Portal Opoka publikuje sponsorowany artykuł zatytułowany „KBIG – jak uniknąć negatywnego wpisu i zadbać o swoją wiarygodność finansową”, promujący neoliberalny kult „wiarygodności kredytowej” jako najwyższego dobra cywilizacyjnego. Tekst przedstawia Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej jako bezstronnego arbitra życia gospodarczego, całkowicie pomijając jego rolę w utrwalaniu kapitalistycznego zniewolenia jednostki. Autor zachęca do „systematycznego i terminowego opłacania wszystkich faktur” jako „fundamentu” egzystencji, redukując tym samym moralność chrześcijańską do służby mammonie.
Redukcja człowieka do funkcji podatnego dłużnika
Artykuł otwarcie gloryfikuje mechanizmy rynkowe jako nadrzędne wobec prawa naturalnego: „Dobra organizacja finansów i monitorowanie terminów płatności to fundament” – oznajmiają autorzy, podnosząc bankowe zobowiązania do rangi absolutnego imperatywu. Tymczasem Quas Primas Piusa XI jednoznacznie stwierdza: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi – jak o tym mówi nieśmiertelnej pamięci Poprzednik nasz, Leon XIII (…) najprawdziwiej cały ród ludzki podlega władzy Jezusa Chrystusa”. Neoliberalny fetysz „wiarygodności finansowej” zastępuje tu obowiązek sprawiedliwości społecznej, o której naucza Kościół.
„Negatywny wpis w KBIG działa jak ostrzeżenie dla innych podmiotów – sygnalizuje, że dana osoba lub firma ma problemy z regulowaniem zobowiązań”
W tej frazie ujawnia się duch modernizmu potępiony w Lamentabili sane exitu św. Piusa X: redukcja godności osoby do komercyjnej oceny „ryzyka biznesowego”. Kodeks prawa kanonicznego z 1917 r. (kan. 103) wyraźnie chronił dłużników przed lichwiarskimi praktykami, zaś sobór laterański IV zakazywał chrześcijanom współpracy z żydowskimi bankierami. Dziś „katolicki” portal bezwstydnie nawołuje do podporządkowania się świeckiemu Molochowi finansów.
Ekonomiczny naturalizm jako herezja współczesna
Tekst promuje zasadę „terminowe regulowanie płatności, monitorowanie swoich danych i szybkie reagowanie w razie problemów” jako jedyną możliwą etykę. To jawne odrzucenie katolickiej nauki społecznej! Leon XIII w Rerum Novarum potępiał „wyzysk potrzebujących przez bezwzględnych bogaczy”, zaś Pius XI w Quadragesimo Anno przypominał, że „żadne ludzkie prawa nie mogą naruszać nienaruszalnych praw pracowników”. KBIG – narzędzie globalnej finansjery – służy właśnie utrwaleniu tego wyzysku, sankcjonując wykluczenie ekonomiczne tych, którzy nie wpisują się w kapitalistyczną machinę.
Autorzy posuwają się do bluźnierczego porównania: „Wiarygodność finansowa jest niezwykle ważna zarówno w życiu prywatnym, jak i w biznesie”. Tymczasem św. Augustyn w Państwie Bożym nauczał: „Sprawiedliwość nie polega na oddawaniu każdemu tego, co mu się należy według praw ziemskich, lecz na oddawaniu Bogu tego, co Boskie” (XIX, 21). Kto przedkłada rating kredytowy nad stan łaski uświęcającej, ten praktykuje bałwochwalstwo.
Milczenie o lichwie – współudział w grzechu ciężkim
Szokujące jest całkowite pominięcie kwestii nieuczciwego pochodzenia wielu „zobowiązań”. Artykuł zachęca do spłacania długów bez rozróżnienia, czy wynikają z rzeczywistych umów, czy z lichwiarskich praktyk zakazanych przez Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. (kan. 1543). Św. Pius V w konstytucji Cum onus nakazywał konfiskatę mienia lichwiarzy i ekskomunikę osób uprawiających tę zbrodnię. Tymczasem portal Opoka – podając link do komercyjnej strony mambiznes.pl – faktycznie promuje system oparty na wyzysku procentowym.
Teologia wyzwolenia na opak: służba kapitałowi zamiast Chrystusowi
Najjaskrawszą herezją tekstu jest stwierdzenie: „Dla przedsiębiorcy [dobry wpis w KBIG] oznacza m.in.: większą przewidywalność w relacjach z kontrahentami, łatwiejsze podpisywanie umów, stabilność w zarządzaniu finansami firmy”. To dokładne odwrócenie ewangelicznej hierarchii wartości! Chrystus ostrzegał: „Żaden sługa nie może dwóm panom służyć (…) Nie możecie służyć Bogu i Mamonie” (Łk 16,13). Kapitalistyczny fetysz „stabilności finansowej” prowadzi do zatracenia duszy – portal Opoka zaś zachęca do tego grzechu.
W świetle Syllabusa błędów Piusa IX (pkt 39-40, 56-60) artykuł propaguje:
- Kult państwa jako „źródła wszelkich praw” (błąd nr 39)
- Uznanie moralności niezależnej od prawa Bożego (błąd nr 56)
- Redukcję sprawiedliwości do „materialnego faktu” (błąd nr 59)
- Uznanie kapitału za najwyższą władzę (błąd nr 60)
Katolicka odpowiedź na problemy finansowe brzmi: zakaz lichwy, sprawiedliwa płaca, pomoc ubogim zgodnie z Mt 25, 40 – a nie niewolnicze podporządkowanie się bankowym rejestrom. Dopóki „katolickie” media będą promować kapitalistyczne idolatrie zamiast społecznego panowania Chrystusa Króla – dopóty będą współwinne duchowej zagładzie narodów.
Za artykułem:
KBIG – jak uniknąć negatywnego wpisu i zadbać o swoją wiarygodność finansową (opoka.org.pl)
Data artykułu: 06.10.2025