Biskup Kasyna w Sianowie: pusty entuzjazm zamiast doktryny

Podziel się tym:

Naturalistyczny entuzjazm jako substytut wiary

Portal eKAI (20 lipca 2025) relacjonuje wystąpienie „biskupa” Ryszarda Kasyny w Sianowie, gdzie podczas „odpustu” ku czci „Matki Bożej Szkaplerznej” padły typowe dla posoborowej retoryki ogólnikowe wezwania do „radości” i „jedności” całkowicie oderwane od nadprzyrodzonej rzeczywistości Kościoła. W homilii skierowanej do około 20 tys. osób duchowny z struktury okupującej diecezję pelplińską stwierdził:

„Zadaniem chrześcijan jest mówić wprost o Chrystusie i być świadkami wiary i świadkami radości”.

To puste hasło, pozbawione jakiegokolwiek doktrynalnego fundamentu, demaskuje essentiam modernismi (istotę modernizmu) – redukcję religii do subiektywnego doświadczenia emocjonalnego. Gdy Pius XI w encyklice Quas primas nauczał, że „pokój domowy zakwitać będzie tylko wtedy, gdy poszczególni ludzie i rodziny i państwa pozwolą się rządzić Chrystusowi”, Kasyna proponuje jedynie mgliste „świadectwo radości” bez wskazania, iż źródłem prawdziwej radości jest przyjęcie jarzma Chrystusa Króla (Mt 11:30).

Milczenie o warunkach łaski

W całym przemówieniu brak jakiejkolwiek wzmianki o:

  • konieczności stanu łaski uświęcającej do prawdziwego zjednoczenia z Bogiem
  • niebezpieczeństwie przyjmowania „komunii” w rycie posoborowym, który narusza teologię Ofiary przebłagalnej
  • obowiązku publicznego wyznawania wiary wobec laicyzującego się państwa

Wezwanie do szukania „mocy w Eucharystii” w kontekście neo-kościelnych praktyk to zwodzenie wiernych, skoro sama „Nowa Msza” została zaprojektowana przez komisję Bugniniego – masona wysokiego stopnia – aby osłabić wiarę w rzeczywistą obecność (por. kard. A. Bacci, Protest przeciwko nowemu Ordo Missae).

Fałszywa eklezjologia w działaniu

Kasyna nazywa zgromadzenie w Sianowie „fenomenem”, pomijając fakt, że prawdziwy kult maryjny musi być nierozerwalnie związany z:

  1. Wią w nieomylne Magisterium Kościoła (odrzucone przez Vaticanum II)
  2. Uczestnictwem w ważnej Ofierze Mszy św.
  3. Odrzuceniem fałszywych objawień (jak „Fatima”) promujących ekumenizm

Tymczasem sanktuarium w Sianowie funkcjonuje jako „oaza pozytywnych emocji”, gdzie – zgodnie z duchem soborowej konstytucji Gaudium et spesMarja zostaje zredukowana do symbolu „macierzyńskiej troski” bez wskazania na jej rolę jako Advocata nostra (Orędowniczki naszej) w walce z herezjami.

Strategiczne przemilczenia

Gdy mówca wspomina o „pseudo prorokach”, celowo unika:

  • Wskazania konkretnych błędów doktrynalnych promowanych w neo-kościele (np. wolność religijna, kolegialność)
  • Potępienia samego siebie za współudział w strukturach, które ekskomunikowały się przez herezje (kan. 188.4 KPK 1917)
  • Nazwania po imieniu głównych ideologii: masonerii, modernizmu, komunizmu

To reductio ad absurdum (sprowadzenie do absurdu) posoborowego „głoszenia”, gdzie – jak trafnie zauważył św. Pius X w encyklice Pascendi„każde słowo modernistów jest przemyślaną zasadzką” mającą ukryć odrzucenie dogmatów.

„Jedność” jako idol demokracji

Apel o „jedność Polaków” oderwany od konieczności katolickiego porządku społecznego to klasyczny przykład:

Naturalizmu potępionego w Syllabusie błędów Piusa IX (pkt 63-64)

Gdy Leon XIII w Immortale Dei nauczał, że „państwa nie mogą być rządzone bezpiecznie, jeśli religia katolicka nie będzie trzymać steru”, Kasyna proponuje bezkształtną „jedność w duchu Eucharystii” – co w kontekście posoborowym oznacza de facto akceptację laickiego państwa i pluralizmu religijnego.

Duchowa pułapka emocjonalizmu

Cała narracja o „szukaniu u Matki pocieszenia” bez wskazania na:

  • Konkretne praktyki pokutne
  • Nakaz walki z grzechem
  • Ostrzeżenia przed sądem ostatecznym

– odzwierciedla typowo protestanckie podejście do religii jako „terapii emocjonalnej”. Prawdziwe nabożeństwo do Marji – jak przypomina św. Ludwik Maria Grignion de Montfort – wymaga „nienawiści do siebie i świata” oraz „całkowitego oddania się w niewolę” przez Różaniec i szkaplerz.

Podsumowanie: herezja w działaniu

Wystąpienie Kasyny to modelowy przykład posoborowego zwiedzenia:

Element modernistyczny Katolicka odpowiedź
„Świadectwo radości” jako cel Gaudium in veritate (radość w prawdzie) poprzez wierność dogmatom
Milczenie o warunkach ważności sakramentów Kan. 732 §1 KPK 1917: kapłan heretyk nie może ważnie sprawować Eucharystii
Ekumeniczna „jedność” Syllabus błędów (pkt 18): odrzucenie twierdzenia, że protestantyzm to „forma tej samej prawdziwej religii chrześcijańskiej”

Jak ostrzegał Pius X w dekrecie Lamentabili (pkt 58): „Prawda zmienia się wraz z człowiekiem” – i właśnie ta modernistyczna zasada przyświeca całemu przedstawionemu spektaklowi w Sianowie.


Za artykułem:
20 lipca 2025 | 17:46Bp Kasyna do Kaszubów: trzeba być świadkiem wiary i radościPodczas niedzielnej sumy odpustowej 20 lipca w Sanktuarium Królowej Kaszub w Sianowie koło Kartuz biskup pelpliński Ryszard Kasyna przekonywał, że zadaniem chrześcijan jest „mówić wprost o Chrystusie i być świadkami wiary i świadkami radości”.
  (ekai.pl)
Data artykułu: 28.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.