Portal LifeSiteNews informuje o kanadyjskim weteranie Jeffreyu Evelym, skazanym za organizację straży przy Narodowym Pomniku Wojennym podczas protestów przeciwko covidowym restrykcjom w 2022 roku. Weteran odwołuje się od wyroku, argumentując nadużycie władzy przez policję. Sprawa ujawnia głębszy kryzys legitymizacji władzy w oderwaniu od prawa Bożego.
Przeciwko prawom natury: pseudopandemia jako pretekst do totalitaryzmu
Procedury narzucone pod pretekstem „walki z pandemią” stanowią klasyczny przykład tyranii zdrowotnej, potępianej już przez Piusa XI w encyklice Divini Redemptoris jako „potworny system”. Artykuł relacjonuje:
Podczas gdy protestujący przeciwko restrykcjom covidowym i obowiązkowym szczepieniom zajmowali się tańcem, grami ulicznymi i innymi aktywnościami przyjaznymi rodzinie, jedynymi aktami przemocy były te popełniane przez policję wobec protestujących.
Ta sytuacja potwierdza tezę św. Roberta Bellarmina z De Laicis, że władza łamiąca prawo naturalne ipso facto traci legitymację. Władze Kanady, wymuszając eksperymentalne preparaty medyczne i ograniczając podstawowe wolności, przekroczyły granice uprawnień wynikających z bonum commune.
Obrona pamięci narodowej jako akt cnoty obywatelskiej
Działanie Evely’ego odpowiada katolickiej koncepcji pietas – cnoty czci wobec przodków i ojczyzny. Organizacja straży przy pomniku to przejaw zdrowego patriotyzmu, który Pius XI w Quas Primas nazwał „naturalnym dopełnieniem kultu Królestwa Chrystusowego”. Tymczasem sąd uznał ten akt za „złośliwość”, co demaskuje rewolucyjną mentalność współczesnych elit prawnych.
Fleury, prawnik broniący weterana, słusznie wskazuje na bezprawne działania policji:
„Blokując duże części centrum Ottawy, policja skutecznie uniemożliwiała wszystkim cywilom dostęp do obszarów publicznych i znacznie przekroczyła swoje uprawnienia wynikające z common law”.
Ta arbitralność władzy wykonawczej przypomina potępione w Syllabusie błędne twierdzenie 39: „Państwo, jako źródło wszelkich praw, obdarzone jest pewnym prawem nie ograniczonym żadnymi granicami”.
Duchowa pustka współczesnych instytucji
Milczenie kanadyjskiego episkopatu w tej sprawie jest wymowne. Podczas gdy katolicka nauka społeczna zawsze broniła prawa do sprzeciwu sumienia (Leon XIII, Libertas), współcześni „biskupi” ograniczyli się do biernego naśladowania świeckich autorytetów. To potwierdza diagnozę św. Piusa X z Lamentabili sane, który potępił tezę 22: „Dogmaty, które Kościół podaje jako objawione, nie są prawdami pochodzenia Boskiego, ale są pewną interpretacją faktów religijnych”.
Prześladowanie cnót jako symptom apostazji
Skazanie organizatorów Freedom Convoy na 18-miesięczny areszt domowy to klasyczny przykład inżynierii społecznej zmierzającej do zastraszenia opozycji. Jak zauważył Pius IX w Syllabusie (teza 63), „wolno odmówić posłuszeństwa legalnym książętom, a nawet zbuntować się przeciwko nim” gdy łamią prawo Boże.
Przemoc policji wobec protestujących (w tym incydent z przewróceniem starszej kobiety przez policyjnego konia) stanowi złamanie V przykazania i zasad justitia. Św. Tomasz z Akwinu w Summa Theologiae (II-II q. 64 a. 6) wyraźnie potępia nadmierną surowość władzy jako grzech przeciw sprawiedliwości.
Prawo Boże ponad ustawami człowieka
Sprawa Evely’ego uwidacznia fundamentalny konflikt między lex divina a współczesnym pozytywizmem prawnym. Podczas gdy kanadyjskie władze powołują się na „common law”, św. Augustyn w De Libero Arbitrio przypomina, że „nieprawe prawo nie jest prawem” (lex iniusta non est lex).
Apelacja weterana oparta na sekcji 9 Karty Praw i Wolności to próba odwołania się do resztek cywilizacji chrześcijańskiej w systemie prawnym. Jednak bez wyraźnego uznania królestwa Chrystusowego nad narodami (Pius XI, Quas Primas), nawet takie odwołania pozostają niewystarczające.
Zmartwychwstały militaryzm bez duszy
Paradoksalnie, podczas gdy Evely jako weteran bronił pamięci poległych, współczesne państwa wykorzystują armię do walki z własnymi obywatelami. To zaprzeczenie katolickiej koncepcji bellum iustum, gdzie siły zbrojne służą obronie prawowitej władzy i porządku moralnego, a nie jego obalaniu.
Konieczność odnowy królestwa Chrystusowego
Cała sprawa dowodzi pilnej potrzeby przywrócenia publicznego panowania Chrystusa Króla. Jak nauczał Pius XI w Quas Primas: „Państwa nie tylko nie powinny odmawiać publicznej czci i posłuszeństwa królującemu Chrystusowi, lecz same wraz ze swym ludem mają obowiązek je okazywać”. Dopóki narody nie uznają zwierzchnictwa Bożego, podobne prześladowania będą się powtarzać.
Za artykułem:
Canadian veteran challenges conviction for guarding War Memorial during Freedom Convoy (lifesitenews.com)
Data artykułu: 23.10.2025








