Portal Catholic News Agency (19 września 2025) relacjonuje odsłonięcie 25-metrowego muralu „What’s So Funny About Peace, Love, and Understanding” w katedrze św. Patryka na Manhattanie. Dzieło Adama Cvijanovicia, nazwane „największą stałą instalacją artystyczną w 146-letniej historii świątyni”, łączy wizerunek rzekomego objawienia w Knock z przedstawieniami imigrantów oraz postaci takich jak Dorothy Day, Pierre Toussaint, Alfred E. Smith i Kateri Tekakwitha. Kardynał Timothy Dolan określił mural jako „hołd dla wiary imigrantów„, zapowiadając jego uroczyste błogosławieństwo wraz z przełożonym sanktuarium w Knock.
Synkretyzm religijny pod płaszczem „gościnności”
Przedstawienie rzekomego objawienia w Knock (1879) obok postaci historycznych i współczesnych imigrantów stanowi jawne naruszenie zasady soli Deo gloria. Jak zauważył Pius XI w Quas primas: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi… nie może być mowy o trwałym pokoju, dopóki jednostki i państwa nie uznają panowania Zbawiciela naszego„. Tymczasem mural przemilcza fundamentalną prawdę, że prawdziwe przyjęcie do Kościoła wymaga abrenuntiationis diaboli (wyrzeczenia się diabła) i konwersji doktrynalnej, nie zaś samej tylko obecności geograficznej.
„To stało się nie tylko odą do Jezusa, Maryi, Józefa i św. Jana oraz wiary Irlandczyków… ale także odą do tych, którzy poszli w ich ślady i znaleźli w tym mieście, tym kraju i tak, w tej Świętej Matce Kościele, objęcie powitalne” – stwierdził „kardynał” Dolan.
Retoryka „powitalnego uścisku” pomija obowiązek głoszenia Ewangelii wszystkim narodom (Mt 28:19), redukując misję Kościoła do świeckiego humanitaryzmu. Święty Pius X w Lamentabili sane potępił podobne tendencje jako „przenoszenie pojęć ewangelicznych na płaszczyznę czysto naturalną” (propozycja 58).
Bałwochwalcza sakralizacja człowieka
Artysta przyznał, że „wszystkie postacie na muralu to portrety rzeczywistych osób, nawet aniołowie„, co stanowi otwarte pogwałcenie kanonu 1279 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 roku, zakazującego przedstawiania osób żyjących w świątyniach bez specjalnej dyspensy. Umieszczenie wizerunku zmarłej matki Dolana na równi z postaciami świętych to profanacja przestrzeni sakralnej, sprzeczna z dekretem Świętego Oficjum z 20 grudnia 1949 r. o oddzielenciu kultu świętych od czci przodków.
Wymienienie Dorothy Day – działaczki o sympatiach socjalistycznych – obługuje equiparationis haereticorum (zrównanie heretyków) z katolickimi świętymi. Jak przypomniał Pius IX w Syllabus errorum: „Dobrze poinformowani katolicy nie mogą aprobować systemu edukacji młodzieży oderwanego od wiary katolickiej i władzy Kościoła” (propozycja 48). Tymczasem mural gloryfikuje właśnie taki model „integracji” oderwany od nadprzyrodzonego celu Kościoła.
Teologia wykorzenienia
Wypowiedź „księdza” Salvo, nikaraguańskiego imigranta i rektora katedry, odsłania sedno problemu: „Gdybym usłyszał, że zostanę rektorem św. Patryka… nigdy bym nie uwierzył. Ale u Boga wszystko jest możliwe„. To ewidentne nadużycie Mt 19:26, gdyż Bóg nie udziela urzędów kościelnych wbrew prawu kanonicznemu. Kanon 453 §1 wyraźnie wymaga, by rektorzy katedr byli „vir scientia et virtute praestantes” (mężami wyróżniającymi się wiedzą i cnotą), co w kontekście posoborowej dewastacji doktryny staje się fikcją prawną.
Brak jakiegokolwiek odniesienia do konieczności conversionis ad fidem (nawrócenia do wiary) w wypowiedziach hierarchy dowodzi całkowitego porzucenia zasady extra Ecclesiam nulla salus. Jak ostrzegał św. Pius X: „Moderniści zastępują wiarę w prawdy objawione 'doświadczeniem religijnym’, które staje się źródłem wszelkiej teologii” (Lamentabili, propozycja 22). Mural stanowi materialną manifestację tej herezji – sakralizację ludzkich migracji zamiast głoszenia jedynej Drogi do zbawienia.
Finansowanie i milcząca aprobata
Przyznanie, że „główni dobroczyńcy pokryli koszty muralu” bez ujawnienia ich tożsamości budzi poważne wątpliwości co do rectitudinis intentionis (prawości intencji). Historia Kościoła zna przypadki, gdy „dobroczyńcy” okazywali się masonami lub heretykami, czego przykładem fundacja Uniwersytetu Laval przez hugenockiego kupida François de Lavala.
Cała inicjatywa stanowi materialny dowód postępującej apostazji struktur posoborowych. Jak proroczo pisał Pius XI: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw… burzą się fundamenty pod władzą” (Quas primas). Odsłonięcie muralu promującego religijny synkretyzm w miejscu, które powinno głosić Królestwo Chrystusa, jest namacalnym świadectwem realizacji tej przestrogi.
Za artykułem:
Massive mural honoring New York City migrants unveiled at St. Patrick’s Cathedral (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 19.09.2025