przebacza” – to skrajne przeinaczenie doktryny o Odkupieniu. Katolicka teologia naucza jednoznacznie, że Krzyż jest zadośćuczynieniem przebłagalnym (satisfactio vicaria), gdzie Chrystus poniósł karę za grzechy świata. Jak przypomina Sobór Trydencki: „Chrystus […] złożył Bogu Ojcu przez swoją śmierć na drzewie krzyża ofiarę dla pojednania Go z nami” (Sesja XXII, rozdz. 1). Twierdzenie, jakoby Krzyż znosił karę za grzechy, otwiera drogę do relatywizmu moralnego potępionego przez Piusa VI w konstytucji Auctorem fidei (1794).

Milczenie o warunkach zbawienia jako apostazja

Najcięższym zarzutem wobec tekstu jest całkowite pominięcie nauki o stanie łaski uświęcającej jako koniecznym warunku zbawienia. Autor utrzymuje, że złoczyńca „otrzymał zapłatę Miłości” bez jakiejkolwiek wzmianki o konieczności:

  1. Żalu doskonałego (Contritio cordis)
  2. Spowiedzi sakramentalnej (Confessio oris)
  3. Zadośćuczynienia (Satisfactio operis)

Tymczasem Sobór Trydencki definiuje: „Jeśliby ktoś mówił, że grzeszący człowiek usprawiedliwia się sam tylko przez wiarę […] niech będzie wyklęty” (Sesja VI, kanon 9). Pominięcie roli sakramentów i uczynków w zbawieniu stanowi jawne odrzucenie dogmatów potwierdzonych przez Piusa V w bulli Ex omnibus afflictionibus (1567).

Fałszywy kult Faustyny jako narzędzie deformacji

Wezwanie do naśladowania reakcji Marji („Niech mi się stanie według Słowa Boga”) zostaje skojarzone z postacią Faustyny Kowalskiej – rzekomej mistyczki, której kult został sztucznie wykreowany przez sekciarskie struktury posoborowe. Już w 1959 r. Święte Oficjum pod przewodnictwem kard. Ottavianiego wydało dekret zakazujący rozpowszechniania „Dzienniczka” Kowalskiej ze względu na „błędy teologiczne i naturalistyczne wizje”. Jak trafnie zauważył abp Marcel Lefebvre: „Moderniści potrzebują fałszywych mistyków, by zastąpić objawione prawdy subiektywnymi odczuciami”.

Symptom apostazji posoborowego establishmentu

Tekst ks. Skurasa stanowi klasyczny przykład hermeneutyki zerwania z katolicką Tradycją, gdzie:

  • Sprawiedliwość Boża zostaje zredukowana do permisywizmu
  • Krzyż traci charakter ofiary przebłagalnej (Hebr 9,22)
  • Łaska uświęcająca zostaje zastąpiona emocjonalnym „przyjęciem miłości”

Takie stanowisko wprost realizuje program modernistów potępiony przez św. Piusa X w encyklice Pascendi jako „synteza wszystkich herezji”. Gdy autor pisze o „nowym bukłaku”, w rzeczywistości nawołuje do przyjęcia rewolucyjnych zasad Vaticanum II, które Pius XII nazwałby „zdradą Depozytu Wiary”.

Konkluzja: jedyna droga powrotu

W obliczu tak rażącego odejścia od wiary katolickiej, jedyną odpowiedzią wiernych pozostaje:

  1. Całkowite odrzucenie posoborowych struktur pseudo-kościelnych
  2. Powrót do niezmiennej doktryny wyrażonej w Katechizmie trydenckim
  3. Uczestnictwo wyłącznie w ważnie sprawowanych sakramentach

Jak przypomina papież św. Pius X: „Modernizm nie jest herezją – to śmiertelna zaraza, która wdziera się do organizmu Kościoła, by go rozłożyć od środka” (Przemówienie do konsystorza, 27 maja 1914).


Za artykułem:
20250827
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 25.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.