Uzurpator Leon XIV otwiera finanse Watykanu dla świeckich banków

Podziel się tym:

Uzurpator Leon XIV otwiera finanse Watykanu dla świeckich banków

Portal Catholic News Agency (6 października 2025) informuje o dekrecie Roberta Prevosta (znanego jako „Leon XIV”), zezwalającym Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej (APSA) na korzystanie z zewnętrznych instytucji finansowych zamiast z Instytutu Dzieł Religijnych (IOR). Decyzja ta odwraca restrykcje nałożone przez Jorge Bergoglio w 2022 r., który po skandalach finansowych nakazał koncentrację środków wyłącznie w „banku watykańskim”.


Zdrada katolickiej zasady autonomii finansowej

W myśl niezmiennego nauczania Kościoła, wyrażonego w encyklice Quas Primas Piusa XI, „Chrystus musi panować nad wszelkimi instytucjami społecznymi, w tym nad ekonomią”. Tymczasem reskrypt Coniuncta Cura jawnie podporządkowuje finanse Watykanu „efektywności” i „wygodzie” płynącej ze współpracy ze świeckimi bankami. Jak czytamy w dokumencie:

„kompetentne organy mogą uznać za bardziej efektywne lub wygodne korzystanie z pośredników finansowych działających w innych krajach”

To ewidentne pogwałcenie zasady libertas Ecclesiae (wolności Kościoła), która wymaga pełnej niezależności finansowej od struktur światowych. Już Leon XIII w Rerum novarum przestrzegał przed „uzależnieniem od kapitału międzynarodowego” (nr 54), a Pius XI w Quadragesimo anno potępił „imperializm pieniężny” (nr 131).

Modernistyczna rewolucja w finansach

Decyzja Prevosta jest logiczną konsekwencją apostazji doktrynalnej Vaticanum II. Gdy w 1965 r. Paweł VI ogłosił Dignitatis humanae przyznającą prawa fałszywym religiom, otworzono furtkę dla relatywizacji wszystkich dziedzin życia Kościoła – w tym finansów.

Bergogliowy „radykalizm finansowy” z 2022 r. okazał się fasadą. Jego rzekome „reformy” służyły jedynie centralizacji władzy w rękach kardynała Farrella – modernistycznego klerykała, któremu powierzono nadzór nad „komitetem inwestycyjnym”. Teraz struktury posoborowe powracają do modelu „współpracy” z globalnymi instytucjami finansowymi, co Pius X w encyklice Pascendi nazwałby „zdradą ducha katolickiego na ołtarzu utylitaryzmu” (nr 39).

Teologiczny wymiar skandalu

Katolicka nauka społeczna zawsze postrzegała zarządzanie dobrami kościelnymi jako actio sacra (czynność sakralną). Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 r. (kan. 1495 §1) stanowił wyraźnie: „Dobrami kościelnymi zarządza się według przepisów prawa kanonicznego i statutów fundacyjnych”. Tymczasem Prevost powołuje się na modernistyczne pojęcie „ko-responsibilità”, które w dokumencie tłumaczone jest jako:

„współodpowiedzialność w komunii”

To jawna herezja eklezjologiczna! Sobór Watykański I w konstytucji Pastor aeternus nauczał, że „Kościół jest monarchią absolutną z papieżem jako głową” (rozdz. 3). Koncepcja „dynamicznej współpracy” międzyinstytucjonalnej to import protestanckich i masońskich idei demokratycznych, potępionych przez Piusa VI w konstytucji Auctorem fidei (1794).

Milczenie o moralności inwestycji

Najcięższym oskarżeniem jest całkowite przemilczenie kwestii moralnej oceny inwestycji. Kiedy Pius XII w 1952 r. przemawiał do uczestników Międzynarodowego Kongresu Spółdzielczości, wyraźnie wskazał: „Kościół nie może tolerować inwestycji sprzecznych z nauką moralną”. Tymczasem dokument Prevosta nie zawiera żadnych gwarancji, że środki APSA nie trafią do:

  • Funduszy inwestujących w aborcję lub gender
  • Korporacji promujących deprawację moralną
  • Instytucji finansujących prześladowania Kościoła

Jak czytamy w Syllabusie Piusa IX (propozycja 56 potępiona): „moralne prawa nie potrzebują sankcji Bożej”. To właśnie realizuje dziś sekta posoborowa.

Finansowa aposta­zja jako symptom

Decyzja „Leona XIV” to nie tylko błąd administracyjny. To objaw głębszej duchowej gangreny trawiącej struktury okupujące Watykan. Gdy w 1929 r. Pius XI podpisywał Traktaty Laterańskie, gwarantował niezależność finansową Stolicy Apostolskiej właśnie po to, by uniknąć współpracy z masonerią finansową. Dziś jej duchowe dzieci otwierają drzwi dla tych samych sił, które zawsze zwalczał Kościół.

Jak proroczo pisał św. Pius X w encyklice Editae saepe: „Gdy Kościół zaczyna szukać wsparcia u władców tego świata, wtedy traci swą nadprzyrodzoną moc” (nr 29). Przeniesienie aktywów do świeckich banków to akt kapitulacji przed duchem antychrysta – ostatni etap apostazji zapowiedziany w Divini Redemptoris Piusa XI.


Za artykułem:
Pope Leo XIV allows outside banks to manage Holy See investments
  (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 06.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: catholicnewsagency.com
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.