Kapłan katolicki modlący się w kościele, refleksja nad tragedią i Bożą opatrznością, obraz poważny i pełen duchowego skupienia

Tragedia w Lizbonie jako milczące oskarżenie współczesnego zeświecczenia

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o katastrofie kolejki linowej Gloria w Lizbonie, gdzie w wyniku zerwania liny nośnej zginęło 16 osób, a 22 zostały ranne. Artykuł koncentruje się na technicznych aspektach zdarzenia, przytaczając wypowiedzi inżynierów i przedstawicieli spółki transportowej. Brakuje jednak jakiegokolwiek odniesienia do nadprzyrodzonego wymiaru ludzkiej śmierci, co stanowi symptomatyczną ilustrację duchowej zapaści współczesnej pseudo-katolickiej publicystyki.


Naturalistyczna redukcja tragedii do wymiaru technicznego

„Zerwanie liny umożliwiającej przemieszczanie się po szynach kolejki Gloria w Lizbonie było prawdopodobnie przyczyną wypadku” – czytamy w relacji, która całą uwagę skupia na materialnych przyczynach zdarzenia. Tymczasem prawdziwie katolickie podejście wymagałoby postawienia fundamentalnego pytania o causa finalis (przyczynę celową) takiej tragedii w Bożym porządku świata. Jak nauczał św. Augustyn: „Żaden liść z drzewa nie spada bez woli Bożej”. Milczenie o Opatrzności Bożej w kontekście nagłej śmierci dziesiątek osób jest jawnym przejawem modernistycznej mentalności, redukującej rzeczywistość do czysto fizykalnych zależności.

Braki w analizie moralnej odpowiedzialności

Tekst ogranicza się do wzmianki o „rzetelnym śledztwie”, całkowicie pomijając kwestię culpae pastoralis (winy duszpasterskiej) struktur odpowiedzialnych za bezpieczeństwo. Tymczasem Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. wyraźnie stanowił w kan. 618: „Przełożeni kościelni odpowiadają przed Bogiem za zaniedbania w zarządzaniu powierzonymi dobrami”. W kontekście portugalskim, gdzie władze od lat promują antykatolickie programy społeczne, katastrofa kolejki jawi się jako symboliczne memento (przestroga) dla społeczeństwa odrzucającego zasady Dekalogu w imię postępu technicznego.

Selektywna pamięć o ofiarach

Szokujący jest brak jakiejkolwiek wzmianki o obowiązku modlitwy za zmarłych czy wezwania do pokuty. „Zginęło 16 osób” – sucho konstatuje autor, jakby chodziło o statystykę drogową, nie zaś o wieczne losy dusz stojących nagle przed Sądem Bożym. Ta postawa stanowi dokładne odwzorowanie potępionych przez św. Piusa X w Lamentabili sane tez modernistycznych, gdzie w punkcie 58 czytamy: „Całą doskonałość moralności należy umieścić w gromadzeniu bogactw” – tu zaś mamy do czynienia z moralnością sprowadzoną do technicznych procedur bezpieczeństwa.

Kontekst apostazji portugalskiego społeczeństwa

Warto odnotować, że katastrofa wydarzyła się w kraju, który w ciągu ostatnich dziesięcioleci systematycznie odrzucał swoje katolickie dziedzictwo. Lizbona – niegdyś centrum misyjnego zapału zasłużonego dla obrony Fidei Catholicae (Wiary Katolickiej) – dziś promuje się jako stolica „postępowej” turystyki i libertyńskich obyczajów. W tym świetle tragedia kolejki Gloria nabiera charakteru dramatycznego exemplum (przykładu), ilustrującego słowa Piusa XI z Quas primas: „Dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego, nadzieja trwałego pokoju nie zajaśnieje narodom”.

Kontrast z „duchowymi” treściami portalu

W tym samym serwisie obok doniesień o tragedii widnieją materiały o „Grobie św. Jana Pawła II” i spotkaniach z agentami bezpieki – co stanowi jaskrawą sprzeczność doktrynalną. Z jednej strony mamy do czynienia z próbą kreowania kultu dla apostaty Wojtyły, z drugiej – z całkowitym pominięciem zasadniczej prawdy o konieczności nieustannego gotowania się na śmierć w stanie łaski uświęcającej. Ta dysproporcja demaskuje prawdziwy charakter tego typu portali – są one narzędziem destrukcji fidei (niszczenia wiary) pod płaszczykiem „katolickiego dziennikarstwa”.

Tragedia w Lizbonie obnaża bankructwo współczesnego, zeświecczonego myślenia nawet w środowiskach deklarujących się jako katolickie. Brak odniesienia do Bożej Sprawiedliwości i Miłosierdzia, pominięcie wezwania do modlitwy za zmarłych i pokuty, redukcja ludzkiego życia do wymiaru technicznego – oto gorzki owac aggiornamento posoborowego, które odarło katolicyzm z jego nadprzyrodzonej treści.


Za artykułem:
Katastrofa kolejki w Lizbionie. Przyczyną prawdopodobnie – zerwana lina
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 05.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.