Wyspa zgorszenia: libertynizm i moralny upadek w relacji z Majorki Chopina i Sand

Podziel się tym:

Wyspa zgorszenia: libertynizm i moralny upadek w relacji z Majorki Chopina i Sand

Portal „Tygodnik Powszechny” (30 września 2025) relacjonuje historię pobytu Fryderyka Chopina i George Sand na Majorce w latach 1838-1839, przedstawiając ją jako romantyczną „podróż do piekła” z powodu złych warunków i nietolerancji mieszkańców. Autor artykułu gloryfikuje relację pozamałżeńską pary, pomijając całkowicie jej moralny wymiar, a lokalnych katolików opisuje jako „zacofanych dewotów”.


Zrozumieć, czy usprawiedliwiać? Moralny bankructwo „romansu”

Artykuł przedstawia relację Chopina i Sand jako „romantyczną” ucieczkę przed plotkami paryskiego świata, całkowicie pomijając fakt, iż George Sand była rozwódką żyjącą w jawnym konkubinacie. W świetle moralności katolickiej (opartej na VI przykazaniu i nauczaniu św. Augustyna o nierozerwalności małżeństwa) ich związek stanowił publiczne zgorszenie i grzech śmiertelny. Pius IX w Syllabusie błędów (1864) potępił wszelkie próby relatywizacji nierozerwalności małżeństwa, nazywając je „błędem przeciwko naturze ludzkiej”.

„Nie przebierała w słowach. «Jeszcze miesiąc w Hiszpanii i pomarlibyśmy oboje, Chopin i ja, on z melancholii i wstrętu, ja z gniewu i oburzenia»” – cytuje Sand autor, nie zauważając, że źródłem jej „gniewu” była właśnie konfrontacja z katolicką moralnością mieszkańców Majorki.

Wyspa jako lustro: obrona wiary vs. libertyński indywidualizm

Tekst demonizuje reakcje mieszkańców Majorki, określając ich mianem „barbarzyńców” i „małp”, podczas gdy w rzeczywistości bronili oni swojej wiary przed publicznym zgorszeniem:

  • Paląca fajkę Sand, nosząca męski strój i podróżująca z kochankiem, łamała podstawowe normy obyczajowe ówczesnego społeczeństwa, oparte na Summa Theologica św. Tomasza z Akwinu, który podkreślał obowiązek unikania zgorszenia (II-II, q. 43).
  • Choroba Chopina (gruźlica) budziła uzasadnione obawy, lecz autor artykułu przedstawia to jako „przesąd” – podczas gdy Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 (kan. 124) nakazywał duchownym unikanie kontaktów z osobami zaraźliwie chorymi dla ochrony zdrowia publicznego.

Historyczne kłamstwo: „pogański” Chopin vs. rzeczywistość

Twierdzenie, jakoby mieszkańcy nazywali Chopina i Sand „poganami” czy „mahometanami” jest manipulacją. W świetle dokumentów historycznych, Chopin, wychowany w głębokiej katolickiej pobożności, do końca życia zachował przywiązanie do sakramentów (spowiedź przed śmiercią, ostatnie namaszczenie). W liście do rodziny z 1838 r. pisał: „Modlę się codziennie na kolanach” – co autor artykułu przemilcza.

Teologia cierpienia: zmarnowana łaska

Relacjonując chorobę Chopina, autor ogranicza się do opisu fizycznych dolegliwości, kompletnie ignorując duchowy wymiar cierpienia. W katolickim ujęciu (św. Teresa z Avila, św. Jan od Krzyża) choroba może być ofiarą wynagradzającą. Tymczasem Sand, w liście cytowanym w artykule, opisuje cierpienie jako bezsensowną udrękę, co jest czystym naturalizmem potępionym w encyklice Piusa XI Quas primas (1925):

„Wszystko poddane jest Jego woli. […] A przeto wierni, poddani pod władzę Chrystusa, nie tylko w przykazaniach, ale i w radach Jego słuchać powinni” (par. 23).

Kult jednostki vs. wspólnota wiary

Opisując współczesne upamiętnienie Sand na Majorce (honorowy tytuł „Adopcyjnej córki”), autor artykułu przyjmuje perspektywę kultu człowieka – idei potępionej przez papieża św. Piusa X w encyklice Pascendi Dominici gregis (1907). Wartość osoby mierzy się tu bowiem „wkładem w turystykę” (33 mln pasażerów lotniska w 2024), a nie moralnymi wyborami. Sand, która w Zimie na Majorce otwarcie szydziła z katolickich tradycji, zostaje zrównana z Chopinem – którego wiarę próbuje się zafałszować.

Podsumowanie: modernizm w działaniu

Cały artykuł jest przykładem hermeneutyki zerwania z katolicką historią. W imię fałszywie pojętej „tolerancji”:

  • Grzeszny związek przedstawiony jest jako „romantyczna przygoda”
  • Obrońcy wiary – jako „zacofani dewoci”
  • Brak jakiejkolwiek wzmianki o sakramentalnym wymiarze cierpienia

Jak pisał św. Pius X w dekrecie Lamentabili sane (1907): „Błądzą ci, którzy twierdzą, że Ewangelia stała się czymś innym w świadomości chrześcijańskiej” – teza, którą autor artykułu przyjmuje jako aksjomat, relatywizując moralność. W tym kontekście, Majorka nie jest „scenerią gotyckiego horroru” – lecz memento upadku, który zaczyna się od zgody na grzech.


Za artykułem:
Chopin i George Sand na Majorce. Wakacje, które zamieniły się w koszmar
  (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 30.09.2025

Więcej polemik ze źródłem: tygodnikpowszechny.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.