Seminaryjny duchowny modli się w tradycyjnym kościele, ukazując powagę i wiarę zgodną z katolicką tradycją

Hiszpański celebryta w „seminarium” – czyli emocjonalizm jako substytut powołania

Podziel się tym:

Portal Opoka (3 września 2025) relacjonuje decyzję 36-letniego hiszpańskiego celebryty Pablo Garcíi, który – po wizycie w slumsach Manili – ogłosił porzucenie kariery modela i influencera na rzecz wstąpienia do „seminarium duchownego”. Jego wyznania o „poddaniu się Bogu” oraz odkryciu „duchowego ubóstwa” przedstawiane są jako przykład heroicznego nawrócenia.


Powierzchowny mistycyzm zamiast rozeznania

„Prawdziwe ubóstwo jest duchowe, a nie materialne. Dając – otrzymujemy. To jest paradoks radości”

– pisze García w jednym z ostatnich wpisów na Instagramie. Choć fraza brzmi pobożnie, stanowi klasyczny przykład modernistycznej redukcji religii do psychologicznego samozadowolenia. Jak zauważył św. Pius X w encyklice Pascendi Dominici gregis, moderniści zastępują rzeczywiste życie łaską „uczuciem religijnym”, które staje się dla nich jedynym źródłem wiary.

„Seminarium” posoborowe – fabryka nieważnych święceń

Artykuł pomija kluczowy fakt: współczesne „seminaria” w strukturach posoborowych to często miejsca:

  • Formacji opartej na psychologii pastoralnej zamiast na tomistycznej filozofii i teologii (por. dekret Lamentabili sane exitu, pkt 13)
  • Promowania „duchowości” pozbawionej wymagań ascezy i posłuszeństwa niezmiennemu Magisterium
  • Przygotowania do sprawowania nieważnej „Mszy” posoborowej, która – jak nauczał abp Marcel Lefebvre – „nie wyraża już wiary Trydentu”

Jak ostrzegał Pius XI w Quas primas, odrzucenie społecznego panowania Chrystusa Króla prowadzi do zastąpienia kapłaństwa służebnego kapłaństwem psychologizującej autokreacji.

Egzystencjalne pytania bez katolickich odpowiedzi

García pyta retorycznie:

„Dlaczego Bóg na to pozwala?”

w kontekście ludzkiego cierpienia. Współczesne „duchowieństwo” nie udzieli mu jednak odpowiedzi zawartej w dogmacie o Gratia elevans (łasce podnoszącej naturę), gdyż – jak zauważył Pius IX w Syllabus errorum (pkt 13) – modernistyczny Kościół odrzuca scholastykę jako „nieodpowiednią dla współczesności”.

Ubóstwo bez Krzyża

Opisywane „nawrócenie” koncentruje się na emocjonalnym wstrząsie wywołanym widokiem nędzy, nie zaś na:

  • Teologicznych cnotach wiary, nadziei i miłości
  • Rzeczywistym zrozumieniu, że „per crucem ad lucem” (przez krzyż do światła)
  • Objawionej prawdzie o odpoczynkach jako consolatio sine causa (pocieszeniu bez powodu) w życiu duchowym

Jak trafnie diagnozował św. Ignacy Loyola w Regułach o rozpoznawaniu duchów, tego typu gwałtowne poruszenia uczuć częściej pochodzą od „anioła światłości” podszywającego się pod głos sumienia niż od Ducha Świętego.

Milczenie o stanie łaski

Najcięższym zarzutem wobec materiału jest całkowite pominięcie kwestii:

  1. Czy García odbył spowiedź generalną z całego życia publicznego promowania grzechów nieczystości (modeling) i próżnej chwały (influencerstwo)?
  2. Czy złożył stosowną pokutę za gorszące treści, które publikował dla 650 tys. obserwatorów?
  3. Czy otrzymał ważne sakramenty w rycie trydenckim, jedynym gwarantującym ich skuteczność?

Bez tych elementów jego deklaracja pozostaje jedynie teatralnym gestem w stylu „świętych” mediów społecznościowych takich jak Faustyna Kowalska czy Jan Paweł II.

Kryzys powołań a cyrkowi nawróceni

Lansowanie historii Garcíi wpisuje się w szerszy trend „evangelizacji przez skandal”:

  • W 2022 r. włoska gwiazda porno zapowiedziała wstąpienie do klasztoru, by po roku wrócić do „branży”
  • W 2024 r. amerykański raper ogłosił „kapłaństwo” w niekanonicznej wspólnocie protestancko-katolickiej

Jak uczył Pius XII w Sacra virginitas, prawdziwe powołania rodzą się w ciszy adoracji Najświętszego Sakramentu, nie zaś w medialnym szumie.

Podsumowanie: kolejna ofiara „duchowości” bez dogmatów

Decyzja Garcíi, choć prezentowana jako radykalna, w rzeczywistości stanowi przejaw religijnego konsumpcjonizmu:

  1. Od kariery wirtualnej (influencer) do kariery „duchowej” („kleryk”)
  2. Od kultu ciała (modeling) do kultu emocji („doświadczenie Boga w slumsach”)
  3. Od niewoli lajków do niewoli „nowej ewangelizacji” pozbawionej depozytu wiary

Jak prorokował św. Pius X: „Moderniści zastąpią krzyż Chrystusa kukłą błazna”. Hiszpański celebryta, niestety, stał się żywą ilustracją tej tezy.


Za artykułem:
Hiszpański influencer miał przed sobą błyskotliwą karierę, wybrał seminarium
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 03.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.