Zamach na Fico: brak katolickiej oceny zbrodni przeciw władzy ustanowionej przez Boga

Podziel się tym:

Portal Opoka informuje o wyroku 21 lat więzienia dla 72-letniego Juraja Cintuli, który w maju 2024 roku strzelał do premiera Słowacji Roberta Ficy. Sąd w Bańskiej Bystrzycy uznał, że był to czyn terrorystyczny, choć obrońca argumentował za kwalifikacją jako atak na funkcjonariusza publicznego. Cintula tłumaczył, że „nie chciał zabić polityka”, jedynie uniemożliwić mu sprawowanie urzędu.


Prawo ludzkie kontra prawo Boże: milczenie o istocie zbrodni

Relacja portalu ogranicza się do suchego opisu procedur sądowych, całkowicie pomijając nadprzyrodzony wymiar zamachu jako:

„ciężkiego grzechu przeciwko V Przykazaniu i zbrodni przeciwko władzy ustanowionej przez Boga (Rz 13,1-2)”

Brakuje katolickiej analizy tego czynu przez pryzmat encykliki Diuturnum illud Leona XIII, która stanowi:

„Władcy więc państw są wprawdzie wybierani przez wolę i zgodę ludu, ale już sama władza zwierzchnia nie może pochodzić od ludzi, lecz od Boga, jako od swego naturalnego i koniecznego początku”

Artykuł nie wspomina, że każdy zamach na legalną władzę – nawet jeśli sprawowana niesprawiedliwie – stanowi sprzeciw wobec porządku ustanowionego przez Opatrzność. Pius VI w konstytucji Auctorem fidei (1794) potępił jakiekolwiek usprawiedliwianie buntu przeciw władzy.

Neutralność sądowa jako przejaw laicyzacji

Ton relacji sądowej uderza naturalistycznym podejściem, redukującym zbrodnię do wymiaru czysto społeczno-politycznego. Portal nie zauważa, że:

  • Brak nawiązania do katechizmowej definicji terroryzmu jako „grzechu wołającego o pomstę do nieba” (Katechizm Rzymski, rozdział o V Przykazaniu)
  • Pominięcie doktryny o sprawiedliwości kary (św. Tomasz z Akwinu, Summa Theologiae II-II, q. 108)
  • Nieobecność wezwania do nawrócenia sprawcy – zgodnie z zasadą odium peccati, amor peccatoris (nienawiść do grzechu, miłość do grzesznika)

Takie ujęcie odzwierciedla mentalność sekty posoborowej, która – jak zauważył św. Pius X w encyklice Pascendi dominici gregis – oddziela wiarę od rozumu, redukując religię do sfery prywatnej.

Ideologiczne podłoże zamachu: odrzucenie katolickiej nauki społecznej

Opis motywacji Cintuli (byłego „dziennikarza i literata”) sugeruje inspirację oświeceniowym mitem o przemocy jako narzędziu zmian społecznych. Portal nie dostrzega tu:

  • Potępienia rewolucji przez Grzegorza XVI w Mirari vos (1832): „Od tej zaraźliwej choroby [ducha nieposłuszeństwa] rodzą się (…) bunty, powstania, zdrady, oderwania się od prawowitej władzy”
  • Nauki Leona XIII w Libertas praestantissimum: „Wolność nie jest prawem do czynienia wszystkiego, co się podoba, lecz do czynienia tego, co moralnie dobre”

Fakt, że zamachowiec działał jako „aktywista niezwiązany z żadną partią”, potwierdza diagnozę Piusa XI z encykliki Divini Redemptoris o anarchistycznym charakterze współczesnych ruchów wywrotowych.

Kryzys wymiaru sprawiedliwości jako owoc apostazji

Artykuł przytacza argumentację prawną bez krytycznej analizy jej założeń:

„Sąd uznał Cintulę za winnego terroryzmu, ponieważ strzelał do szefa rządu jako do przedstawiciela władz wykonawczych”

Brakuje tu odniesienia do fundamentalnej zasady św. Augustyna: Remota iustitia quid sunt regna nisi magna latrocinia? (Państwo bez sprawiedliwości – czymże jest, jak nie wielką bandą rozbójników?). Gdy społeczeństwo odrzuca sociale regnum Christi (społeczne panowanie Chrystusa) – jak nauczał Pius XI w Quas primas – jego instytucje tracą zdolność rozpoznawania obiektywnego zła.

Duchowa pustka współczesnego wymiaru kary

Decyzja o umieszczeniu skazanego w „więzieniu o najostrzejszym rygorze” to przejaw czysto materialistycznej koncepcji sprawiedliwości. Katolicka doktryna zawsze łączyła karę z:

  • Naprawą porządku moralnego (św. Tomasz, ST II-II, q. 65)
  • Odstraszaniem od zła (Szósty Sobór Laterański, kanon 23)
  • Nawróceniem sprawcy (Katecheza św. Piotra Kanizjusza)

Milczenie na ten temat dowodzi, że struktury posoborowe utraciły zdolność głoszenia pełnej prawdy o ludzkiej godności i odkupieniu.

Podsumowanie: symptom kryzysu cywilizacji

Zamach na Fico i jego medialny opis stanowią dramatyczny przejaw upadku cywilizacji chrześcijańskiej. Gdy społeczeństwo odrzuca zasadę Christus Rex (Chrystus Król), przestaje rozumieć zarówno świętość życia, jak i boskie pochodzenie władzy. Jak ostrzegał Pius IX w Syllabusie (1864):

„Władza nie pochodzi od Boga, ale od ludu” (Potępiona teza nr 60)

Dopóki narody nie powrócą do publicznego uznania panowania Chrystusa Króla, takie zbrodnie będą się mnożyć – a ich opis pozostanie jedynie suchym sprawozdaniem z sali sądowej, pozbawionym nadprzyrodzonej perspektywy.


Za artykułem:
72-letni zamachowiec, który strzelał do premiera Słowacji, skazany na 21 lat więzienia
  (opoka.org.pl)
Data artykułu: 21.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: opoka.org.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.