Portal Gość Niedzielny (23 października 2025) relacjonuje dziewiątą wyprawę polskich okulistów do Republiki Środkowoafrykańskiej, organizowaną przez Fundację Pomocy Humanitarnej „Redemptoris Missio”. Akcja ma na celu przeprowadzenie operacji zaćmy u 100 osób oraz konsultacje dla kilkuset pacjentów. Artykuł podkreśla dramatyczne warunki życia miejscowej ludności, praktyki szamańskie prowadzące do ślepoty oraz finansowanie przedsięwzięcia przez ofiary wiernych z diecezji kaliskiej i poznańskiej. Całość prezentowana jest jako heroiczny wysiłek humanitarny, przy całkowitym milczeniu o nadprzyrodzonym celu istnienia Kościoła.
Redukcja misji Kościoła do naturalistycznego humanitaryzmu
Kompromitująca luka w relacji polega na całkowitym pominięciu munus docendi (urzędu nauczania) i munus sanctificandi (urzędu uświęcania), które stanowią istotę prawdziwej misji katolickiej. Pius XI w encyklice Quas Primas jednoznacznie stwierdzał: „Królestwo Odkupiciela naszego obejmuje wszystkich ludzi (…). Nie może być głową czegoś, czego nie jest członkiem; otóż ten, kto nie jest chrześcijaninem, nie jest członkiem Kościoła”. Tymczasem opisana akcja:
„Na miejscu do okulistów z Polski zgłaszają się ludzie z rozmaitymi schorzeniami narządu wzroku i w rozmaitym wieku. Wizyta u okulisty to dla nich najczęściej jedyna szansa w życiu, aby zostać zbadanym przez specjalistę”.
…redukuje rolę katolików do funkcji techników medycznych, podczas gdy Chrystus nakazał: „Idźcie więc i nauczajcie wszystkie narody, chrzcząc je w imię Ojca i Syna, i Ducha Świętego” (Mt 28,19). Brak jakiejkolwiek wzmianki o katechizacji, udzielaniu sakramentów czy nawracaniu pogan świadczy o zdradzie ewangelicznego depozytu.
Współpraca z apostacką strukturą neo-kościoła
Artykuł ujawnia finansowanie akcji przez „wiernych z diecezji kaliskiej i z Poznania”, czyli struktur całkowicie podlegających uzurpatorskiej hierarchii posoborowej. Kanon 188.4 Kodeksu Prawa Kanonicznego z 1917 r. stanowi: „Każdy urząd staje się wakujący na mocy samego faktu (…) jeśli duchowny publicznie odstępuje od wiary katolickiej”. Tym samym wszelkie datki zbierane przez modernistycznych „biskupów” i „księży” pochodzą z nieważnie sprawowanych funkcji.
Dodatkowo bulą Cum ex Apostolatus Officio Paweł IV określił: „promocja lub wyniesienie, nawet jeśli były niekwestionowane i za jednomyślną zgodą wszystkich Kardynałów, będą nieważne, nieobowiązujące i bezwartościowe” w przypadku osób odstępujących od wiary. Współpraca z tymi strukturami oznacza uczestnictwo w grzechu przeciwko Duchowi Świętemu – uporczywym trwaniu w herezji.
Kulturowe bałwochwalstwo pod płaszczem pomocy
Relacja bezkrytycznie opisuje lokalne praktyki szamańskie:
„W krajach takich jak Republika Środkowoafrykańskiej pacjenci ze schorzeniami wzroku udają się do szamana (…). Widziałam też dzieci, które były niewidome z powodu jaskry”.
Zamiast potępienia tych demonicznych praktyk, mamy tu niejawną akceptację pogaństwa. Św. Robert Bellarmin w De Romano Pontifice ostrzegał: „jawny heretyk nie może być Papieżem. Nie można sprzeciwić się, że charakter w nim pozostaje, ponieważ gdyby pozostał Papieżem z powodu charakteru, skoro jest on niezacieralny, nigdy nie mógłby zostać złożony z urzędu”. Analogicznie – pomoc medyczna bez demaskowania szamańskich praktyk utrwala struktury grzechu.
Zdrada misyjnego dziedzictwa
Prawdziwi misjonarze, tacy jak św. Franciszek Ksawery czy o. Maksymilian Kolbe (przed skandaliczną pseudokanoniacją), łączyli zawsze dzieła miłosierdzia z gorliwym głoszeniem Ewangelii. Tymczasem opisana akcja:
- Nie wspomina o udzielaniu sakramentów
- Pomija kwestię nawróceń
- Nie wskazuje na konieczność chrztu dla zbawienia (poza Kościołem nie ma zbawienia)
- Akceptuje relatywizm religijny („każda religia prowadzi do Boga”)
Jest to dokładne odwzorowanie błędów potępionych w Syllabusie Piusa IX (pkt 15-18), który odrzucał tezę, że „człowiek może w obserwowaniu jakiejkolwiek religii znaleźć drogę wiecznego zbawienia”.
Kryzys tożsamości katolickiej
Cały projekt ujawnia głęboki kryzys tożsamości w strukturach neo-kościoła:
- Zastąpienie depositum fidei (depozytu wiary) świeckim aktywizmem
- Redukcja kapłaństwa do roli pracowników NGO
- Milczenie na temat stanu łaski u „pacjentów” (czy żyją w grzechu?)
- Brak ostrzeżenia przed świętokradztwem przyjmowania „komunii” w posoborowych strukturach
Św. Pius X w Lamentabili sane potępił podobne redukcjonizmy: „Dogmaty wiary należy pojmować według ich funkcji praktycznej, tzn. jako obowiązujące w działaniu, nie zaś jako zasady wierzenia” (pkt 26).
Opisywana akcja, choć pozornie szlachetna, stanowi kolejny dowód na całkowite odejście posoborowych struktur od nadprzyrodzonej misji Kościoła. Jak nauczał Pius XI: „nadzieja trwałego pokoju dotąd nie zajaśnieje narodom, dopóki jednostki i państwa wyrzekać się będą i nie zechcą uznać panowania Zbawiciela naszego” – a nie jedynie korzystać z jego doczesnej pomocy.
Za artykułem:
Będą leczyć oczy mieszkańców Republiki Środkowoafrykańskiej (gosc.pl)
Data artykułu: 23.10.2025








