Portal eKAI (1 września 2025) relacjonuje inaugurację roku szkolnego w XIII Katolickim Liceum Ogólnokształcącym im. „Świętej Rodziny” w Olsztynie, gdzie „abp” Józef Górzyński wygłosił kazanie eksponujące czysto naturalistyczne rozumienie edukacji, pozbawione nadprzyrodzonej perspektywy łaski i zbawienia.
Teologiczne bankructwo antropologii edukacyjnej
„Metropolita warmiński” (święcenia ważne tylko przy założeniu ważności nowych rytów) stwierdził:
„Trud tworzy człowieka. Nie bójcie się tego trudu. Modlimy się, aby Bóg wspierał was w tym trudzie dążenia do prawdy”
oraz:
„Umysł ludzki bez oświetlenia z wysoka jest umysłem błądzącym”
.
To heretyckie pomieszanie porządków sprzeczne z nauczaniem Piusa XI w encyklice Divini Illius Magistri (1929), która stanowi: „Celem chrześcijańskiego wychowania jest współdziałanie z łaską Bożą w tworzeniu prawdziwego i doskonałego chrześcijanina”.
Wystąpienie „abp” Górzyńskiego:
- Relatywizuje nadprzyrodzony cel edukacji – redukuje ją do „tworzenia człowieka” (koncepcja ewolucyjna sprzeczna z doktryną o stworzeniu duszy nieśmiertelnej ex nihilo);
- Pomija konieczność łaski uświęcającej – przemilcza, że bez stanu łaski wszelkie „dążenie do prawdy” jest z definicji niemożliwe (por. J 15:5: „Beze Mnie nic nie możecie uczynić”);
- Fałszuje katolicką koncepcję współpracy z łaską – sugeruje, że Bóg jedynie „wspiera” autonomiczny ludzki wysiłek, podczas gdy gratia praeveniens (łaska uprzedzająca) musi najpierw poruszyć wolę (Dekret o usprawiedliwieniu Soboru Trydenckiego, sesja VI, rozdz. 5).
Demaskacja edukacyjnego synkretyzmu
Prezes Stowarzyszenia „Świętej Rodziny” Andrzej Olszewski chełpi się:
„Rodzice i uczniowie w sposób świadomy wybierają nasze placówki, w których dzieci i młodzież wychowywane są według wartości katolickich”
.
To klasyczny przykład semantyki okupacyjnej, gdzie:
- Sformułowanie „wartości katolickich” (termin nieistniejący w Magisterium przedsoborowym) sugeruje redukcję wiary do etycznego systemu;
- „Świadomy wybór” rodziców nie ma znaczenia bez potestas docendi (władzy nauczania) udzielonej przez Kościół – której żadna struktura posoborowa nie posiada;
- Fakt nauczania „religii” w planie lekcyjnym jest bezwartościowy, gdyż zgodnie z dekretem Lamentabili Piusa X (1907) wszelkie nowoczesne metody katechetyczne prowadzą do modernizmu.
Milczenie jako apostazja
Najcięższą zbrodnią duchową opisywanego zdarzenia jest całkowity brak odniesień do:
- Kultu Ofiary Mszy Świętej jako źródła łask edukacyjnych;
- Obowiązku publicznego wyznawania wiary przez instytucje szkolne (potępienie laickiej szkoły w Divini Illius Magistri pkt 80);
- Konieczności formowania sumień w oparciu o niezmienne prawo naturalne i objawione;
- Ostrzeżenia przed świętokradztwem uczestnictwa w nowej „mszy” Pawła VI (Instrukcja Inter oecumenici z 1964 r. zniosła wymóg komunii na czczo, co czyni sakrament nieważnym).
Demonstracja teologicznego rozkładu
Wypowiedź ucznia o unikaniu przedmiotu „Edukacja zdrowotna” ujawnia całkowitą impotencję pseudo-katolickich struktur:
„Nowy przedmiot »Edukacja zdrowotna« nie do końca zgadza się z duchem naszej szkoły, więc raczej nie będę uczestniczył”
Autentycznie katolicka odpowiedź brzmiałaby:
- Żądanie bezwzględnego usunięcia bluźnierczych treści;
- Wezwanie do publicznej pokuty władz szkolnych za dopuszczenie herezji;
- Natychmiastowe zerwanie współpracy z władzami państwowymi narzucającymi program.
Konkluzja: edukacja jako narzędzie apostazji
Opisywane wydarzenie stanowi spektakularną ilustrację słów św. Piusa X: „Moderniści zastępują boski fundament Kościoła świeckim humanitaryzmem” (Encyklika Pascendi Dominici Gregis, 1907). „Szkoła katolicka” w wydaniu posoborowym to:
- Instytucja głosząca evangelium laboris (ewangelię pracy) zamiast Ewangelii Krzyża;
- Maszyna produkująca „świadomych wyborców” systemu demokratycznego zamiast żołnierzy Chrystusa Króla;
- Przedsięwzięcie marketingowe oparte na emocjonalnym frazesie „wartości” pozbawionym dogmatycznej treści.
Wierni katolicy mają gravis obligatio (ciężki obowiązek) odrzucenia tych struktur i tworzenia prawdziwych szkół katolickich w oparciu o bullę Quo primum tempore św. Piusa V (1570) i encyklikę Divini Illius Magistri.
Za artykułem:
Abp Górzyński na inauguracji roku szkolnego: trud tworzy człowieka (ekai.pl)
Data artykułu: 01.09.2025