Portal Opoka relacjonuje debatę podczas Europejskiego Forum Nowych Idei (EFNI) w Sopocie, gdzie eksperci postulowali zniesienie zasady „apteka tylko dla aptekarza”. Przedstawiciele PharmaNET, Federacji Pacjentów Polskich oraz przedsiębiorców aptecznych argumentowali, że obecne regulacje są „szkodliwe”, prowadzą do spadku liczby aptek i ograniczają dostępność leków. Jako wzór reformy wskazano włoskie rozwiązania z 2017 roku, znoszące własnościowe ograniczenia przy zachowaniu kryteriów geograficznych i antymonopolowych.
Naturalistyczna redukcja apteki do zwykłego przedsiębiorstwa
Podstawowym błędem ideologicznym prezentowanym w artykule jest całkowite pominięcie nadprzyrodzonej perspektywy służby zdrowia. Uczestnicy debaty traktują aptekę wyłącznie jako punkt handlowy, podczas gdy medicina corporum (leczenie ciała) w tradycji katolickiej stanowi integralną część troski o zbawienie duszy (salus animarum). Już św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II, q. 65) podkreślał moralny obowiązek aptekarzy do roztropności w dystrybucji środków potencjalnie niebezpiecznych – co wymaga nie tylko wiedzy technicznej, ale cnoty roztropności kształtowanej przez etykę zawodową.
„Prof. Marek Chmaj porównuje absurdalnie aptekę do piekarni, dowodząc zupełnego niezrozumienia specyfiki zawodów zaufania publicznego. Podobne redukcjonistyczne podejście potępiał Pius XI w Quadragesimo anno (1931), ostrzegając przed traktowaniem pracy ludzkiej jako zwykłego towaru”.
Fałszywa wolność rynku versus katolicka zasada pomocniczości
Postulowana „liberalizacja” w rzeczywistości oznacza oddanie opieki zdrowotnej w ręce korporacji oderwanych od lokalnych wspólnot. Tymczasem Leon XIII w Rerum novarum (1891) wyraźnie nauczał, że własność prywatna musi służyć dobru wspólnemu, zaś Pius XI w Divini Redemptoris (1937) potępił „ekonomiczny imperializm” prowadzący do zniewolenia małych przedsiębiorców. Proponowany model włoski – gdzie sieci apteczne kontrolują 20% rynku – tworzy strukturę sprzyjającą spekulacjom, czemu przeczy zasada sprawiedliwości społecznej sformułowana przez Piusa XII w przemówieniu z 1 września 1944 roku.
Milczenie o moralnej odpowiedzialności farmaceutów
Artykuł całkowicie pomija kluczowy aspekt: w kwestii środków mogących naruszać życie ludzkie (np. antykoncepcja, aborcja farmakologiczna) farmaceuta ponosi osobistą odpowiedzialność moralną. Kodeks Prawa Kanonicznego z 1917 roku (kan. 1399) zakazywał współpracy przy dystrybucji środków niemoralnych, zaś papież Pius XII w przemówieniu do farmaceutów (26 lutego 1957) podkreślał ich obowiązek „sprzeciwu sumienia wobec środków sprzecznych z prawem Bożym”. Propozycje otwarcia rynku dla inwestorów zewnętrznych prowadzą do sytuacji, gdzie farmaceuci staną się wykonawcami decyzji menedżerów oderwanych od etyki medycznej.
Modernistyczne źródła postulowanej reformy
Włoski model przywoływany jako wzór wywodzi się z posoborowej demontażu katolickiego porządku społecznego. Już w 1984 roku „konkordat” zmodernizowany przez sekretarza stanu Agostino Casaroliego usankcjonował laicyzację życia publicznego we Włoszech. Tymczasem św. Pius X w encyklice Pascendi Dominici gregis (1907) demaskował modernizm jako „syntezę wszystkich herezji”, który relatywizuje niezmienne zasady moralne pod pozorem „postępu” i „dostosowania do czasów”.
„Stanisław Maćkowiak z Federacji Pacjentów Polskich deklaruje, że »apteka nie jest dla aptekarza, ale dla pacjenta«, co stanowi jawną negację zasady pomocniczości. Jak nauczał Pius XI, celem każdej profesji jest służba dobru wspólnemu poprzez realizację powołania zawodowego – nie zaś abstrakcyjnemu »klientowi«”.
Spisek przeciwko katolickiemu porządkowi gospodarczemu
W tle całej debaty widać wpływ globalistycznych struktur dążących do likwidacji lokalnych przedsiębiorstw. Henryka Bochniarz jako przewodnicząca Konfederacji Lewiatan od lat promuje neoliberalne modele gospodarcze sprzeczne z katolicką nauką społeczną. Tymczasem Pius XI w Quadragesimo anno (pkt 88) ostrzegał przed „potęgą gospodarczą pozostającą w rękach nielicznych”, zaś Pius XII w Radioprzesłaniu z 24 grudnia 1952 roku potępiał „kapitalistyczny imperializm niszczący średnią własność”.
Proponowane zmiany uderzają w małe apteki rodzinne, które od pokoleń pełniły rolę strażników zdrowia moralnego i fizycznego lokalnych społeczności. Jest to kolejny etap realizacji planu demoliberalnej uniformizacji, przeciwko której występowali wszyscy papieże od Leona XIII aż do Piusa XII.
Za artykułem:
Eksperci podczas EFNI: zasada „apteka tylko dla aptekarza” – czas na zmianę „szkodliwej” regulacji (opoka.org.pl)
Data artykułu: 20.10.2025







