Portal LifeSiteNews informuje o narastających napięciach wokół rozprawy Chrisa Barbera i Tamary Lich, współorganizatorów protestu Freedom Convoy przeciwko restrykcjom COVID-19 w Kanadzie. Barber publicznie wyraził obawy o swoje bezpieczeństwo podczas październikowej rozprawy, wskazując na „obsesyjnych” prześladowców w sieci w kontekście niedawnej śmierci konserwatywnego komentatora Charlie Kirka. Prokuratura domaga się dla Barbera 8 lat więzienia oraz konfiskaty pojazdu, zaś dla Lich – 7 lat pozbawienia wolności. Protest z 2022 roku, choć pokojowy, został brutalnie stłumiony przez władze przy użyciu nadzwyczajnych uprawnień, co doprowadziło do licznych incydentów policyjnej przemocy.
Redukcja walki o wolność do konfliktu politycznego
Relacja portalu koncentruje się wyłącznie na aspektach prawno-politycznych, całkowicie pomijając perspektywę moralną katolickiej nauki społecznej. Brakuje fundamentalnego odniesienia do encykliki Libertas praestantissimum Leona XIII, która stanowi: „Władza ludzka zaś, jako władza, pochodzi od Boga” (nr 12), lecz jednocześnie podkreśla, że „gdyby nakazywała coś przeciwnego naturalnemu lub Bożemu prawu, sam rozkaz jej nie obowiązywałby do posłuszeństwa”. Tymczasem kanadyjskie władze nie tylko narzuciły totalitarne restrykcje degradujące godność osoby ludzkiej, ale dodatkowo złamały principium iuris naturalis (zasadę prawa naturalnego), stosując przemoc wobec pokojowo protestujących obywateli.
„The anger and hatred the government has created against individuals who simply stood against overreach is ludicrous” – stwierdza Barber w artykule.
O ile diagnoza jest trafna, o tyle całkowicie brakuje katolickiego osądu samego protestu. Czy działania Freedom Convoy mieściły się w ramach iustae causae (słusznego powodu) według nauczania św. Tomasza z Akwinu (Summa Theologiae II-II, q. 42)? Portal nie zadaje tego kluczowego pytania, sprowadzając konflikt do poziomu „rządu vs obywatele”, podczas gdy sednem powinno być łamanie prawa Bożego przez władzę świecką.
Milczenie o źródłach totalitaryzmu i roli apostazji
Artykuł nie diagnozuje rzeczywistych przyczyn eskalacji prześladowań – systemowej apostazji państw Zachodu, która wprost prowadzi do prześladowań chrześcijan. Pius XI w Quas Primas ostrzegał: „Państwa, które usunęły Jezusa Chrystusa i Jego najświętsze prawo ze swych obyczajów, z życia prywatnego, rodzinnego i publicznego, doświadczają największych nieszczęść”. Tymczasem Kanada pod rządami Justina Trudeau stała się laboratorium neomarksistowskiego totalitaryzmu, gdzie:
- Legalizacja dzieciobójstwa prenatalnego osiągnęła skalę industrialną
- Promuje się sodomię i transseksualizm jako „prawa człowieka”
- Wdraża się cyfrową tyranię „paszportów covidowych”
Żaden z tych faktów nie pojawia się w analizie LifeSiteNews, które redukuje problem do jednostkowego konfliktu prawnego. Tymczasem św. Pius X w Lamentabili sane potępił modernistyczne błędy, w tym tezę, że „Kościół nie może pogodzić się z prawdziwą wiedzą bez przekształcenia w protestantyzm” (błąd 65). Właśnie ten duch relatywizmu pozwolił kanadyjskim władzom zdeptać podstawowe wolności obywatelskie.
Zdemoralizowana „opozycja” bez fundamentu wiary
Największą słabością materiału jest brak oceny postaw samych przywódców protestu pod kątem moralnym. Gdy Tamara Lich deklaruje: „złożyłam ufność w Jezusie”, należałoby zapytać:
- Czy uczestnicy Freedom Convoy występowali przeciwko wszystkim przejawom zła moralnego, czy tylko wybranym restrykcjom?
- Czy sprzeciw wobec „pandemicznych” tyranii szedł w parze z odrzuceniem innych form deprawacji, jak „małżeństwa” sodomitów?
- Czy liderzy odwołują się do lex naturalis (prawa naturalnego), czy jedynie do świeckich „praw człowieka”?
Brak odpowiedzi na te pytania pokazuje intelektualną bankructwo współczesnego ruchu wolnościowego, który – oderwany od katolickich fundamentów – skazany jest na porażkę. Jak zauważył Pius XI w Divini Redemptoris, „żadna reforma społeczna nie przyniesie trwałego owocu, jeśli nie będzie oparta na zasadach chrześcijańskich”.
Dramatyczna nieobecność autentycznego głosu Kościoła
Najjaskrawszą luką w relacji jest całkowite pominięcie roli (a raczej jej braku) hierarchii kościelnej w obronie prześladowanych. Gdy świeccy liderzy narażają życie i wolność:
- Kanadyjscy „biskupi” ograniczają się do dwuznacznych apeli o „pokój społeczny”
- Struktury posoborowe współpracują z reżimem Trudeau w egzekwowaniu restrykcji
- „Księża” zamykają kościoły i odmawiają sakramentów pod pretekstem „zdrowia publicznego”
To milczenie przypomina proroctwo Leona XIII z Humanum genus: „Gdzie Kościół nie ma wolności, tam i ludzie nie są wolni”. Tymczasem artykuł nie zadaje pytania o zdradę duszpasterską ze strony instytucji okupujących Watykan, które powinny stanąć na czele obrony Bożego porządku.
Manipulacja językiem jako narzędzie relatywizacji
Językowe zabiegi w materiale budzą poważne wątpliwości:
- Określenie przeciwników Barbera jako „szalonych” i „obsesyjnych” – podczas gdy w świetle Summa Theologiae (II-II, q. 34) ich nienawiść może być grzechem przeciwko miłości bliźniego
- Użycie terminu „konwój wolnościowy” bez odniesienia do katolickiej koncepcji vera libertas (prawdziwej wolności), która zawsze jest podporządkowana prawu Bożemu
- Braki w ocenie moralnej przemocy policyjnej – według św. Augustyna (De civitate Dei IV, 4) „państwo bez sprawiedliwości jest tylko bandą zbójców”
Niedokończona walka o cywilizację życia
Podsumowując, sprawa Barbera i Lich odsłania głębszy kryzys cywilizacyjny. Jak nauczał Pius XII: „Najbardziej straszliwą plagą współczesności jest tak zwany «laicyzm», z jego błędami i bezbożnymi dążeniami” (Summi Pontificatus). Walka z pandemiczną tyranią:
- Musi być częścią szerszego oporu przeciwko cywilizacji śmierci
- Wymaga odwołania do niezmiennych zasad katolickich, a nie jedynie do „konstytucyjnych wolności”
- Domaga się heroicznego świadectwa wiernych gotowych na męczeństwo
Do czasu pełnego odrzucenia modernistycznych błędów i powrotu do philosophia perennis (filozofii wieczystej), żaden ruch protestu nie zdoła odwrócić marszu Zachodu ku przepaści. Jak ostrzegał św. Paweł: „Jeśli więc Syn was wyzwoli, wówczas będziecie rzeczywiście wolni” (J 8,36) – wolni nie tylko od restrykcji sanitarnych, ale przede wszystkim od grzechu i błędu.
Za artykułem:
Chris Barber fears he may need security to keep him safe during October 7 sentencing (lifesitenews.com)
Data artykułu: 23.09.2025