Portal Opoka relacjonuje kanonizację Pier Giorgia Frassatiego, która miała miejsce 7 września 2025 roku, przedstawiając go jako „patrona codzienności” i wzór dla młodzieży. Ewa Rygalik w książce „Buon Giorgio. Pier Giorgio Frassati. Historia mojego przyjaciela” kreśli obraz świętości jako „stylu życia”, redukując ją do naturalistycznych cnót społecznych. Całość oparta jest na posoborowej teologii świętości, która zastąpiła nadprzyrodzony heroizm cnót – psychologizującą koncepcją „autentyczności”.
Kanonizacja bez autorytetu
Fakt rzekomej kanonizacji Frassatiego w 2025 roku przez „papieża” Leona XIV jest z punktu widzenia katolickiej teologii czystą fikcją prawną. Sobór Trydencki w sesji XXIII określił, że kanonizacje należą wyłącznie do kompetencji nieomylnego Magisterium prawowitego papieża. Tymczasem od śmierci Piusa XII w 1958 roku Stolica Apostolska pozostaje nieobsadzona, a wszyscy jej rzekomi następcy to uzurpatorzy pozbawieni jurysdykcji. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas:
„Królestwo Chrystusa nie jest z tego świata, ale władza Jego rozciąga się na wszystkie narody i każdy aspekt życia”
(Encyklika Quas Primas, 1925). „Kanonizacja” dokonana przez antypapieża jest więc aktem nieważnym, a kult Frassatiego – przejawem posoborowej dewocji.
Naturalizacja świętości
Opoka promuje książkę, w której świętość sprowadzona zostaje do „codziennego użytku” – górskich wędrówek, przyjaźni i pomocy ubogim. To klasyczny przykład modernistycznej redukcji, potępionej przez św. Piusa X w encyklice Pascendi Dominici gregis:
„Moderniści mieszają porządek naturalny z nadprzyrodzonym, jakby ten drugi był tylko rozwinięciem pierwszego”
(Encyklika Pascendi, 1907). Autorka całkowicie pomija kluczowe elementy życia Frassatiego: codzienną adorację Najświętszego Sakramentu, praktykę pokuty, nabożeństwo do Matki Bożej i walkę ze światem, ciałem i diabłem – które stanowią rdzeń katolickiej duchowości.
Ewangelia emocji
Narracja książki prowadzona jako „rozmowa cioci z bratanicą” odsłania kolejny błąd: subiektywizację prawd wiary. Św. Pius X w dekrecie Lamentabili sane exitu potępił tezę, że „wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw” (punkt 25). Tymczasem Rygalik proponuje duchowość opartą na emocjonalnym doświadczeniu („Wpatrując się w trumnę poczułam…”), a nie na obiektywnym depozycie wiary. To nie przypadek – posoborowa „pastoralna czułostkowość” celowo zastępuje teologiczną precyzję mglistymi „doświadczeniami”.
Polityczne uwikłania
Warto przypomnieć, że Frassati był aktywny w środowiskach włoskiej Akcji Katolickiej początku XX wieku, które – choć formalnie katolickie – przygotowywały grunt pod późniejszy modernizm. Jak zauważa abp Marcel Lefebvre w Liście do przyjaciół: „Wielu tzw. katolików socjalnych już w latach 30. głosiło idee bliskie późniejszej 'teologii wyzwolenia’”. Frassati, zaangażowany w walkę z faszyzmem, stał się wygodnym narzędziem dla posoborowych rewolucjonistów pragnących „uwspółcześnić” świętych.
Pomijane ostrzeżenia
Portal Opoka nie informuje czytelników, że kult Frassatiego był od początku wspierany przez modernistyczne kręgi w Kościele. Jego proces beatyfikacyjny został wszczęty w 1932 roku przez Piusa XI – papieża, który podpisał konkordat z masonerią (Laterański) i wprowadził demokratyczne zmiany w Akcji Katolickiej. Jak trafnie zauważył kard. Alfredo Ottaviani: „Nowe formy pobożności często służą osłabianiu tradycyjnej duchowości”.
Zamiast zakończenia: alarm dla sumień
Promocja książki o Frassatim przez portal związany z posoborowymi strukturami to część szerszej strategii zastępowania prawdziwych świętych – współczesnymi idolami. Zamiast św. Ludwika Marii Grignion de Montfort (nauczającego prawdziwego nabożeństwa do Maryi) czy św. Benedykta Józefa Labre (heroicznego pokutnika) – proponuje się młodzieży „świętego” przypominającego raczej skautowego instruktora niż rycerza Chrystusa. W świecie, gdzie „każda herezja i każdy błąd wyszły z Rzymu” (św. Wincenty z Lerynu, Commonitorium), katolik ma obowiązek odrzucić te fałszywe wzorce i trwać przy świętych kanonizowanych przed 1958 rokiem.
Za artykułem:
Święty oczami młodej Polki. Wygraj książkę o Pier Giorgiu Frassatim! (opoka.org.pl)
Data artykułu: 10.09.2025