Portal „Tygodnik Powszechny” (21 października 2025) opisuje zamieszki rasistowskie w hiszpańskim Torre Pacheco, gdzie doszło do tzw. „polowań na muzułmanów” po rzekomym ataku imigrantów na emeryta. Relacja koncentruje się na powierzchownym dramacie „ofiarnictwa” imigrantów, całkowicie pomijając duchowe źródła kryzysu i apostazję współczesnej Europy.
Naturalistyczne zaciemnienie rzeczywistego problemu
Opisane wydarzenia w Torre Pacheco stanowią nieunikniony owoc cywilizacji, która wyrzekła się publicznego panowania Chrystusa Króla. Portal ogranicza się do świeckiej narracji o „polowaniach na muzułmanów”, „fake newsach” i „strachu”, ignorując istotę problemu: totalne odrzucenie porządku nadprzyrodzonego. Jak nauczał Pius XI w encyklice Quas Primas: „Nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego”.
„Skrajna prawica w Hiszpanii różni się od tych, które znamy w innych krajach europejskich. Tu wywodzi się i nawiązuje do dyktatury” – mówi w artykule dziennikarz Paulino Ros.
To zdanie demaskuje intelektualną nicość analizy. Partia Vox – podobnie jak wszystkie współczesne ruchy polityczne – funkcjonuje w paradygmacie laicyzmu potępionego w Syllabusie błędów Piusa IX (teza 55: „Kościół powinien być oddzielony od państwa”). Brakuje fundamentalnego rozróżnienia: czy jakakolwiek formacja polityczna głosi restaurację społecznego panowania Chrystusa? Jeśli nie – wszystkie spory o „rasizm” pozostają jedynie walką między różnymi odmianami naturalizmu.
Ekonomiczny utylitaryzm zamiast porządku łaski
Artykuł przyznaje, że „bez imigrantów gospodarka Torre Pacheco nie mogłaby funkcjonować”, co odsłania prawdziwy kult współczesnej cywilizacji: pieniądz i wyzysk. Żadna wzmianka o obowiązku sprawiedliwej płacy, ochronie rodzin czy apostolacie wśród robotników – zgodnie z zasadami katolickiej nauki społecznej. W zamian mamy jedynie biadolenie o „rasizmie”, gdy tymczasem:
- Pracodawcy wykorzystują imigrantów jako tanią siłę roboczą, łamiąc zasadę sprawiedliwej zapłaty (Rerum Novarum, Leon XIII)
- Państwo toleruje masową obecność wyznawców islamu, ignorując kanon 1374 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. zakazujący katolikom współpracy z niekatolikami w sprawach religijnych
- Lokalne władze zamiast wspierać konwersje na katolicyzm, budują „mediacje” oparte na relatywizmie (Lamentabili sane, św. Pius X potępia tezę 21: „Objawienie było tylko uświadomieniem sobie przez człowieka swego stosunku do Boga”)
Demoniczna odwrócona hierarchia wartości
Szczególnie obrzydliwy jest fragment o 15-letnim Ismailu, którego pobito „za kolor skóry”. Podczas gdy portal płacze nad „traumą” chłopca, całkowicie pomija rzeczywistą tragedię: fakt, iż jako syn mieszanego małżeństwa został pozbawiony łaski wzrastania w czystości katolickiej wiary. Kanon 1060 KPK 1917 stanowi jednoznacznie: „Kościół wszędzie zabrania małżeństwa między dwiema osobami ochrzczonymi, z których jedna jest katolicka, a druga należy do heretyckiej lub schizmatyckiej sekty”.
„Niektórzy mówili, że nie wiedzieli, że to syn Rubia. Nieważne, czyj to syn. Nie można kogoś bić za kolor skóry” – mówi matka Ismaila.
To zdanie obnaża materialistyczne zaciemnienie problemu. Prawdziwa zbrodnia nie leży w „biciu za kolor skóry”, lecz w tym, że społeczeństwo toleruje:
- Mieszane małżeństwa niszczące jedność wiary
- Obecność meczetów na katolickiej ziemi
- Ekonomiczny wyzysk prowadzący do frustracji
Portugalska „reforma” jako przykład apostazji
Opis zmian w portugalskim prawie imigracyjnym ujawnia kolejny poziom degrengolady. Rządzący – nominalnie „socjaldemokratyczni” – wprowadzają restrykcje pod naciskiem „skrajnej prawicy”, podczas gdy żadna ze stron nie proponuje jedynego rozwiązania: nawrócenia imigrantów na katolicyzm i przywrócenia katolickiego państwa.
Wspomniana partia Chega, choć deklaruje „obronę tradycji”, w rzeczywistości głosi jedynie świecki nacjonalizm – kolejną herezję potępioną przez Piusa XI w Quas Primas: „Państwo, jako będące źródłem wszelkich praw, posiada pewne prawo nieograniczone żadnymi granicami” (Syllabus, teza 39).
Teologia w służbie rewolucji
Największą zbrodnią portalu jest przemilczenie jedynego możliwego lekarstwa: przywrócenia katolickiego porządku społecznego. Gdy autorzy piszą o „prawdziwej integracji”, mają na myśli:
- Relatywizm religijny („dialog między mieszkańcami” różnych wyznań)
- Ekonomiczny utylitaryzm („niezbędni dla gospodarki”)
- Demokratyczny fetysz („11 tys. podpisów pod petycją”)
Tymczasem Veritatis Splendor Kościoła naucza: „Rozwiązanie kwestii społecznej wymaga uznania prymatu życia nadprzyrodzonego i praw Bożych nad prawami ludzkimi” (Pius XI, Divini Redemptoris). Brak jakiejkolwiek wzmianki o:
- Potrzebie publicznych modlitw ekspiacyjnych
- Restauracji katolickiego szkolnictwa
- Misjach wśród imigrantów
- Ochronie katolickich rodzin przed mieszanymi małżeństwami
Zatrute źródła „rozwiązań”
Proponowane w artykule „lekarstwa” to jedynie głębsza injekcja tej samej trucizny:
- „Mediatorzy” zamiast misjonarzy
- „Integracja” zamiast konwersji
- „Dialog” zamiast katechizacji
Wszystko to stanowi doskonałą ilustrację tezy 77 z Syllabusu Piusa IX: „W obecnych czasach nie jest już rzeczą stosowną, aby religia katolicka była uważana za jedyną religię państwa, z wyłączeniem wszystkich innych form kultu”.
Duchowa pustka jako przyczyna kryzysu
Opisany w artykule meczet w San Antonio i „duże pojemniki z wodą” po powodziach stanowią symboliczne memento. Społeczeństwo, które odrzuciło Chrystusa Króla, skazane jest na:
- Duchową suszę (brak łaski)
- Materialną degrengoladę (zaniedbane infrastruktury)
- Wojny plemienne („polowania na muzułmanów”)
Jak trafnie zauważył św. Pius X w Lamentabili sane, moderniści „twierdzą, że dogmaty powinny być rozumiane według ich praktycznej funkcji” (teza 26), co prowadzi do całkowitej destrukcji porządku społecznego.
Konkluzja: jedyne antidotum
Tragedia Torre Pacheco nie wynika z „rasizmu” czy „polityki Vox”, ale z systemowego odrzucenia społecznego panowania Naszego Pana Jezusa Chrystusa. Każda próba rozwiązania tego kryzysu bez przywrócenia:
- Publicznego uznania praw Kościoła do władzy doczesnej („Quas Primas”)
- Zakazu propagowania fałszywych religii na katolickiej ziemi (KPK 1917)
- Restauracji katolickiego porządku społecznego opartego na prawie naturalnym
– skazana jest na niepowodzenie. Jak nauczał Pius XI: „Gdy Boga i Jezusa Chrystusa usunięto z praw i z państw i gdy już nie od Boga, lecz od ludzi wywodzono początek władzy, stało się, iż zburzone zostały fundamenty” (Quas Primas). Właśnie te zburzone fundamenty widzimy dziś w Torre Pacheco.
Za artykułem:
Pogrom w Torre Pacheco. Co się wydarzyło w hiszpańskim miasteczku? (tygodnikpowszechny.pl)
Data artykułu: 21.10.2025








