Obraz kościoła katolickiego z duchownymi i ołtarzem, symbolizujący tradycyjną religijność i krytykę nowoczesnych festiwali muzycznych.

Modernistyczna Utopia Muzyczna: Krytyka Festiwalowych Marzeń Wojciecha Manna

Podziel się tym:

Modernistyczna Utopia Muzyczna: Krytyka Festiwalowych Marzeń Wojciecha Manna

Portal Tygodnik Powszechny (25 sierpnia 2025) prezentuje rozmowę z Wojciechem Mannem o jego „wymarzonym festiwalu muzycznym”, w której dominuje kult sztuki oderwanej od nadprzyrodzonego celu człowieka.


Naturalistyczna Redukcja Sztuki do Subiektywnych Doznań

Wypowiedź Manna: „Przy moim dzisiejszym temperamencie, który teraz jest nieco inny, mój wymarzony festiwal to byłby festiwal, który ma kilka scen i wszystkie one są klubowe” demaskuje bałwochwalczy kult emocjonalnych przeżyć, sprzeczny z katolicką koncepcją sztuki. Pius X w motu proprio Tra le sollecitudini (1903) nauczał, że „prawdziwa sztuka sakralna powinna podnosić ducha ku Bogu”, zaś Pius XII w encyklice Musicae sacrae disciplina (1955) ostrzegał przed „rozpasaniem rytmów i dźwięków prowadzącym do deprawacji zmysłów”. Proponowany przez Manna model festiwalu – jako cel sam w sobie – stanowi przejaw naturalizmu estetycznego, który św. Pius X potępił jako „zaprzeczenie nadprzyrodzonego porządku” (encyklika Pascendi).

Kult Artystów Sprzecznych z Moralnością Katolicką

Wymieniani przez rozmówcę wykonawcy (Nick Cave, Tom Waits) tworzą dzieła gloryfikujące egzystencjalny niepokój i duchową pustkę, co stanowi jawne pogwałcenie zasady św. Pawła: „Wszystko, co jest prawdziwe, co godne, co sprawiedliwe, co czyste, co miłe, co chwalebne […] to miejcie na myśli” (Flp 4,8). Kanon 1399 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku wyraźnie zabrania katolikom uczestnictwa w dziełach sztuki „sprzeciwiających się wierze lub dobrym obyczajom”. Tymczasem artykuł pomija całkowicie moralną odpowiedzialność twórców, redukując sztukę do sfery czysto hedonistycznej.

Teologiczne Milczenie jako Wyraz Modernistycznej Apostazji

Najcięższym oskarżeniem wobec tekstu jest całkowite przemilczenie nadprzyrodzonego wymiaru sztuki. Podczas gdy Leon XIII w encyklice Inscrutabili Dei consilio (1878) nauczał, że „sztuki piękne winny być sługami religii”, współczesna kultura – reprezentowana przez Mannę i Tygodnik Powszechny – uczyniła z artysty „kapłana nowej religii humanistycznej” (Pius XI, Divini Redemptoris). Brak jakiegokolwiek odniesienia do katolickiej nauki o sztuce jako via pulchritudinis (drodze piękna ku Bogu) świadczy o systemowej apostazji środowisk określających się mianem „katolickich”.

Diagnoza: Kulturalny Syndrom Posoborowej Dewastacji

Prezentowany materiał stanowi nieodłączny owoc teologicznego bankructwa posoborowego pseudokościoła. Gdy Pius XII ostrzegał przed „fałszywym ekumenizmem ze światem” (przemówienie do kardynałów, 20 lutego 1946), przewidział właśnie tę formę kulturalnej kolaboracji z duchem świata. Współpraca z Pekao TFI (wspomniana jako partner cyklu) dodatkowo demaskuje mammoniczne podstawy całego przedsięwzięcia, sprzeczne z radą ewangeliczną „Nie możecie służyć Bogu i Mamonie” (Mt 6,24).


Za artykułem:
Wymarzony festiwal Wojciecha Manna | Lato z Mannem, odc. 4
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 25.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.