Portal eKAI relacjonuje apel Biura Kryminalnego Komendy Głównej Policji skierowany do przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie przeciwdziałania oszustwom metodą „na policjanta”. Władze policyjne proszą o „uwrażliwienie parafii” oraz instytucji kościelnych na próby wyłudzeń, w których sprawcy podszywają się pod funkcjonariuszy. Wskazano na konieczność szkoleń i informowania wiernych podczas ogłoszeń duszpasterskich.
Naturalistyczne podejście do problemu zła
Przedstawiona inicjatywa policyjna stanowi klasyczny przykład redukcji problemów duchowych do kwestii policyjno-administracyjnych. Jak zauważa św. Pius X w encyklice Pascendi Dominici gregis: „Moderniści (…) wszystkie zjawiska religijne sprowadzają do czystej naturalności”. Brak jakiegokolwiek odniesienia do nadprzyrodzonego charakteru walki ze złem, pominięcie roli sakramentów i modlitwy w przeciwdziałaniu oszustwom – to symptomy przyjęcia świeckiej wizji rzeczywistości. Quas Primas Piusa XI jednoznacznie naucza, że „pokój Chrystusowy możliwy jest jedynie w Królestwie Chrystusowym”, podczas gdy przedstawiona strategia ogranicza się do technik operacyjnych.
„Policja nigdy nie żąda wydania pieniędzy, kosztowności ani przekazania ich osobom trzecim”
Ta czysto proceduralna wskazówka pomija fundamentalną prawdę o źródłach przestępczości. Jak przypomina św. Augustyn w Państwie Bożym: „Grzech jest przyczyną wszelkiego nieszczęścia ludzi”. Brak wezwania do nawrócenia sprawców i ofiar, nieobecność zachęty do spowiedzi czy modlitwy różańcowej – to milczące przyjęcie założenia, że przestępczość to wyłącznie problem społeczny.
Kropla w morzu modernistycznych kompromisów
Apel policji kierowany do „przewodniczącego Episkopatu” zakłada błędną eklezjologię, w której Kościół jest jedną z wielu instytucji społecznych. Tymczasem Leon XIII w Immortale Dei przypomina: „Kościół (…) jest społeczeństwem nierównie wyższym i godniejszym niż każde inne”. Współpraca na poziomie „profilaktyki społecznej” stawia Kościół w pozycji podporządkowanej wobec władzy świeckiej, co stanowi zaprzeczenie jego boskiego pochodzenia.
Szczególnie niepokojące jest polecenie: „zobowiązanie dyrektorów szkół do zachowania szczególnej ostrożności”. Jak czytamy w Syllabusie Piusa IX (pkt 45): „Cały zarząd publicznych szkół (…) należy do władzy świeckiej”. Włączenie instytucji kościelnych w system policyjnych szkoleń to kolejny krok ku pełnej sekularyzacji.
Duchowa ślepota na rzeczywiste zagrożenia
Podczas gdy policja koncentruje się na stratach materialnych, prawdziwe niebezpieczeństwo pozostaje nierozpoznane. Sobór Trydencki w dekrecie o sakramencie pokuty podkreśla, że „świętokradztwo jest najcięższym z grzechów”. Brak ostrzeżenia, że uczestnictwo w praktykach posoborowych (gdzie sakrament pokuty został zredukowany do „dialogu”) uniemożliwia ważną spowiedź, czyni całą inicjatywę duchowo jałową.
Milczenie w sprawie modlitwy do św. Michała Archanioła – tradycyjnego orędownika w walce z podstępami diabła – ukazuje głęboką przemianę świadomości duszpasterskiej. Jak zauważa ks. Feliks Sardà y Salvany w Liberalizm jest grzechem: „Gdzie kończy się kult Krzyża, tam zaczyna się panowanie Mamonny”.
Symptom szerszej apostazji
Opisywana sytuacja nie jest odosobniona, lecz stanowi konsekwencję soborowej rewolucji. Lamentabili sane exitu św. Piusa X potępia tezę, że „Kościół jest wrogiem postępu nauk” (pkt 57). Tymczasem współczesne struktury kościelne przyjęły właśnie tę modernistyczną zasadę, redukując misję ewangelizacyjną do policyjno-administracyjnych procedur.
Nie sposób nie zauważyć, że sam sposób sformułowania apelu – skierowany do „przewodniczącego” a nie pasterza – odzwierciedla protestancką wizję Kościoła. Jak uczy Pius VI w konstytucji Auctorem fidei: „Biskupi są następcami Apostołów, a nie przedstawicielami wspólnoty”.
Zamiast zakończenia: paląca potrzeba powrotu do zasad
Przedstawiona inicjatywa, choć pozornie słuszna w ludzkim wymiarze, stanowi kolejny dowód postępującej sekularyzacji struktur kościelnych. W miejsce wezwania do publicznego pokuty i modlitwy o nawrócenie oszustów – techniczne szkolenia. Zamiast przypomnienia o królewskiej władzy Chrystusa nad wszelkimi strukturami społecznymi – podporządkowanie policyjnym procedurom.
Quas Primas Piusa XI stanowi nieodwołalne przypomnienie: „Chrystus ma władzę nie tylko nad jednostkami, ale i nad społeczeństwami”. Dopóki struktury kościelne nie powrócą do tej fundamentalnej zasady, wszelkie „programy prewencyjne” pozostaną li tylko płytkim zabiegiem kosmetycznym na ciele dotkniętym śmiertelną chorobą modernizmu.
Za artykułem:
Policja z apelem do proboszczów o czujność ws. oszustw "na policjanta" (gosc.pl)
Data artykułu: 22.09.2025