Sobór katolicki przedstawiający nowoczesną kawiarnię z neonowymi znakami Costa Coffee, Visa i Pekao w tle. Osoba siedzi samotnie z kubkiem kawy otoczona banerami promocyjnymi i ekranami wyświetlającymi kody rabatowe. Atmosfera jest zimna i sztuczna, kontrastująca z ledwo widocznym krucyfiksem w rogu, częściowo zasłoniętym reklamami korporacyjnymi.

Korporacyjny kult konsumpcji jako nowa religia mas

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o kampanii promocyjnej Pekao, Visa i Costa Coffee, w której klienci indywidualni banku otrzymują 50% zniżki na napoje w sieci kawiarni. Akcja marketingowa przedstawiana jest jako „przekorzystna przerwa na kawę”, mająca pomóc w jesiennej koncentracji i rozgrzewce. Współpraca obejmuje promocję w aplikacjach mobilnych, mediach społecznościowych oraz reklamy z udziałem influencerów.


Naturalistyczne zawłaszczenie przestrzeni sacrum

Przedstawiona promocja stanowi klasyczny przykład redukcji życia społecznego do horyzontu czysto materialnego, gdzie pseudo-duchowe potrzeby („rozgrzanie”, „koncentracja”) zaspokajane są poprzez konsumpcję. W myśl encykliki Quas Primas Piusa XI, każde ludzkie działanie – w tym ekonomiczne – winno być podporządkowane panowaniu społecznego Chrystusa Króla, podczas gdy tu mamy do czynienia z jawnym kultem mamony.

„O, jakiegoż zażywalibyśmy szczęścia, jeżeliby poszczególni ludzie i rodziny i państwa pozwoliły się rządzić Chrystusowi”

– napominał Pius XI, demaskując fałsz wszelkich przedsięwzięć budowanych na laickim fundamencie „postępu” oderwanego od nadprzyrodzonego celu człowieka. Kampania, w której bank (Pekao), międzynarodowy koncern (Visa) i sieć kawiarni (Costa Coffee) tworzą pseudosakralną przestrzeń „przerwy” będącej w istocie kultem konsumpcji, stanowi bluźnierczą parodię prawdziwej communio sanctorum.

Ekonomiczny modernizm w działaniu

Współpraca trzech korporacji odsłania rdzeń modernistycznej herezji w sferze gospodarczej, potępionej w Syllabusie Piusa IX (propozycja 56-60). Gdy dyrektor Pekao chełpi się byciem „partnerem w codziennej podróży życiowej”, dokonuje się dokładnie to, przed czym przestrzegał Leon XIII w Rerum novarum: absolutyzacja doczesności i zastąpienie religii „usługami dodanymi”.

Szczególnie obrzydliwy jest udział Visa – globalnej struktury płatniczej promującej m.in. transhumanistyczne projekty cyfrowych walut – która w ramach kampanii pozuje do roli „filantropa” dbającego o „tańsze zakupy”. Tymczasem już w 1907 r. Święte Oficjum w dekrecie Lamentabili sane potępiło modernistyczne pomieszanie sfer: „Nauka chrześcijańska była z początku żydowską, lecz na skutek stopniowego rozwoju stała się najpierw Pawłową, następnie Janową, aż wreszcie grecką i powszechną” (propozycja 60 potępiona). Analogicznie dziś – pod płaszczykiem „atrakcyjnych okazji” – dokonuje się inżynieria społeczna mająca wykastrować z dusz resztki nadprzyrodzonej wrażliwości.

Teologia wyprzedaży

Mechanizm promocyjny oparty na „kodach rabatowych” i „aplikacji lojalnościowej” Costa Coffee Club stanowi perfekcyjną ilustrację antychrześcijańskiej ekonomii opartej na niewolnictwie namiętności. Podczas gdy Kościół prawdziwy uczy umartwienia zmysłów i panowania nad pożądliwością (1 Kor 9,27), marketingowcy stosują dokładnie odwrotną strategię:

„Ze zniżki można korzystać tyle razy, ile tylko przyjdzie ochota aż do końca lutego 2026 roku”

To jawna zachęta do nieumiarkowania i uzależnienia od przyjemności, co wprost przekreśla cnotę umiarkowania zalecaną przez Katechizm Rzymski. Brak jakiegokolwiek odniesienia do etycznych aspektów konsumpcji (sprawiedliwe płace w plantacjach kawy, moralność influencerów promujących akcję) odsłania amoralne jądro całego przedsięwzięcia – typowe dla „ducha świata” potępionego przez św. Pawła (Rz 12,2).

Milczenie jako przyzwolenie

Najcięższym oskarżeniem wobec portalu Opoka jest całkowite przemilczenie duchowego wymiaru opisywanej kampanii. W tekście nie znajdziemy ani słowa o:

  • Niebezpieczeństwie przywiązania do dóbr materialnych (Mt 6,24)
  • Etycznej odpowiedzialności za wspieranie międzynarodowych korporacji
  • Problemie nadkonsumpcji kofeiny i jej wpływie na duszę
  • Współpracy z podmiotami promującymi LGBT (Costa Coffee w Wielkiej Brytanii)

To milczenie jest wymowne – stanowi bowiem de facto przyzwolenie na laicyzację przestrzeni publicznej, którą Pius XI nazywał „usunięciem Jezusa Chrystusa i Jego najświętszego prawa ze społecznego życia”. Gdy dyrektor Visa chełpi się, że promocja „zachęci do odkrywania kolejnych usług kartowych”, mamy do czynienia z klasycznym przykładem modernistycznej metody infiltracji polegającej na stopniowym odzieraniu dusz z nadprzyrodzoności pod pozorem „atrakcyjności”.

W czasach, gdy Kościół winien głosić pokutę i zadośćuczynienie za grzechy narodów, pseudokatolickie portale promują „jesienną rozgrzewkę” opartą na kawowym ekspresie. Niech ostatnie słowo należeć będzie do Chrystusa Króla: „Nie możecie służyć Bogu i Mamonie!” (Mt 6,24).


Za artykułem:
Rusza wspólna kampania Pekao, Visa i Costa Coffee. Kawa za pół ceny dla klientów indywidualnych banku
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 04.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.