Portal LifeSiteNews (22 października 2025) relacjonuje, że sędzia stanowy William Sullivan wydał wstępny nakaz zabraniający miastu Quincy w Massachusetts umieszczenia figur św. Michała Archanioła i św. Floriana przed nowym kompleksem służb publicznych. Decyzja zapadła na skutek pozwu wniesionego przez ACLU Massachusetts oraz Freedom From Religion Foundation – organizacji o udokumentowanej wrogości wobec katolicyzmu. Sędzia uzasadnił wyrok twierdzeniem, że obecność figur „przekazuje komunikat faworyzujący jedną religię ponad innymi”, naruszając tym samym artykuł 3 Deklaracji Praw Massachusetts.
Demontaż chrześcijańskiej tożsamości Zachodu pod pretekstem „neutralności”
„Statuy nadmiernie uwikłują miasto w sprawy religijne” – stwierdził Sullivan w sentencji wyroku.
Ta absurdalna argumentacja ignoruje fundamentalną zasadę cywilizacji zachodniej, której konstytucja bytu wyrasta z chrześcijańskiego dziedzictwa. Jak słusznie zauważył C.J. Doyle z Catholic Action League, decyzja sądu stanowi przejaw hipokryzji i selektywnego stosowania idei rozdziału Kościoła od państwa. Wystarczy przypomnieć, że:
- West Roxbury posiadało szkołę publiczną imienia Theodore’a Parkera – unitariańskiego pastora głoszącego ekstremalnie antykatolickie poglądy
- Biblioteka publiczna w Lexington eksponuje popiersie tegoż duchownego
- Przestrzeń publiczna USA pełna jest pomników osób o protestanckiej proweniencji (Martin Luther King Jr.) bez wywoływania kontrowersji prawnych
Systemowa dyskryminacja katolicyzmu pod płaszczykiem „równości”
Sprawa Quincy nie jest odosobnionym incydentem, lecz elementem szerszego planu eliminacji śladów chrześcijaństwa z życia publicznego. Organizacje pozewnicze ujawniają swe prawdziwe intencje przez:
- Wnioskowanie o karanie kapłanów za dochowanie tajemnicy spowiedzi (FFRF)
- Próby zmuszania katolickich szpitali do wykonywania aborcji i sterylizacji (ACLU)
- Krytykę Sądu Najwyższego USA za zbytnią „katolickość” jego składu
Jak trafnie podkreślił Doyle, „skrajni sekularyści stosują koncepcję rozdziału kościoła od państwa w sposób wybiórczy”, pomijając fakt, że sama fraza nie występuje ani w Konstytucji USA, ani w prawie stanowym Massachusetts.
Teologiczny wymiar walki z kultem świętych
Atak na figury świętych patronów służb mundurowych ma głębszy wymiar doktrynalny. Kult świętych stanowi integralny element katolickiej pobożności, potwierdzony przez:
- Dogmatyczną wykładnię Soboru Trydenckiego (sesja XXV)
- Nauczanie papieży od Leona XIII po Piusa XII o społecznym królowaniu Chrystusa
- Praktykę wieków chrześcijańskich, gdzie święci otaczani byli czcią jako orędownicy wspólnot lokalnych i grup zawodowych
Próba usunięcia św. Michała – „księcia zastępów niebieskich” (Dn 10,13) – oraz św. Floriana z przestrzeni publicznej to de facto wojna przeciwko nadprzyrodzonej wizji społeczeństwa. Jak przypomina Pius XI w encyklice Quas Primas:
„Doroczny obchód (święta Chrystusa Króla) napomni także i państwa, że nie tylko osoby prywatne, ale i władcy i rządy mają obowiązek publicznie czcić Chrystusa i Jego słuchać”
Katolicka odpowiedź na sekularystyczną tyranię
Sytuacja w Quincy wymaga stanowczej reakcji opartej na nienaruszalnych zasadach:
- Nadrzędność praw Bożych nad ludzkimi ustawami (Dz 5,29)
- Obowiązek władz cywilnych do publicznego uznania królewskiej godności Chrystusa (Quas Primas)
- Historyczne prawo katolików do obecności w życiu publicznym, potwierdzone choćby przez obecność krzyży na amerykańskich pomnikach wojennych
Decyzja sędziego Sullivana stanowi nie tylko pogwałcenie wolności religijnej, ale przede wszystkim zdradę cywilizacyjnych fundamentów Ameryki, których strzegli właśnie tacy patroni jak św. Michał – wołający przez wieki: „Quis ut Deus?” (Któż jak Bóg?).
Za artykułem:
Massachusetts judge blocks statues of St. Michael, St. Florian outside public safety building (lifesitenews.com)
Data artykułu: 22.10.2025








