Obraz tradycyjnej katolickiej świątyni z kapłanem w ornacie, ukazujący powagę i duchowość w kontekście kryzysu moralnego i duchowego przedstawionego w mediach

Gangsterskie widowiska jako symptom apostazji współczesnego świata

Podziel się tym:

Portal „Tygodnik Powszechny” w artykule z 26 sierpnia 2025 r. przedstawia analizę gangsterskich seriali „Strefa gangsterów” i „Gangi Londynu” jako odzwierciedlenia kryzysu brytyjskiego społeczeństwa po Brexicie. Autor Jakub Majmurek porównuje konflikty przestępczych rodzin do szekspirowskich tragedii dynastycznych, podkreślając wciągającą fabułę i złożoność postaci, jednocześnie wskazując na społeczno-polityczne tło produkcji.


Naturalistyczna redukcja człowieka do poziomu bestii

Przedstawione w artykule dzieła kultury masowej konsekwentnie eliminują nadprzyrodzony wymiar ludzkiego życia. Jak nauczał papież Pius XII w encyklice Humani generis: „Całkowite pominięcie w ludzkich sprawach Boga, który jest ich początkiem i końcem, prowadzi nieuchronnie do tego, że człowiek stopniowo traci swoją godność”. W analizowanych produkcjach:

  • Bohaterowie walczą wyłącznie o władzę i bogactwo, bez refleksji nad moralnością czynów
  • Przemoc przedstawiana jest jako naturalny element ludzkiej egzystencji
  • Brak jakiegokolwiek odniesienia do pojęcia grzechu, sumienia czy odpowiedzialności przed Bogiem

„Wojnę wszystkich tych gangów obserwujemy z punktu widzenia Elliotta – policjanta działającego pod przykryciem w organizacji przestępczej Wallace’ów”

Ta obserwacja doskonale ilustruje relatywizm moralny współczesnej kultury, gdzie granica między prawem a bezprawiem zostaje zatarta. Św. Augustyn w „Państwie Bożym” (ks. XIX) ostrzegał: „Gdy zabraknie sprawiedliwości, czymże są królestwa, jeśli nie wielkimi bandami rozbójników?”.

Milczenie o sprawiedliwości Bożej jako akt apostazji

Najcięższym zarzutem wobec analizowanych produkcji jest całkowite pominięcie:

  • Kary wiecznej za grzechy śmiertelne
  • Obowiązku wynagrodzenia za niesprawiedliwość
  • Możliwości nawrócenia i łaski odkupienia

Kanon 1 Soboru Trydenckiego stanowi nieodwołalnie: „Jeśli ktoś powie, że człowiek może być usprawiedliwiony przed Bogiem przez same tylko uczynki własne… niech będzie wyklęty”. Tymczasem seriale gloryfikują hybris (gr. pychę) bohaterów, przedstawiając ich walkę o doczesną władzę jako najwyższą wartość.

Demoniczna struktura „nowej ewangelii” humanizmu

Artykuł Majmurka ujawnia symptomy modernistycznej infiltracji katolickiego myślenia:

  1. Akceptacja zasady „sztuka dla sztuki” z pominięciem kryterium moralnego (potępionej przez Piusa X w Pascendi Dominici gregis)
  2. Milczące przyzwolenie na relatywizm przez brak oceny etycznej przedstawionych zbrodni
  3. Redukcja ludzkiego dramatu do poziomu walki o władzę i uznanie, zgodnie z naturalistyczną antropologią

Jak pisał św. Pius X w encyklice Notre charge apostolique: „Kiedy społeczeństwo nie żyje już życiem Chrystusa, staje się zbiorowiskiem zdezorganizowanych jednostek, wzajemnie się nienawidzących”.

Kryzys władzy jako skutek odrzucenia Królestwa Chrystusowego

Opisywany w artykule obraz „państwa bezradnego” stanowi naturalną konsekwencję odejścia od katolickiej nauki społecznej. Pius XI w Quas Primas nauczał: „Żaden ludzki autorytet nie może istnieć niezależnie od Chrystusa, ani też przeciw Niemu”. Brytyjski kryzys władzy:

  • Bezpośrednio wynika z laicyzacji państwa zapoczątkowanej aktem supremacji Henryka VIII
  • Jest potwierdzeniem zasady Extra Ecclesiam nulla salus (Poza Kościołem nie ma zbawienia) w wymiarze społecznym
  • Demonstruje nieuchronność upadku cywilizacji odrzucającej prymat Prawa Bożego

Próby przedstawienia tego upadku jako „znakomitej popkultury” stanowią klasyczny przykład modernistycznego przewrotu wartości potępionego w Syllabus Errorum Piusa IX.

Zatrute źródła „katolickiego” dziennikarstwa

Sam fakt, że analiza gangsterskich seriali pojawia się w piśmie deklarującym katolickość, ujawnia głębię kryzysu w strukturach okupujących Watykan. Sobór Watykański I w konstytucji Dei Filius stanowił: „Wiara nie jest ślepym poruszeniem duszy, lecz aktem rozumu uznającego prawdę objawioną przez Boga”. Tymczasem:

  • Brak odniesienia do katolickiej nauki o mediach (np. encyklika Vigilanti cura Piusa XI)
  • Nieobecność kryteriów oceny moralnej dzieł kultury
  • Akceptacja modernistycznej zasady autonomii sztuki

To milczenie jest wymowniejsze niż wszelkie słowa – jak pisał św. Hieronim: „Mowa jest dowodem wiedzy, ale milczenie jest oznaką mądrości”. W tym przypadku jednak milczenie o Bogu i moralności jest dowodem apostazji.


Za artykułem:
Od „Strefy gangsterów” po „Gangi Londynu”, czyli życie po Brexicie
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 26.08.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

X (Twitter)
Visit Us
Follow Me
Śledź przez Email
RSS
Kopiuj link
URL has been copied successfully!
Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.