Nowa „diecezja” Pekinu: Kolaboracja z totalitaryzmem czy zdrada depozytu wiary?

Podziel się tym:

Portal Catholic News Agency (10 września 2025) relacjonuje decyzję „papieża” Leona XIV o likwidacji historycznych diecezji Xiwanzi i Xuanhua (ustanowionych przez Piusa XII w 1946 r.) i utworzeniu „diecezji” Zhangjiakou na terenie objętym kontrolą komunistycznej Partii Chińskiej. Decyzja ta sankcjonuje niekanoniczny podział administracyjny narzucony przez reżim wbrew prawom Kościoła. Artykuł wspomina także o konsekracji „biskupa” Wang Zhenguia dokonanej w ramach tzw. porozumienia watykańsko-chińskiego oraz przemilcza los prześladowanego biskupa Augustyna Cui Tai.


Legalizacja apostazji pod płaszczykiem „duszpasterskiej troski”

Sformułowanie „w celu promowania opieki duszpasterskiej nad owczarnią Pańską” to klasyczny przykład nowomowy posoborowej, służącej maskowaniu zdrady depozytu wiary. Prawdziwy Kościół Katolicki nigdy nie negocjuje z prześladowcami wiary, ani nie dostosowuje struktur kościelnych do politycznych podziałów narzuconych przez reżimy wrogie Chrystusowi Królowi. Jak przypomina Pius XI w Quas primas: „Państwa nie mogą odmawiać publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi, jeśli pragną utrzymać nienaruszoną swoją powagę i przyczynić się do pomnożenia szczęścia ojczyzny”.

„Porozumienie” jako narzędzie destrukcji Kościoła

Wspomniane w artykule tajne porozumienie z 2018 r. (przedłużone w 2024) stanowi jawną kolaborację z totalitarnym reżimem, który:

  • Zlikwidował podziemny Kościół, prześladując wiernych (np. więzionego od 2021 r. bp. Cui Tai)
  • Narzucił niekanoniczne granice diecezji dostosowane do administracji państwowej
  • Utworzył Patriotyczne Stowarzyszenie Katolików – narzędzie kontroli partii nad życiem religijnym

Sobór Watykański I w konstytucji Pastor Aeternus przypominał: „Duch Święty nie został obiecany następcom Piotra po to, aby dzięki Jego objawieniu podawali nową naukę, lecz aby dzięki Jego pomocy święcie zachowywali i wiernie wyjaśniali objawienie przekazane przez Apostołów, a więc depozyt wiary” (DH 3070). Tymczasem działania „Stolicy Apostolskiej” po 1958 r. stanowią zdradę tego depozytu, legalizując strukturę stworzoną przez wrogów Kościoła.

Milczenie wobec męczeństwa – hańba naszych czasów

Wymowne przemilczenie w watykańskim komunikacie losu bp. Augustyna Cui Tai (75 l.) – więzionego, torturowanego i zmuszonego do niewolniczej pracy za wierność Rzymowi – jest moralną kompromitacją „hierarchów” zaangażowanych w dialog z Pekinem. W czasach autentycznego Magisterium Pius XII w encyklice Ad Apostolorum Principis (1958) potępił chińskich kolaborantów jako „zdrajców i wrogów Kościoła”, którzy „przez swoje niegodziwe postępowanie wyrządzili szkodę całemu chrześcijaństwu”.

Synkretyzm zamiast ewangelizacji

Relacja z konsekracji Wang Zhenguia (uczestniczyli „przywódcy Patriotycznego Stowarzyszenia”) dowodzi, że mamy do czynienia z czysto polityczną ceremonią, nie zaś z aktem sukcesji apostolskiej. Jak przypomina dekret Lamentabili sane exitu: „Zwyczaj udzielania chrztu dzieciom był owocem ewolucji dyscyplinarnej” (pkt 43) – podobnie dzisiejsze „nominacje” są owocem rewolucyjnej destrukcji sakramentalnej natury Kościoła.

Duch „Syllabusa” przeciwko modernizmowi

Cała sytuacja potwierdza aktualność potępień Piusa IX zawartych w Syllabusie błędów (1864):

„Kościół powinien być oddzielony od państwa, a państwo od Kościoła” (błąd 55) oraz „Stolica Apostolska może i powinna pogodzić się z postępem, liberalizmem i nowoczesną cywilizacją” (błąd 80)

„Pasterze” posoborowi, akceptując te herezje, stali się narzędziem likwidacji Kościoła w Azji. Jak zauważył św. Pius X w Pascendi dominici gregis: „Moderniści usiłują zniszczyć wszystkie instytucje katolickie” (pkt 3).

W świetle niezmiennej doktryny katolickiej „diecezja” Zhangjiakou jest tworem nieważnym, a uczestniczący w jej tworzeniu „duchowni” – kolaborantami reżimu prześladującego Kościół. Jedyną odpowiedzią wiernych pozostaje modlitwa za prześladowanych (jak bp Cui Tai) i odrzucenie wszelkich form współpracy z heretyckimi strukturami posoborowymi.


Za artykułem:
Pope Leo XIV creates ‘new’ China diocese amid diocesan border dispute with Beijing
  (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 10.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: catholicnewsagency.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.