Portal eKAI (4 września 2025) informuje o wynikach badań archeologicznych na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie, gdzie odkryto relikty kamiennej budowli identyfikowanej jako potencjalne palatium Mieszka I. Prof. Hanna Kóčka-Krenz stwierdza, że „książę musiał mieć tutaj swoją siedzibę, zwłaszcza, że to miejsce pełniło bardzo ważną rolę, jeśli chodzi o stronę sakralną”. Dyrektor Michał Bogacki z Muzeum Początków Państwa Polskiego dodaje: „mamy fragmenty kamiennej budowli”. Badania obejrzał „abp” Wojciech Polak, deklarując przychylność wobec dalszych wykopalisk.
Materializm archeologii versus teologia historii
Podczas gdy archeolodzy z zapałem odsłaniają materialne pozostałości wczesnopiastowskiego grodu, całkowicie pomijają fundament duchowy, na którym powstała Polska jako Regnum Christianum. Brak choćby wzmianki o nadprzyrodzonej rzeczywistości Chrztu 966 roku – wydarzenia, które uczyniło z Polski „pomnik swego imienia ku czci Boga prawdziwego” (Gall Anonim) – zdradza redukcjonistyczne, scjentystyczne podejście typowe dla współczesnej nauki zniewolonej przez laicki paradygmat.
„Nie ulega najmniejszej wątpliwości, że na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie znajdowała się monumentalna siedziba władcy” – przyznała archeolog prof. Hanna Kóčka-Krenz
Gdyby archeolog zastosował hermeneutykę wiary zamiast hermeneutyki materialistycznej, uznałby, że prawdziwym palatium Mieszka I był nie kamienny budynek, lecz Sacrum Imperium – królestwo, gdzie „Syn Człowieczy (…) wszystko odda pod stopy Kościołowi, który z kolei przedstawi je Chrystusowi” (św. Augustyn, De civitate Dei). Jak przypominał Pius XI w Quas primas: „Państwo winno być poddane Bogu tak samo jak jednostka”.
Posoborowa archeologia duchowej pustki
Fakt, że wykopaliska prowadzi Muzeum Archidiecezji Gnieźnieńskiej – instytucja podległa modernistycznej strukturze okupującej Watykan – budzi głęboki niepokój. Czyż nie jest to przejaw zdrady misji Kościoła, który zamiast głosić „Jezusa Chrystusa, tego wczoraj i dziś, tego samego i na wieki” (Hbr 13,8), angażuje się w świeckie projekty historyczne? Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili sane exitu: „Kościół nie może skutecznie bronić etyki ewangelicznej, trwając w niezmienności” – co w praktyce oznacza, że każda współpraca z duchem świata prowadzi do kompromisów doktrynalnych.
Efekty badań obejrzał również abp Wojciech Polak, który przyznał, że potwierdzają one to, „o czym wszyscy jesteśmy przekonani, iż gnieźnieńskie Wzgórze Lecha odgrywało ważną rolę u początków państwowości polskiej”
Słowa „abp” Polaka są symptomatyczne dla całej posoborowej mentalności: utożsamienie początków państwowości z materialnymi pozostałościami, a nie z przyjęciem Sacrum Depositum wiary. Tymczasem jak nauczał Leon XIII w Immortale Dei: „Państwa nie mogą bezpiecznie istnieć, jeśli nie starają się usilnie czynić Boga początkiem i końcem wszystkich swych starań”. Milczenie o ex opere operato sakramentalnego charakteru Chrztu Polski jest tu wymowne.
Palatium Chrystusa Króla versus kamienne ruiny
Gdy archeolodzy z radością odkrywają fundamenty ziemskiego władcy, struktury posoborowe systematycznie niszczą fundamenty nadprzyrodzonej monarchii Chrystusowej. Usuwanie ołtarzy, zniesienie święta Chrystusa Króla w tradycyjnym kalendarzu, promocja ekumenizmu – to prawdziwa „archeologia destrukcji” prowadzona pod płaszczykiem aggiornamento.
Jakże wymowny jest kontrast między entuzjazmem dla „strony sakralnej” Mieszka I a całkowitym pominięciem kwestii kultu! Gdzie wzmianka o tym, że palatium było miejscem sprawowania władzy sub ratione Dei? Gdzie odniesienie do słów św. Pawła: „Nie ma władzy, która by nie pochodziła od Boga” (Rz 13,1)? Archeologia stała się kolejnym narzędziem desakralizacji, sprowadzając dzieje Polski do wymiaru czysto politycznego.
Większą wartość od kamiennych murów mają relikwie św. Wojciecha – prawdziwego fundamentu polskiej tożsamości – które dziś sprofanowano, umieszczając w ołtarzu „soborowej” liturgii. Jak zauważył Pius IX w Syllabus errorum: „Wiara Chrystusowa jest wrogiem dobrobytu i interesów społeczeństwa” – co doskonale ilustruje preferowanie przez „abp” Polaka archeologii nad ewangelizacją.
Za artykułem:
Czy to palatium? Na Wzgórzu Lecha w Gnieźnie odsłonięto relikty kamiennej budowli (ekai.pl)
Data artykułu: 04.09.2025