Jerozolima: świecka władza depta prawa Kościoła, a moderniści błagają o litość

Podziel się tym:

Portal LifeSiteNews (2 października 2025) informuje o postępowaniu sądowym wytoczonym przez władze Jerozolimy przeciwko Ormiańskiemu Patriarchatowi, grożącemu zajęciem nieruchomości kościelnych pod pretekstem zaległości podatkowych. Patriarchowie i Zwierzchnicy Kościołów w Jerozolimie nazwali nakaz eksmisji „wątpliwym i moralnie nie do przyjęcia”, wzywając premiera Izraela do interwencji. Wśród sygnatariuszy protestu znaleźli się przedstawiciele posoborowych struktur katolickich, prawosławnych oraz wspólnot protestanckich.


Redukcja sacrum do kwestii podatkowych

Sąd Okręgowy w Jerozolimie nakazał stronom zawarcie ugody do 30 listopada 2025 roku, grożąc w przeciwnym razie konfiskatą historycznych nieruchomości Patriarchatu Ormiańskiego, w tym katedry Świętego Jakuba, seminarium duchownego i biblioteki. „Sekta posoborowa redukuje misję Kościoła do negocjacji finansowych ze świecką władzą” – komentuje sprawę źródło bliskie katolickim tradycjonalistom. Quas Primas Piusa XI stanowczo przypomina: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi – jak o tym mówi nieśmiertelnej pamięci Poprzednik nasz, Leon XIII […] najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa” (nr 18). Tymczasem przedstawiciele struktur posoborowych błagają o „sprawiedliwe rozstrzygnięcie”, przyjmując rolę petenta wobec władz państwa żydowskiego.

„Israel is waging a taxation assault on Jerusalem’s Christian presence, endangering its very survival” – Kegham Balian, przedstawiciel społeczności ormiańskiej.

Modernistyczna kapitulacja zamiast obrony praw Bożych

Komunikat Patriarchów i Zwierzchników Kościołów w Jerozolimie z 29 września 2025 roku ujawnia całkowite podporządkowanie zasadom świeckiego prawodawstwa: „It is inconceivable that Christian institutions […] should now face the threat of property seizure under Israeli administrative measures that disregard due process”. Brak tu jakiegokolwiek odwołania do nadprzyrodzonej misji Kościoła czy przywilejów wynikających z prawa Bożego. Syllabus błędów Piusa IX w punkcie 55 demaskuje tę postawę: „Kościół powinien być oddzielony od Państwa, a Państwo od Kościoła” – błąd potępiony jako sprzeczny z katolicką doktryną o społecznej władzy Chrystusa Króla.

W skład sygnatariuszy protestu weszli m.in.:

  • Patriarcha Łaciński Jerozolimy – Pierbattista Pizzaballa
  • Ormiański Patriarcha Jerozolimy – Nourhan Manougian
  • Przełożony Franciszkanów w Ziemi Świętej – „o.” Francesco Patton
  • Zwierzchnicy anglikańskich i luterańskich wspólnot

Ta ekumeniczna koalicja stanowi jawne pogwałcenie zasady extra Ecclesiam nulla salus (poza Kościołem nie ma zbawienia), potwierdzonej przez Sobór Laterański IV i niezliczone dokumenty Magisterium. Lamentabili sane exitu Piusa X potępia takich modernizujących teologów, którzy „zmierzają do takiego rozwoju dogmatów, który okazuje się ich skażeniem” (propozycja 22).

Milczenie o źródle prześladowań: odrzuceniu Królestwa Chrystusa

Cała sytuacja stanowi logiczną konsekwencję porzucenia katolickiej doktryny o społecznej władzy Chrystusa Króla. Jak przypomina Pius XI w Quas Primas: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego” (nr 1). Władze Jerozolimy postępują konsekwentnie z duchem laicyzmu, potępionym przez tegoż papieża jako „zeświecczenie czasów obecnych, tzw. laicyzm, jego błędy i niecne usiłowania” (nr 24).

Tymczasem posoborowi hierarchowie zamiast głosić obowiązek poddania się narodów pod panowanie Chrystusa, ograniczają się do żądań „zawieszenia postępowania sądowego” i „skierowania sprawy do właściwych instancji”. To przyjęcie świeckich zasad gry stanowi akt kapitulacji wobec antychrześcijańskiego porządku.

Prawdziwe rozwiązanie: powrót do doktryny królewskiej władzy Chrystusa

Katolicka odpowiedź na tę sytuację brzmi jednoznacznie:

  1. Żadna świecka władza nie ma kompetencji do sądzenia instytucji założonych przez Chrystusa Króla
  2. Przywileje Kościoła wynikają z prawa Bożego, a nie ludzkiej negocjacji
  3. Katoliccy władcy mają obowiązek chronić Kościół i jego własność jako dobro nadprzyrodzone

Jak nauczał Leon XIII w Immortale Dei: „Państwo winno być podporządkowane Kościołowi w taki sposób, aby zgoda pomiędzy nimi odpowiadała dobru dusz”. Obecna sytuacja w Jerozolimie stanowi żywą ilustrację słów Piusa XI: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw […] zburzone zostały fundamenty pod tąż władzą” (Quas Primas, nr 18).

Zamiast ekumenicznych apeli i błagań do świeckich trybunałów, prawowici pasterze powinni głosić: „Non possumus!” – wzorem Apostołów, którzy wobec zakazu głoszenia Ewangelii odpowiadali: „Trzeba bardziej słuchać Boga niż ludzi” (Dz 5,29). Dopóki jednak struktury posoborowe trwają w modernistycznej apostazji, dopóty będą skazane na rolę petentów w sądach tego świata.


Za artykułem:
Armenian Patriarchate of Jerusalem faces property seizure unless it reaches settlement with city
  (lifesitenews.com)
Data artykułu: 02.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: lifesitenews.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.