Portal Opoka.org.pl w artykule z 29 sierpnia 2025 r. przedstawia problem uzależnienia dzieci od internetu i gier, wskazując na fizyczne, psychiczne i społeczne konsekwencje tego zjawiska. Autor powołuje się na statystyki czasu spędzanego online (5 godzin 36 minut dziennie w 2022 r.) i przytacza opinie portalu przeciwuzaleznieniom.pl. Podkreśla rolę rodziców w ustalaniu zasad ograniczających czas ekranowy oraz postuluje działania edukacyjne szkół i parafii. Jednakże całkowicie pomija nadprzyrodzoną perspektywę grzechu, utraty łaski uświęcającej i duchowych niebezpieczeństw, redukując problem do poziomu psychospołecznego.
Naturalistyczne zawężenie rzeczywistości
Artykuł operuje językiem typowym dla świeckiej psychologii, gdzie salus animarum (zbawienie dusz) zastąpiono troską o „zdrowie psychiczne”. Gdy czytamy: „Dziecko traci kontrolę nad czasem. «Jeszcze jedna gra» zamienia się w całą noc”, brakuje fundamentalnego ujęcia teologicznego: nałóg jako zniewolenie woli przez skutek grzechu pierworodnego. Św. Augustyn w Wyzaniach (VIII, 5) diagnozował: „Niewola jest stanem woli, jak wola jest przyczyną przyjemności”, co stanowi klucz do zrozumienia duchowych mechanizmów uzależnienia.
Milczenie o sakramentalnych remediów
W tekście nie znajdujemy ani jednego odniesienia do spowiedzi św. jako środka walki z nałogami, modlitwy różańcowej czy adoracji Najświętszego Sakramentu. Tymczasem Pius XI w encyklice Divini Illius Magistri (1929, pkt 60) nauczał: „Cała nauka chrześcijańska powinna być przepojona duchem modlitwy, bez której nie może być mowy o prawdziwym wychowaniu”. Zalecenie „wróćcie do korzeni – rodziny, wiary” pozostaje pustym frazesem bez wskazania konkretnych praktyk duchowych potwierdzonych przez Magisterium.
Fałszywa eklezjologia w praktyce
Wezwanie do działań parafii w obecnej strukturze kościelnej jest szczególnie zwodnicze. Współczesne „parafie” propagują bowiem często heresim americanam (amerykańską herezję) akcentującą terapie psychologiczne ponad sakramentalną odnową. Św. Pius X w Pascendi Dominici Gregis (1907, pkt 40) demaskował: „Moderniści… błędy swoje podają za konieczny wynik psychologii i historii”. Brak w tekście rozróżnienia między prawowierną nauką o wolnej woli a deterministycznymi koncepcjami „uzależnienia” pomija katolicką doktrynę o łasce wystarczającej (Conc. Trid. Sess. VI, kan. 4-5).
Duchowy wymiar technologicznego zniewolenia
Autor pisze: „Duchowo oddalają się od Boga. Zamiast modlitwy, kontemplacji, wypełniają pustkę ekranem”, jednakże nie wyciąga teologicznych konsekwencji. Katechizm Rzymski (część III, rozdz. 8) określa grzechy przeciwko cnocie roztropności, do których należy „nieuporządkowane przywiązanie do rozrywek”. Pius XII w przemówieniu do operatorów filmowych (21 czerwca 1955 r.) ostrzegał przed nowymi mediami jako potencjalnymi „środkami demoralizacji i duchowego zniszczenia”. Milczenie o konkretnych grzechach (np. utrata czasu należnego Bogu – IV przykazanie) czyni diagnozę bezzębną.
Antropologiczne wypaczenia
Tekst akceptuje modernistyczną koncepcję „kryzysu tożsamości” zamiast katolickiego rozumienia osoby ludzkiej jako imago Dei (obrazu Bożego). Gdy czytamy o „fałszywych tożsamościach” tworzonych online, brakuje odniesienia do nauczania Leona XIII w Libertas Praestantissimum (1888, pkt 18): „Prawdziwa wolność nie polega na czynieniu wszystkiego, co się podoba, lecz na prawie do czynienia tego, co należy”. Redukcja człowieka do wymiaru psychospołecznego jest jawną negacją jego transcendentnego przeznaczenia do życia wiecznego.
Systemowa apostazja w działaniu
Proponowane rozwiązania (edukacja w szkołach, terapia) ignorują kluczową rolę Kościoła jako Magister vitae (Nauczyciela życia). Brak wezwania do publicznego pokuty i nawrócenia – jak czynił to św. Jan Chrzciciel – demaskuje naturalistyczne przesłanie artykułu. Św. Pius V w bulli Ex Omnibus Afflictionibus (1567) nakazywał: „Niechaj biskupi czuwają, aby wierni strzegli się wszelkich form bałwochwalczej czci i szkodliwych rozrywek”. Współczesne „parafie” nie spełniają tego nakazu, propagując często same technologiczne nowinki (np. aplikacje „modlitewne”).
Za artykułem:
Czy ekran kradnie dusze naszych dzieci? Uzależnienie od internetu i gier (opoka.org.pl)
Data artykułu: 29.08.2025