Obraz ukazujący tradycyjną katolicką świątynię z kapłanami i krzyżem, symbolizujący moralną krytykę bezbożnej polityki i odwrócenia się od Bożego prawa

Zabrzańska władza: triumf świeckości nad królestwem Chrystusa

Podziel się tym:

Zabrzańska władza: triumf świeckości nad królestwem Chrystusa

Portal Opoka informuje o wynikach przedterminowych wyborów prezydenckich w Zabrzu, gdzie niezależny kandydat Kamil Żbikowski pokonał kandydatkę Platformy Obywatelskiej Ewę Weber różnicą zaledwie 106 głosów. Artykuł koncentruje się na technikaliach wyborczych, strategiach rozwoju miasta i prywatyzacji klubu piłkarskiego, całkowicie pomijając moralno-religijny wymiar władzy publicznej.


Naturalistyczna redukcja misji władzy świeckiej

„Zabrze potrzebuje dialogu” – deklaruje nowy prezydent w cytowanym fragmencie, definiując politykę wyłącznie w kategoriach pragmatycznych:

„Chciałbym powalczyć o inwestycję w szpital akademicki w Zabrzu […] stworzyć listę i harmonogram pozyskiwania środków zewnętrznych, bo uważam, że to jest droga do tego, żeby Zabrze mogło się rozwijać”.

Ta wizja stanowi jaskrawą negację katolickiej zasady regnum sociale Christi (społecznego królowania Chrystusa), która wymaga podporządkowania wszystkich sfer życia – w tym polityki – prawu Bożemu. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas Primas: „Pokój Chrystusa w królestwie Chrystusowym” to jedyna podstawa ładu społecznego. Tymczasem zarówno kandydaci, jak i relacja portalu, traktują miasto jako samowystarczalny byt zarządzany metodami korporacyjnymi, gdzie Bóg został usunięty z przestrzeni publicznej.

Demokratyczne bałwochwalstwo jako symptom apostazji

Fatalny błąd tekstu ujawnia się w milczeniu wobec kluczowego faktu: frekwencja wyborcza wyniosła jedynie 27,4%. Dla katolickiej nauki społecznej vox populi (głos ludu) nigdy nie stanowi vox Dei (głosu Boga), gdyż – jak przypomina Leon XIII w Libertas praestantissimumżadna ludzka władza nie może legalnie działać wbrew prawu naturalnemu i objawionemu.

Artykuł bezkrytycznie powiela mit „woli ludu”, nie zadając fundamentalnych pytań:

  1. Czy którykolwiek kandydat zobowiązał się do walki z aborcją prowadzoną w zabrzańskich szpitalach?
  2. Czy programy wyborcze zawierały postulat obrony katolickich zasad moralnych w przestrzeni publicznej?
  3. W jakim stopniu kampania uwzględniała naukę Kościoła o pierwszeństwie dobra wspólnego przed partykularnymi interesami?

Teologia wykluczenia: usunięcie Boga z życia miasta

Najcięższym zarzutem wobec tekstu jest całkowite pominięcie nadprzyrodzonej perspektywy. W 1 318 słowach relacji nie pojawia się ani jedno odniesienie do:

  • Odpowiedzialności władzy przed Bogiem (Rz 13,1-7)
  • Obowiązku uznania publicznych praw Chrystusa Króla (encyklika Ubi arcano Piusa XI)
  • Katolickiej nauki o grzechach społecznych (Syllabus błędów, pkt 39)

Tymczasem św. Augustyn w De civitate Dei (O Państwie Bożym) wykładał, że każde civitas (miasto) musi wybierać między miłością Boga aż do wzgardy sobą a miłością siebie aż do wzgardy Bogiem. Opisywane w artykule „lepsze Zabrze” okazuje się projektem czysto immanentnym – materialistyczną utopią pozbawioną transcendentnego fundamentu.

Duchowa zapaść „demokratycznego kapłana”

Symboliczna wymowa wyniku (50,17% do 49,83%) ukazuje dramatyczną prawdę o współczesnej polityce: gdy odrzuca się principium unitatis (zasadę jedności) w Chrystusie, społeczeństwo rozpada się na walczące frakcje. Jak przestrzegał Pius XII w przemówieniu z 24 grudnia 1944 r.: „Demokracja pozbawiona wartości absolutnych staje się tyranią liczby”.

Błędem jest jednak widzieć w tym zwycięstwie „niezależnego” kandydata jakąkolwiek szansę odnowy. Kamil Żbikowski, jako prawnik i menedżer, reprezentuje tę samą modernistyczną mentalność co jego rywalka – różnią się jedynie technikami zarządzania, nie zaś uznaniem suprematio Ecclesiae (zwierzchnictwa Kościoła) w sferze moralności.

Doktrynalna puenta: jedyne antidotum

Katolicka odpowiedź na kryzys władzy w Zabrzu (i każdej innej społeczności) zawiera się w słowach Piusa XI z Quas Primas: „Żaden człowiek nie może odmówić posłuszeństwa Chrystusowi Królowi bez narażenia swego wiecznego zbawienia”. Dopóki lokalni przywódcy nie uznają publicznie:

  • Obowiązku prawnego zakazu bluźnierstw i grzechów publicznych
  • Pierwszeństwa katolickiej religii w życiu miasta
  • Konkordatu między władzą świecką a Kościołem jako fundamentu ładu

– każda „zmiana włodarza” pozostanie jedynie kosmetyką na gnijącym trupie społeczeństwa odrzucającego swego Pana. Christus vincit, Christus regnat, Christus imperat! (Chrystus zwycięża, Chrystus króluje, Chrystus panuje!)


Za artykułem:
Zabrze: PO utraciła miasto, nowym prezydentem został kandydat niezależny
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 25.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.