Portal CNA (17 października 2025) relacjonuje stanowisko Konferencji „Biskupów” Katolickich USA (USCCB), którzy domagają się przedłużenia federalnych subsydiów Obamacare pod warunkiem wprowadzenia ograniczeń w finansowaniu aborcji. „Biskupi” argumentują, że „podwyższone ulgi podatkowe powinny zostać przedłużone, ale nie mogą nadal finansować planów obejmujących niszczenie ludzkiego życia”, powołując się na tzw. poprawkę Hyde’a z 1977 roku. Tekst ujawnia jednak głębszy problem: uczestnictwo struktur posoborowych w legitymizacji systemu z gruntu sprzecznego z katolicką moralnością.
Fałszywy dylemat: między shutdownem a współudziałem w zbrodni
„Biskupi” USCCB wpisują się w polityczną grę, której stawką jest nie przerwanie shutdownu, lecz utrwalenie chorego kompromisu z cywilizacją śmierci. Proponowane „rozwiązanie” zakłada kontynuację finansowania Affordable Care Act – systemu od początku zaprojektowanego do obejścia przepisów antyaborcyjnych – w zamian za iluzoryczne obietnice ograniczeń. Już sama logika negocjacji z „planami ubezpieczeniowymi obejmującymi aborcję” stanowi zdradę doktryny katolickiej, która zabrania jakiejkolwiek formalnej współpracy ze złem (Pius XI, Casti connubii).
„Nauka katolicka głosi, że prawo ludzkie jest prawem tylko o tyle, o ile jest zgodne z prawym rozumem, a więc z wiecznym prawem Bożym. Zasady rozumu zaś i prawa Bożego, które są niezmienne, zabraniają popierania, pomagania lub aprobowania zła w jakikolwiek sposób”
(Pius XII, przemówienie do prawników katolickich, 6 XII 1953).
Zdradzona nauka o świętości życia
Powołanie się na poprawkę Hyde’a – która dopuszcza finansowanie aborcji w przypadkach gwałtu, kazirodztwa czy zagrożenia życia matki – demaskuje teologiczne bankructwo posoborowych struktur. Katolicka doktryna nie zna wyjątków w potępieniu dzieciobójstwa prenatalnego:
* Sobór Laterański V (1512) ekskomunikuje każdego, kto dopuszcza aborcję bez względu na okoliczności
* Pius IX w konstytucji Apostolicae Sedis (1869) nakłada ekskomunikę latae sententiae za aborcję w każdym stadium
* Św. Alfons Liguori w Theologia Moralis podkreśla: „Żadna ludzka władza nie ma prawa godzić się na zabicie niewinnej istoty, nawet gdyby cały świat miał przez to zginąć”
Tymczasem USCCB akceptuje hierarchię wartości, gdzie polityczna pragmatyka przeważa nad obroną życia. Wystarczy porównać ich stanowisko ze słowami Leona XIII: „Katolicy nie mogą głosować na tych, którzy chcą prawem państwowym ująć Kościołowi, co zabezpiecza jego prawa i niezależność, lub też wprowadzić prawa szkodliwe dla czci Bożej i zbawienia dusz” (encyklika Inscrutabili Dei consilio, 21 IV 1878).
Strukturalna apostazja w działaniu
Rozbieżność między USCCB a Katolickim Stowarzyszeniem Zdrowia (CHA) – które twierdzi, że „istnieją odpowiednie zabezpieczenia w obecnym prawie” – obnaża dogmatyczny chaos panujący w posoborowiu. Podczas gdy pierwsi udają obrońców życia, drudzy jawnie akceptują współfinansowanie zbrodni. To jedynie dwie strony tego samego modernistycznego medalu, gdzie:
1. Moralność staje się przedmiotem negocjacji politycznych
2. Sakralizacja „opieki zdrowotnej” zastępuje kategorię zbawienia duszy
3. Duchowieństwo przemienia się w lobbystów świeckich instytucji
Jak trafnie zauważył św. Pius X w encyklice Pascendi dominici gregis: „Moderniści […] Kościół pojmują jako narzędzie jedności, które nie łączy w prawdzie i miłości Jezusa Chrystusa, lecz w jakiejś wieloznacznej wspólnocie uczuć i pragnień”.
Naturalistyczna pułapka „praw człowieka”
Cała retoryka artykułu tkwi w świeckim paradygmacie, gdzie:
* Życie nienarodzonych jest tylko jednym z „praw” do negocjacji
* Rola Kościoła sprowadza się do grupy nacisku w demokratycznym spektaklu
* Brak najmniejszej wzmianki o obowiązku uznania królewskiej władzy Chrystusa nad narodami (Pius XI, Quas primas)
Tymczasem prawowita nauka Kościoła głosi: „Państwo nie jest Bogiem i nie może sobie rościć praw boskich. Stworzone jest dla ludzi, aby im pomagać do osiągnięcia doczesnego i wiecznego szczęścia” (Pius XII, orędzie radiowe 24 XII 1944). Poparcie dla Obamacare – nawet „poprawionego” – pozostaje więc współudziałem w budowie cywilizacji śmierci.
Milczenie o prawdziwym rozwiązaniu
Najcięższym zarzutem wobec „biskupów” USCCB jest całkowite pominięcie katolickiej alternatywy:
* Odrzucenie całego systemu opartego na finansowaniu zbrodni
* Przywrócenie katolickiej zasady subsydiarności w służbie zdrowia
* Budowę oddolnych struktur pomocy medycznej w oparciu o parafie i zakony
* Nauczanie o grzechu współpracy z systemem aborcyjnym
Jak przypomina papież Pius XI w Quadragesimo anno: „Nie wolno jednostkom ani drobnym społecznościom odbierać tego, co same mogą zdziałać z własnej inicjatywy i własnymi siłami”. Tymczasem posoborowie wybiera łatwiejszą drogę: uczestnictwo w masońskim projekcie „opieki zdrowotnej” zamiast budowy paralelnych struktur łaski.
Za artykułem:
Bishops urge end to shutdown while calling for Obamacare abortion limits   (catholicnewsagency.com)
Data artykułu: 17.10.2025








