Portal Konferencji Episkopatu Polski (7 września 2025) relacjonuje wystąpienie „nuncjusza apostolskiego” abp. Antonio Guido Filipazziego podczas uroczystości jubileuszowych ku czci Sługi Bożego Bernarda z Wąbrzeźna OSB w Lubiniu. W wigilię święta Narodzenia Najświętszej Marji Panny hierarcha posoborowej struktury wygłosił przemówienie pełne teologicznych dwuznaczności, pomijające fundamentalne zasady katolickiej mariologii.
Pseudo-asceta jako narzędzie dekonstrukcji świętości
„Sługa Boży” Bernard z Wąbrzeźna – postać wynoszona przez struktury okupujące Watykan – przedstawiany jest jako wzór „intensywności miłości do Boga i braci”. Tymczasem prawdziwa świętość w sensus catholicus wymaga nie tyle emocjonalnej egzaltacji, co heroicznego praktykowania cnót teologalnych i kardynalnych (Katechizm Rzymski, rozdz. XIII). Brak jakichkolwiek wzmianek o:
konieczności łaski uświęcającej, wierności dogmatom czy walce z herezją – co stanowi rdzeń życia zakonnego według reguły św. Benedykta („Módl się i pracuj”)
To znaczące przemilczenie odsłania naturalistyczną redukcję duchowości do psychologicznej intensywności przeżyć. Jak trafnie zauważył Pius X w encyklice Pascendi:
Moderniści zastępują życie duchowe subiektywnym doświadczeniem, oddzielonym od obiektywnych prawd wiary (Denzinger 2092)
Destrukcja mariologii poprzez pozorną pobożność
„Nuncjusz” Filipazzi deklaruje: „Jezus i Marja nie mogą i nie powinni być nigdy rozdzieleni w naszej wierze”, by zaraz podważyć tę zasadę poprzez:
- Brak wspomnienia o Bożym Macierzyństwie (Dogmat Efeski 431 r.)
- Milczenie o Niepokalanym Poczęciu (Ineffabilis Deus Piusa IX)
- Pominięcie Wniebowzięcia (Munificentissimus Deus Piusa XII)
W zamian otrzymujemy mgliste stwierdzenie o „Matce nadziei” – pojęciu obcemu Tradycji, zaczerpniętemu z posoborowego synkretyzmu. Św. Ludwik Maria Grignion de Montfort w Traktacie o prawdziwym nabożeństwie do Najświętszej Marji Panny (nr 88-94) jednoznacznie potępia „fałszywych czcicieli”:
Ci, którzy praktykują nabożeństwo powierzchowne, są niestali w modlitwie różańcowej i nabożeństwach maryjnym
Co stanowi dokładne przeciwieństwo postawy głoszonej przez modernistycznych duchownych, którzy zredukowali kult Marji do „inspiracji” oderwanej od doktryny.
Nadzieja bez Łaski – herezja w czystej postaci
Centralny punkt wystąpienia – koncepcja „Marji jako Matki nadziei” – to jawna herezja semi-pelagiańska. Św. Paweł wyraźnie naucza:
Nadzieja zawieść nie może, ponieważ miłość Boża rozlana jest w sercach naszych przez Ducha Świętego, który nam jest dany (Rz 5,5)
Tymczasem abp Filipazzi głosi naturalistyczną wizję:
„Nie zniechęcać się niezależnie od sytuacji”, „nie bać się niczego poza grzechem”
– co pomija kluczową prawdę o konieczności łaski uświęcającej do osiągnięcia nadziei zbawienia (Sobór Trydencki, sesja VI, kan. 2). Pius XI w Quas Primas (1925) przypominał:
Pokój Chrystusowy możliwy jest jedynie w Królestwie Chrystusa, a nie w ludzkim optymizmie
Jubileusz jako narzędzie dezintegracji wiary
Wspomnienie o „Jubileuszu nadziei” odsłania głębszy zamysł – zastąpienie rok świętych (związanych z odpustami i zadośćuczynieniem) psychologizującymi „programami duszpasterskimi”. Kanon 925 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. precyzyjnie określa:
Rok Jubileuszowy może być ogłoszony wyłącznie przez prawowitego Papieża dla uzyskania odpustów zupełnych
Tymczasem antypapież Franciszek i jego funkcjonariusze (jak „nuncjusz” Filipazzi) wykorzystują tę formę do promowania idei sprzecznych z depositum fidei.
Kult człowieka zamiast chwały Bożej
Całość wystąpienia stanowi klasyczny przykład posoborowej strategii:
- Stworzenie pozorów kontynuacji z Tradycją (wzmianka o święcie Narodzenia NMP)
- Stopniowe wprowadzanie pojęć o rozmytej treści teologicznej („Matka nadziei”)
- Redukcja religii do psychologicznego wsparcia („nie zniechęcać się”)
- Pomijanie konsekwencji grzechu i konieczności łaski
Jak ostrzegał św. Pius X w Lamentabili Sane (1907):
Moderniści zastępują wiarę w prawdy objawione subiektywnymi „doświadczeniami religijnymi” (propozycja potępiona 25)
Dzisiejsze struktury posoborowe doskonale realizują ten program, przemieniając Opactwo Benedyktynów – niegdyś twierdzę ortodoksji – w teatr duchowego bankructwa.
Za artykułem:
Nuncjusz Apostolski: Narodziny Maryi przygotowują nas na Wcielenie Syna Bożego (episkopat.pl)
Data artykułu: 07.09.2025