Sanktuarium katolickie podczas Mszy świętej z wiernym kapłanem w tradycyjnych szatach, ukazujące powagę i oddanie w katolickim duchu

Fałszywa solidarność: modernistyczna redukcja idei wspólnoty w posoborowej retoryce

Podziel się tym:

Fałszywa solidarność: modernistyczna redukcja idei wspólnoty w posoborowej retoryce

Portal eKAI (6 września 2025) relacjonuje wystąpienie „bpa” Marka Szkudły podczas „mszy” w katowickiej katedrze z okazji 45. rocznicy powstania NSZZ „Solidarność”. Hierarcha struktury okupującej Watykan stwierdził, że „marnotrawienie czasu i solidarności na wewnętrzne potyczki, ambicjonalne walki ze »swoimi«, używanie nieuczciwych metod i kłamstwa do rozwiązywania sporów (…) staje się coraz popularniejsze w naszym narodzie”. Całość przemówienia stanowi klasyczny przykład posoborowej amputacji nadprzyrodzonego wymiaru wspólnoty na rzecz świeckiego moralizatorstwa.


Naturalistyczne zawłaszczenie pojęcia solidarności

W całym wystąpieniu „bp” Szkudły nie padło ani jedno odniesienie do socialis regnum Christi (społecznego panowania Chrystusa Króla) – fundamentu katolickiej nauki społecznej potępiającej zarówno socjalizm, jak i liberalny kapitalizm. Tymczasem Pius XI w encyklice Quas Primas jednoznacznie nauczał: „Niechaj więc władcy państw nie odmawiają publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi”. Redukcja solidarności do „sposobu myślenia” czy „nadziei” oderwanej od obowiązku poddania narodów pod jarzmo Chrystusa (Ps 2:10-12) to jawna zdrada misji Kościoła.

„Solidarność to znaczy: jeden i drugi, a skoro brzemię, to brzemię niesione razem, we wspólnocie”

– ten cytat przypisywany Karolowi Wojtyle użyty przez „biskupa” w oderwaniu od kontekstu regnum Catholicum staje się pustym frazesem. W rzeczywistości prawdziwa solidarność możliwa jest jedynie w łonie Mistycznego Ciała Chrystusa, o czym mówił Pius XII: „Jedność chrześcijan nie może być dziełem czysto ludzkim, politycznym czy społecznym, lecz musi wypływać z nadprzyrodzonej miłości, której źródłem jest Najświętsze Serce Jezusa” (Mystici Corporis Christi).

Kult człowieka zamiast kultu Boga

Szczególnie obrzydliwy jest fragment przemowy gloryfikujący „zdjęcie papieża klęczącego przed Pomnikiem Poległych Stoczniowców w Gdańsku”. W katolickiej doktrynie publiczny kult oddawany świeckim pomnikom stanowi bałwochwalstwo, zwłaszcza gdy dotyczy osób, których życie moralne i religijne nie zostało poddane ocenie Kościoła. Już w 1952 roku Święte Oficjum potępiło praktykę składania hołdu pomnikom „bohaterów ludowych” (Decr. S. Off., 13 iulii 1952).

„Bp” Szkudło wprost łamie zakaz św. Pawła: „Nie będziecie oddawać czci nikomu na kształt Boży” (Rz 1:25), promując civil religion opartą na rewolucyjnych mitach. Tymczasem prawdziwi męczennicy to wyłącznie ci, którzy oddali życie za wiarę katolicką – jak św. Tomasz More, a nie uczestnicy strajków o charakterze socjalistycznym.

Amputacja nadprzyrodzonego celu wspólnoty

W całej homilii brak jakiegokolwiek odniesienia do:
– konieczności nawrócenia Polski na katolicyzm
– obowiązku państwowego wyznania wiary katolickiej (art. 1 Konstytucji 3 Maja)
– grzeszności tzw. wolności religijnej potępionej przez Grzegorza XVI w Mirari vos
– obowiązku podporządkowania prawa cywilnego prawu Bożemu.

Zamiast tego słyszymy modernistyczne frazesy o „obronie godności prawa” w oderwaniu od jego źródła – Dekalogu. Pius IX w Syllabusie potępił tezę, że „moralne prawa nie potrzebują sankcji Bożej” (pkt 56). Tymczasem „bp” Szkudło nie potępia tzw. wolności sumienia – największej herezji naszych czasów według Piusa IX (Syllabus, pkt 15, 77-79).

Fałszywy ekumenizm w służbie rewolucji

Wspomnienie „protestów przy kopalni »Wujek«” bez zaznaczenia, że wielu strajkujących wyznawało idee marksistowskie lub należało do niekatolickich wspólnot, to ciche przyzwolenie na synkretyzm. Św. Pius X w Pascendi Dominici gregis ostrzegał, że moderniści „wszystkie religie uważają za dobre, choć niedoskonałe”. Tymczasem prawdziwa solidarność możliwa jest wyłącznie w prawdzie – a ta istnieje tylko w Kościele katolickim (Ef 4:5).

Zakłamana geneza „Solidarności”

„Hierarcha” przemilcza fakt, że:
– NSZZ „Solidarność” od początku skupiał środowiska jawnie wrogie katolicyzmowi (masoneria, KOR, marksiści)
– Wśród postulatów sierpniowych znalazły się żądania świeckości państwa i wolności dla aborcji
– Wielu liderów związku współpracowało z SB, co dokumentują akta IPN.

Kard. August Hlond ostrzegał: „Nieprzyjaciel religii chwyta się wszelkich sposobów, by w Polsce wprowadzić laicyzm” (List pasterski na Advent 1926). „Bp” Szkudło, gloryfikując ruch o korzeniach masońsko-socjalistycznych, staje po stronie tych, którzy dążą do zniszczenia katolickiej tożsamości narodu.

Duchowa pustka posoborowej „duchowości”

Ostatnim aktem zdrady jest powołanie się na „Rok Święty” ogłoszony przez uzurpatora w Watykanie. Prawowity papież Pius XII w Mediator Dei przypominał, że „rok święty może ogłosić tylko prawowity następca Piotra”. Uczestnictwo w antyliturgii posoborowej i korzystanie z nieważnych sakramentów (jak czyni to „bp” Szkudło) to współudział w świętokradztwie.

Prawdziwa solidarność – jak uczył św. Paweł – polega na „dźwiganiu brzemion jedni drugich” (Ga 6:2) w kontekście niesienia krzyża ku zbawieniu. Tymczasem posoborowa pseudo-duchowość redukuje wspólnotę do poziomu humanitarnego klubu wzajemnej adoracji. Jak trafnie zauważył abp Marceli Lefebvre: „Rewolucja soborowa to duchowa AIDS – niszczy odporność duszy na błędy”.


Za artykułem:
Bp Szkudło: Marnotrawienie czasu na wewnętrzne potyczki jest zaprzeczeniem idei solidarności
  (ekai.pl)
Data artykułu: 06.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.