Portal LifeSiteNews (1 września 2025) relacjonuje przypadek śmierci 19-letniej Rheanny Laderoute w Kanadzie po zażyciu pigułek aborcyjnych. Artykuł koncentruje się na „systemowej porażce” służby zdrowia, całkowicie pomijając teologiczną i moralną istotę zbrodni aborcyjnej oraz jej konsekwencje wieczne.
Zamach na życie jako „problem medyczny”
Opisany przypadek ilustruje całkowitą redukcję świętości życia ludzkiego do zagadnienia techniczno-medycznego. Cytowany fragment: „Chemical abortions are committed using two drugs: mifepristone, which first kills the preborn child by starving him or her of nutrients…” ukazuje językową manipulację – nawet przyznając, że pigułka „zabija”, autorzy używają zdawkowego tonu, jak przy opisie procedury dentystycznej.
Humanum genus (ród ludzki) od poczęcia jest nosicielem imago Dei (obrazu Bożego), co Pius XII potwierdził w przemówieniu do położników w 1951 roku: „Niewinne ludzkie istoty […] same dzieci w łonie matki, należą do Boga, bardziej niż do rodziców”. Kanon 2350 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. nakłada ekskomunikę latae sententiae (z samego faktu) na wszystkich uczestników aborcji.
Śmierć fizyczna jako konsekwencja śmierci duchowej
Tragiczny finał młodej kobiety to nie tylko „systemowa porażka”, ale namacalny skutek porzucenia nadprzyrodzonego porządku. Artykuł milczy o kluczowych faktach:
- Stan łaski uświęcającej Rheanny w chwili śmierci
- Możliwość pojednania się z Bogiem przez sakrament pokuty
- Sąd szczegółowy i wieczne konsekwencje czynu
Św. Augustyn w Enchiridion (XXII) przypomina: „Grzech śmiertelny, jeśli nie zostaje odpuszczony, prowadzi do śmierci wiecznej”. Aborcja zaś według Kodeksu z 1917 r. (kan. 2350 §1) należy do crimina pessima (najohydniejszych zbrodni).
Modernistyczne przemilczenia doktrynalne
Relacja całkowicie ignoruje nauczanie Casti Connubii Piusa XI (1930), gdzie papież potępia aborcję jako „zbrodnię przeciwko boskiemu przykazaniu »Nie zabijaj«”. Brak odniesienia do encykliki Humani generis Piusa XII (1950), która definiuje moment powstania duszy rozumnej.
Szczególnie jaskrawym pominięciem jest milczenie o doktrynie extra Ecclesiam nulla salus (poza Kościołem nie ma zbawienia) potwierdzonej przez Piusa IX w Singulari quadam (1854) i św. Roberta Bellarmina w De Controversiis. W kontekście aborcji oznacza to, że dziecko zabite przed chrztem – zgodnie z niezmienną doktryną – pozbawione jest wizji uszczęśliwiającej.
Język jako narzędzie relatywizacji zła
Retoryka artykułu odzwierciedla naturalistyczną mentalność współczesnej pseudokatolickiej prasy:
- Termin „aborcja farmakologiczna” zamiast „dzieciobójstwo” lub „morderstwo prenatalne”
- Określenie „płód” (łac. fetus – młody) zamiast „dziecko nienarodzone”
- Wzmianka o „tkankach płodowych” zamiast „zwłokach dziecka”
Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q.64, a.8) wykłada: „Grzech przeciwko istocie ludzkiej, która się dopiero tworzy, jest grzechem przeciwko człowiekowi tak samo, jak zabójstwo”. To nauczanie zostało potwierdzone przez św. Alfonsa Liguoriego w Theologia Moralis (VI, 398) i stanowiło podstawę katechizacji do 1958 r.
Systemowa apostazja jako przyczyna zbrodni
Opisana tragedia to bezpośredni owoc soborowej rewolucji. Po odrzuceniu encykliki Humanae Vitae Pawła VI przez modernistycznych „duchownych”, rozpętano wojnę przeciwko życiu. Jan Paweł II w przemówieniu do lekarzy w 2000 roku stwierdził, że „pigułka aborcyjna jawi się jako łatwe rozwiązanie”, co było jawnym odejściem od nieprzejednanego stanowiska Piusa XII, który w 1951 r. zakazał nawet „pigułki antykoncepcyjnej”.
Brak reakcji kanadyjskich „biskupów” na tę zbrodnię demaskuje ich współudział w kulturze śmierci. Jak przypomina bulla Exsurge Domine Leona X (1520): „Biskup, który przez zaniedbanie pozwala na szerzenie się herezji […] podlega ekskomunice”.
Za artykułem:
Canadian teen’s death exposes the deadly truth about abortion pills (lifesitenews.com)
Data artykułu: 01.09.2025