Portal OPOKA informuje o spotkaniu prezydenta Francji Emmanuela Macrona z przywódcą Ukrainy Wołodymyrem Zełenskim w Paryżu.
„Macron powiedział, że kraje europejskie są gotowe, by udzielić Ukrainie gwarancji bezpieczeństwa w przypadku zawarcia pokoju”
. W tekście podkreśla się zaangażowanie tzw. „koalicji chętnych” zrzeszającej ponad 30 państw oraz planowane rozmowy z prezydentem USA Donaldem Trumpem. Zełenski stwierdza, że nie widzi sygnałów gotowości Rosji do zakończenia wojny.
Naturalistyczna utopia pokoju bez fundamentu w prawie Bożym
Propozycja „gwarancji bezpieczeństwa” opartych wyłącznie na układach między państwami stanowi jawne odrzucenie regnum Christi (królestwa Chrystusa) w porządku międzynarodowym. Pius XI w encyklice Quas Primas nauczał nieomylnie: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”. Tymczasem dokument całkowicie pomija nadprzyrodzony wymiar pokoju, sprowadzając go do technokratycznego porozumienia między mocarstwami.
Retoryka „koalicji chętnych” odzwierciedla modernistyczną herezję wyrażoną w Syllabusie błędów Piusa IX, który potępił tezę, że „Kościół powinien być oddzielony od państwa, a państwo od Kościoła” (błąd 55). Brak jakiegokolwiek odniesienia do moralnych zobowiązań wynikających z prawa Bożego w kontekście wojny demaskuje czysto naturalistyczne podejście sygnatariuszy porozumienia.
Polityczne bałwochwalstwo zastępujące porządek łaski
Wypowiedź Macrona:
„kraje europejskie są gotowe udzielić gwarancji bezpieczeństwa Ukrainie i Ukraińcom w dniu, gdy podpisany będzie pokój”
ujawnia bluźnierczą próbę zastąpienia Opatrzności Bożej ludzkimi układami politycznymi. Katezm rzymski jasno naucza, że pokój jest owocem sprawiedliwości, która może istnieć jedynie wówczas, gdy narody uznają zwierzchnictwo Chrystusa Króla.
Cały artykuł przesiąknięty jest duchem potępionym w dekrecie Lamentabili św. Piusa X, który wskazywał na błąd mówiący, że „Objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga” (błąd 20). Propozycje „pokojowe” przedstawione w materiale całkowicie ignorują objawiony charakter prawa międzynarodowego wywodzącego się z władzy Chrystusa nad narodami.
Milczenie o źródle prawdziwego bezpieczeństwa
Najcięższym zarzutem wobec przedstawionych deklaracji jest całkowite pominięcie unii hipostatycznej między władzą doczesną a duchową, której Chrystus jest jedynym źródłem. Leon XIII w encyklice Immortale Dei ostrzegał: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw […], zburzone zostały fundamenty pod tąż władzą”. „Gwarancje bezpieczeństwa” proponowane przez świeckich przywódców stanowią klasyczny przykład tej destrukcji.
Tekst nie zawiera ani jednego odniesienia do obowiązku poddania narodów pod panowanie Chrystusa Króla, co Pius XI nazwał „szczególnym lekarstwem przeciwko zarazie, która zatruwa społeczeństwo ludzkie”. Wprost przeciwnie – poprzez milczenie akceptuje się błędną koncepcję suwerenności ludowej sprzeczną z nauką o potestas indirecta Kościoła w sprawach doczesnych.
Fałszywy ekumenizm władz i negacja katolickiego ładu
Wymiar duchowego bankructwa analizowanej propozycji uwidacznia się w relatywizacji prawdy przez zestawienie oświadczeń przywódców prawosławnych, protestanckich i świeckich jako równorzędnych. Sobór Watykański I w konstytucji Dei Filius potępił taki relatywizm, przypominając, że „Kościół katolicki jest jedynym depozytariuszem pełni prawdy objawionej”.
Proponowane „gwarancje” stanowią akt apostazji na poziomie cywilizacyjnym, gdyż – jak nauczał Pius IX w Quanta cura – „odmawiają Chrystusowi panowania nad narodami”. Tym samym realizują one modernistyczny program zastąpienia królestwa Chrystusa „nowym porządkiem świata” opartym na czysto ludzkich wartościach.
Za artykułem:
Macron: Europejczycy są gotowi, by dać Ukrainie gwarancje bezpieczeństwa (opoka.org.pl)
Data artykułu: 04.09.2025