Portal LifeSiteNews (10 września 2025) relacjonuje treść dokumentu BBC Eugenics: Science’s Greatest Scandal, demaskującego historyczne i współczesne praktyki eliminacji osób uznanych za „niegodne życia” – od przymusowej izolacji w zakładach psychiatrycznych po współczesną aborcję eugeniczną dzieci z zespołem Downa. Autor Jonathon Van Maren wskazuje na ciągłość ideologiczną między teorią Darwina, programem nazistowskim a dzisiejszym „prawem wyboru”. Pomimo szokujących faktów, dokument pomija fundamentalną przyczynę eugeniki: odrzucenie nadprzyrodzonej godności człowieka wynikającej z bycia stworzonym na obraz Boży.
Naturalistyczne korzenie zbrodni: od Darwina do Dawkinsa
„Zaszczepianie ocaliło tysiące tych, którzy z powodu słabej konstytucji wcześniej by ulegli ospie. W ten sposób słabi członkowie społeczeństw cywilizowanych rozmnażają swój gatunek. Nikt, kto zajmował się hodowlą zwierząt domowych, nie będzie wątpił, że musi to być bardzo szkodliwe dla rasy ludzkiej”
– cytat z O pochodzeniu człowieka Karola Darwina (1871) ujawnia brutalną logikę stojącą za eugeniką. Jak słusznie zauważa Van Maren, chrześcijańska koncepcja miłosierdzia wobec słabych była przez darwinistów postrzegana jako „zakłócanie procesu selekcji”. Sir Francis Galton, ojciec eugeniki, pisał wprost: „Mniej godni nie powinni mieć prawa do prokreacji”. Kościół katolicki zawsze potępiał ten error naturalismi (błąd naturalizmu), czego dobitnym świadectwem jest Syllabus errorum Piusa IX (1864), gdzie czytamy: „Nie można pochwalać tego mniemania, jakoby miłosierdzie względem nieszczęśliwych stało na przeszkodzie do udoskonalenia się i ozdoby społeczeństwa” (punkt 64). Współcześnie Richard Dawkins kontynuuje tę linię, radząc aborcję dzieci z zespołem Downa jako „moralny obowiązek” – co jest jawnym odrzuceniem nauki Leona XIII w Rerum novarum: „Życie ludzkie […] każdemu z osobna jest dane od Boga” (RN 39).
Przymusowe „lecznictwo” jako narzędzie eliminacji
Opisane w dokumencie praktyki brytyjskiego „łapacza” Samuela Wormalda, który więził ludzi z niepełnosprawnością w zakładzie Meanwood Park, stanowią realizację programu negative eugenics (eugeniki negatywnej). Przypomnijmy słowa Piusa XI z encykliki Casti connubii: „Najhaniebniejszym występkiem przeciwko życiu ludzkiemu jest zabójstwo płodu, z chwilą gdy matka albo lekarz zabijają życie poczęte a jeszcze nie narodzone” (CC 64). Tymczasem w Meanwood Park dokonywano nie tylko przymusowych aborcji, ale i sterylizacji – co odpowiada współczesnej praktyce „selektywnej redukcji” zarodków w procedurze in vitro. Jak trafnie zauważa Pearson: „Diagnoza zespołu Downa często oznacza dziś wyrok śmierci” – co dowodzi, że spiritus mundi (duch świata) wciąż kieruje się zasadą Vae victis (Biada zwyciężonym) zamiast chrześcijańskiego Caritas Christi urget nos (Miłość Chrystusa przynagla nas – 2 Kor 5:14).
Od kolonii trędowatych do kolonii prenatalnych
Dokument BBC ujawnia istnienie „kolonii dla upośledzonych”, gdzie izolowano osoby uznane za „małowartościowe rasowo”. Współczesnym odpowiednikiem są:
- „Poradnie genetyczne” promujące aborcję jako „leczenie” wad płodu
- Programy IVF z selekcją embrionów pod kątem „pożądanych cech”
- Prawo dopuszczające aborcję do narodzin w przypadku diagnozy niepełnosprawności
Wszystkie te praktyki stoją w jaskrawej sprzeczności z nauczaniem Piusa XII: „Życie ludzkie, nawet to najsłabsze, jest manifestacją Boga w świecie, znakiem Jego obecności, śladem Jego chwały” (Przemówienie do położnych, 29.10.1951). Tymczasem posoborowe struktury milczą wobec tej hekatomby, a często wręcz ją legitymizują – jak np. „papież” Franciszek, który w adhortacji Amoris laetitia (2016) dopuścił „duszpasterskie” podejście do osób współwinnych dzieciobójstwa prenatalnego (AL 305).
Eugenika jako anty-sakrament
Najgłębsza analiza teologiczna musi dostrzec w eugenice parodię ekonomii zbawczej:
Prawo Boże | Prawo eugeniki |
---|---|
„Cierpienie jest złem, które Bóg przekształca w dobro” (św. Augustyn) | „Cierpienie jest złem, które należy eliminować wraz z cierpiącym” |
„Błogosławieni cisi, albowiem oni na własność posiądą ziemię” (Mt 5:5) | „Błogosławieni silni, albowiem oni mają prawo eliminować słabych” |
Chrzest jako narodzenie do życia łaski | Aborcja jako „wyzwolenie” od życia w cierpieniu |
Jak pisał św. Pius X w Lamentabili sane: „Dogmaty nie są prawdami spadłymi z nieba, ale interpretacją faktów religijnych przez ludzki umysł” (potępiona teza 22) – co otworzyło drogę do relatywizacji świętości życia. Współczesna eugenika w białych rękawiczkach to owoc tej modernistycznej rewolucji.
Katolicka odpowiedź: kontr-kultura życia
Przeciwko barbarzyństwu eugeniki Kościół zawsze stawiał:
- Sieć przytułków i szpitali zakonnych (np. dzieło św. Wincentego à Paulo)
- Nauka o dignitas humana (godności człowieka) wynikającej z imago Dei (obrazu Bożego – Rdz 1:27)
- Bezkompromisowe potępienie aborcji jako „zbrodni wołającej o pomstę do nieba” (Katechizm Rzymski, IX.6)
Dziś, gdy lex naturalis (prawo naturalne) zostało zastąpione przez lex darwiniana (prawo dżungli), katolicy muszą głośno przypominać słowa Piusa XI z Quas primas: „Pokój Chrystusowy w Królestwie Chrystusowym – nie ma innej drogi do położenia kresu wojnom i niepokojom” (QP 1). Tylko przywrócenie publicznego panowania Chrystusa Króla powstrzyma współczesny holokaust niepełnosprawnych.
Za artykułem:
Eugenics didn’t die in asylums – it lives on in abortion and euthanasia laws (lifesitenews.com)
Data artykułu: 10.09.2025