Unia Europejska wraca do sankcji na Iran: geopolityka bez moralnego fundamentu

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje, że kraje członkowskie UE przywróciły sankcje na Iran w związku z jego programem nuklearnym, podążając za decyzją Rady Bezpieczeństwa ONZ z 19 września. Obostrzenia objęły sektor energetyczny (zakaz importu ropy i gazu), finanse (zamrożenie aktywów banków irańskich) oraz transport (blokada dostępu irańskich samolotów do portów UE). Wprowadzono także sankcje indywidualne – zakaz podróży po UE i zamrożenie majątków osób związanych z programem atomowym. Iran odpowiedział groźbą „zdecydowanej reakcji”, nazywając sankcje „nielegalnymi”.


Naturalizm w działaniu: sankcje jako narzędzie globalnej anarchii

Przedstawiona w artykule retoryka operuje wyłącznie kategorią realpolitik, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar relacji międzynarodowych. W myśl katolickiej doktryny społecznej żadna decyzja polityczna nie może być słuszna bez odniesienia do prawa naturalnego i prawa Bożego (Pius XI, Quas Primas). Tymczasem sankcje przedstawiane są jako mechaniczny „instrument” w oderwaniu od:

  • Moralnej oceny ich skutków dla ludności cywilnej (głód, brak leków, powszechne ubóstwo)
  • Zasadniczego pytania o prawowitość samego prawa międzynarodowego, które odrzuca Boskie źródło władzy
  • Faktu, że pokój między narodami możliwy jest tylko pod panowaniem Chrystusa Króla (Quas Primas, 1925)

Fałszywa neutralność technokratycznego języka

Ton artykułu zdradza typowy dla modernizmu redukcjonizm społeczny – konflikty międzynarodowe sprowadza do kwestii „zarządzania ryzykiem” bez rozróżnienia na dobro i zło. Tekst milczy na temat:

„Zamrożenia aktywów banku centralnego Iranu”

co oznacza w praktyce pozbawienie podstawowych środków do życia milionów Irańczyków, a więc zbrodnię przeciwko sprawiedliwości społecznej. W dokumentach Magisterium nie znajdziemy usprawiedliwienia dla takich działań – jak uczył Leon XIII w Rerum Novarum, sankcje uderzające w naród, a nie w rządzących, są sprzeczne z zasadą pomocniczości.

Neokolonialny wymiar „prawa międzynarodowego”

Przywrócenie sankcji pod pretekstem „naruszenia porozumienia JCPOA” (którego sam tekst był kompromisem z zasadą zła) to przykład globalistycznej hipokryzji. Współczesne „mocarstwa” samozwańczo kreują się na sędziów moralnych, podczas gdy same:

  • Wspierają aborcję jako „prawo człowieka” (ONZ, WHO)
  • Promują ideologię gender w pakietach „pomocy humanitarnej”
  • Wywierają presję na kraje katolickie, by legalizowały związki homoseksualne (UE wobec Polski)

W świetle encykliki Quanta Cura Piusa IX (1864) takie działania są „błędem odrażającym” (errore detestabili), gdyż podważają prawo Boże do panowania nad narodami.

Iran i UE: dwie strony tej samej modernistycznej monety

Analiza symptomatyczna ujawnia, że zarówno Iran (islamski teokrata), jak i UE (ateistyczny technokrata) operują w ramach tego samego błędu naturalizmu:

Iran Unia Europejska
Odrzucenie prawdziwego Bóstwa Chrystusa Odrzucenie jakiejkolwiek roli religii w życiu publicznym
Program nuklearny jako narzędzie „sprawiedliwości” Sankcje jako narzędzie „bezpieczeństwa”
Teologia wyzwolenia w szyickim wydaniu Humanitaryzm bez Boga

Katolicka odpowiedź musi być radykalna: żadna instytucja międzynarodowa nie może rościć sobie prawa do sądzenia narodów, jeśli nie uzna prymatu Chrystusa Króla (Pius XI, Quas Primas). Sankcje, podobnie jak programy nuklearne, to tylko objawy głębszej choroby – świata, który wyrzekł się swego Prawowitego Władcy.

Wnioski płynące z tego doniesienia są nieubłagane: Quas primas, Domine? – „Dokąd pójdziesz, Panie?” Dopóki narody nie uznają publicznie panowania Chrystusa, dopóty „rozwiązania” polityczne będą jedynie przyspieszać tempo ich upadku. Wszystkie „sankcje” tego świata nie zdołają ukryć faktu, że prawdziwym sankcjonowanym jest dziś sam Bóg, wygnany z życia publicznego przez globalistyczną apostazję.


Za artykułem:
Kraje członkowskie Unii Europejskiej przywróciły sankcje na Iran
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 29.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.