Kardynał Parolin relatywizuje misję Kościoła w imię „dyplomacji”

Podziel się tym:

Kardynał Parolin relatywizuje misję Kościoła w imię „dyplomacji”

Portal eKAI (25 września 2025) relacjonuje uroczystości pogrzebowe „abpa” Novatusa Rugambwy – byłego „nuncjusza apostolskiego” – podczas których „kardynał” Pietro Parolin głosił homilię będącą kwintesencją posoborowej apostazji. „Dyplomacja […] wymaga wiernego przekazywania zasad Ewangelii i nauczania Kościoła […] szanując wszystkich” – miał stwierdzić sekretarz stanu struktur watykańskich, redukując misję Chrystusową do techniki negocjacji między równorzędnymi podmiotami.


Naturalistyczne zredukowanie misji Kościoła

Wykorzystując pogrzeb tanzańskiego dyplomaty, Parolin przedstawił wizję „dyplomacji” jako „obszaru duszpasterskiej miłości”, który „wymaga wiernego przekazywania zasad Ewangelii i nauczania Kościoła wewnątrz struktur i w relacjach między państwami i narodami”. To klasyczny przykład modernistycznej redukcji nadprzyrodzonej misji Kościoła do poziomu świeckiej sztuki kompromisu. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas:

Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi […] Niech więc nie odmawiają władcy państw publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi, lecz niech ten obowiązek spełnią sami i wraz z ludem swoim, jeżeli pragną powagę swą nienaruszoną utrzymać.

Tymczasem Parolinowskie „poszanowanie wszystkich” to jedynie eufemizm dla zdrady extra Ecclesiam nulla salus, potępionej przez Syllabus Piusa IX (propozycje 15-18). Brak jakiegokolwiek odniesienia do obowiązku nawracania narodów (Mk 16:15) demaskuje tę wypowiedź jako przejaw herezji indyferentyzmu.

Kult człowieka zamiast kultu Boga

Chwaląc zmarłego za „integralność życia” i „świętość”, współpracownik „papieża” Franciszka całkowicie pominął katolickie kryteria heroiczności cnót, zastępując je subiektywistycznym kultem „świadectwa”. To jawny przejaw posoborowego przesunięcia akcentów z lex credendi na lex vivendi – charakterystycznego dla modernistycznej teologii. Św. Pius X w Lamentabili potępił taką postawę jako błędną tezę nr 25:

Wiara jako przyzwolenie umysłu opiera się ostatecznie na sumie prawdopodobieństw.

Gdy Parolin twierdzi, że „fundamentalne jest wzorowe życie” w dyplomacji, dokonuje groźnego odwrócenia porządku – to nie świętość ma służyć dyplomacji, lecz dyplomacja ma być narzędziem ustanawiania Królestwa Chrystusowego. Jak przypomina Pius IX w Syllabusie (propozycja 39):

Państwo, jako będące źródłem wszelkich praw, posiada prawa niczym nieograniczone.

Strukturalna apostazja kurialnej kasty

Opisany rytuał pogrzebowy w Bazylice Watykańskiej ujawnia całkowite zerwanie z katolicką eschatologią. Brak modlitw o zbawienie duszy (zastąpionych wspomnieniem „wpływowego świadka”), pominięcie wymogu stanu łaski u zmarłego oraz milczenie o Sądzie Ostatecznym – wszystkie te elementy wskazują na przyjęcie naturalistycznej wizji człowieka i śmierci.

W kontekście tanzańskiego „dyplomaty” szczególnie wymowne jest przemilczenie faktu, iż Rugambwa pełnił funkcje w strukturach jawnie sprzeniewierzających się katolickiej doktrynie. Jak stwierdza Pius XII w Humani Generis:

Urzędnicy wyżsi, nawet jeśli zachowują wiarę katolicką w całości, jednak przez współpracę z apostatami i zdrajcami sami stają się uczestnikami ich zbrodni.

Demaskacja języka zdrady

Sformułowania typu „wierny przekaz zasad Ewangelii” czy „światło i siła pochodzące z wiary” służą w rzeczywistości kamuflowaniu apostazji. W tradycyjnym rozumieniu:

  • „Wierność Ewangelii” oznacza głoszenie konieczności Chrztu świętego (J 3:5) i podporządkowania państw Chrystusowi Królowi (Quas Primas)
  • „Poszanowanie wszystkich” w języku katolickim odnosi się do miłości bliźniego nakazującej wyprowadzać błądzących z grzechu (Mt 18:15-17), nie zaś akceptacji herezji

Milczenie na temat obowiązku katolickiego państwa (Syllabus, prop. 77) oraz przemilczenie roli Maryi jako Wspomożycielki Wiernych – to symptomy całkowitego zerwania z katolicką tożsamością.

Jedyna odpowiedź: powrót do niezmiennej doktryny

Przedstawione wydarzenie potwierdza jedynie diagnozę św. Piusa X z Pascendi Dominici Gregis:

Moderniści […] każdą formułę religijną […] poddają ewolucji.

Jedyną odpowiedzią katolika może być całkowite odrzucenie tych modernistycznych struktur i powrót do niezmiennej doktryny wyrażonej w Syllabusie, Quas Primas i całym przedsoborowym Magisterium. Jak przypomina Sobór Watykański I (sesja III, rozdz. 3):

Doktryna wiary, którą Bóg objawił, nie została podana jako wymysł filozoficzny do udoskonalenia przez ludzi, lecz jako Boski depozyt powierzony Oblubienicy Chrystusowej, aby go wiernie strzegła i nieomylnie wyjaśniała.

Wobec pogrzebowego spektaklu w pseudo-Bazylice św. Piotra pozostaje powtórzyć za Piusem XI: „Nie masz w żadnym innym zbawienia” (Dz 4:12).


Za artykułem:
Kard. Parolin: dyplomacja wymaga wiernego przekazu zasad Ewangelii
  (vaticannews.va)
Data artykułu: 25.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: vaticannews.va
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.