Rewersyjna scena katolicka z kapłanem modlącym się przed krzyżem, młody człowiek na hulajnodze elektrycznej w tle, ukazująca moralny i duchowy wymiar wypadków, odwołująca się do wartości sakramentu i odpowiedzialności moralnej

Tragedia hulajnog elektrycznych: świecki humanitaryzm wobec braku nadprzyrodzonej perspektywy

Podziel się tym:

Portal Opoka, powołując się na dane policji, informuje o 847 wypadkach z udziałem hulajnóg elektrycznych od początku 2025 roku, w których zginęło siedem osób, a 778 zostało rannych. Eksperci wskazują na konieczność zmian przepisów i obowiązkowych kasków dla nieletnich, całkowicie pomijając moralny i duchowy wymiar lekkomyślnego narażania życia – daru Bożego powierzonego ludzkiemu zarządowi.


Redukcja życia ludzkiego do statystyki w służbie technokratycznych rozwiązań

„Żadne przepisy nie zadziałają, jeżeli nie są przez uczestników ruchu drogowego przestrzegane” – stwierdza ekspert Filip Grega, redukując problem do poziomu czysto jurydycznego.

Katastrofalne dane przedstawiane są wyłącznie przez pryzmat efektywności legislacyjnej i „edukacji” pozbawionej fundamentu moralnego. Brakuje jakiejkolwiek wzmianki o grzechu lekkomyślności, który prowadzi do narażania życia – świętości nienaruszalnej według nauki Kościoła (Pius XII, Allocutio ad medicos, 1944). Lekarze cytowani przez portal koncentrują się wyłącznie na fizjologii urazów:

„Przy prędkości nawet 50 km na godzinę, jeśli małe kółko hulajnogi natrafi na kamyczek, to pojazd wpada w takie turbulencje jak motocykl przy prędkości 160 km na godzinę” – alarmuje Mateusz Struś z WUM.

Milczenie o status animarum (stanie dusz) ofiar jest wymowne. Czy młodzi ludzie ginący w wypadkach byli w stanie łaski uświęcającej? Czy mieli dostęp do sakramentów pokuty i namaszczenia chorych? W materiale brak nawet zdawkowego wezwania do modlitwy za zmarłych – co demaskuje czysto świecką agendę portalu, udającego katolicką inicjatywę.

Naturalistyczne rozwiązania wobec nadprzyrodzonej rzeczywistości grzechu

Proponowane „lekarstwa” w postaci obowiązkowych kasków i limitów prędkości to typowy przykład modernistycznej redukcji, gdzie:

  • Grzech pierworodny i jego skutki (skłonność do brawury, pycha) zastępowane są inżynierią społeczną
  • Katechumenat i formacja sumienia zastępowane są „edukacją” opartą na strachu przed konsekwencjami fizycznymi
  • Nadprzyrodzone środki zaradcze (modlitwa, pokuta, umartwienie) eliminowane są na rzecz regulacji prawnych

Tymczasem już św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q. 64) nauczał, że „każdy grzech przeciwko życiu jest wykroczeniem przeciwko Bogu, jedynemu Panu życia i śmierci”. Wypadki hulajnogowe nie są więc „tragediami”, ale namacalnym skutkiem kryzysu moralnego pokolenia wychowanego w kulcie adrenaliny i negacji hierarchii wartości.

Kompromitacja „katolickiego” portalu w służbie świeckiego humanitaryzmu

Opoka – deklarująca się jako medium katolickie – popełnia tu podwójną zdradę:

  1. Pomija obowiązek przypominania o sądzie szczegółowym, przed którym staje każda nagła ofiara wypadku (św. Alfons Liguori, Przygotowanie do śmierci)
  2. Akceptuje świecką narrację o „wypadkach” zamiast mówić o moralnej odpowiedzialności za świadome łamanie prawa i zasad roztropności

Gdy lekarz przyznaje, że „dzieciaki pędzą na hulajnogach 80 km/h”, katolicki dziennikarz winien przypomnieć słowa Mortalium Animos Piusa XI: „Błądzą ci, którzy sądzą, że mogą oprzeć porządek społeczny na fundamencie odmiennym od Ewangelii”. Tymczasem portal ogranicza się do technokratycznych rozwiązań, całkowicie ignorując:

  • Wzrost liczby wypadków jako symptom dekadencji moralnej młodego pokolenia
  • Konieczność powrotu do praktyk pokutnych i formacji sumień w konfesjonale
  • Obowiązek rodziców do nadzoru nad nieletnimi w oparciu o kanon 1113 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r.

Milczenie o odpowiedzialności duchowej przy równoczesnej promocji fałszywego kultu

W kontekście śmierci młodych ludzi szczególnie oburzające jest zakończenie artykułu informacją o śmierci „bpa” Jana Szkodonia z przypomnieniem, że „papież” Franciszek zawierza go „Bogu Miłosiernemu” – czyli heretyckiej koncepcji sprzecznej z dogmatem o sprawiedliwości Bożej (Pius VI, Auctorem fidei, 1794). To jawna zdrada doktryny w imię modernistycznej pseudomistyki.

Katolicka reakcja na falę śmierci winna zawierać:

  • Wezwanie do publicznych modlitw ekspiacyjnych za grzechy lekkomyślności
  • Nakaz moralny unikania niebezpiecznych rozrywek sprzecznych z cnotą roztropności
  • Ostrzeżenie przed przyjmowaniem „komunii” w strukturach posoborowych, które nie gładzą grzechów

Tymczasem portal Opoka – jak cała sekta posoborowa – wybiera drogę świeckiego aktywizmu, potwierdzając słowa Piusa X z Pascendi: „Moderniści stawiają filozofię wyżej niż wiarę, a życie doczesne ponad życie wieczne”.


Za artykułem:
Małe koła, kiepska stabilność: 847 wypadków z udziałem hulajnóg elektrycznych w tym roku
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 03.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.