Pustka doktrynalna pod płaszczykiem jubileuszu

Podziel się tym:

Portal Przemyska.pl relacjonuje uroczystości w parafii św. Antoniego Padewskiego i św. Łukasza w Jedliczu, gdzie „abp” Adam Szal przewodniczył „mszy” z okazji 100-lecia konsekracji kościoła. Komentowany artykuł prezentuje modernistyczną retorykę, w której katolicka doktryna o świątyni jako miejscu Ofiary ustępuje miejsca antropocentrycznemu zgromadzeniu.


Teologiczna redukcja świątyni do „miejsca spotkań”

„Z perspektywy wiary świątynia jest miejscem, gdzie gromadzi się żywy Kościół, czyli ludzie (…) zgromadzeni razem na modlitwie, oczekujący na spotkanie z Chrystusem zmartwychwstałym” – deklaruje „abp” Szal. Ta wypowiedź demaskuje całkowite zerwanie z katolicką eklezjologią. Świątynia to przede wszystkim Dom Boga żywego (2 Kor 6:16), gdzie dokonuje się bezkrwawa Ofiara Kalwarii, a nie „przestrzeń wspólnotowa”. Pius XI w Quas Primas nauczał: „Kościół, to Królestwo Chrystusa na ziemi, przeznaczone oczywiście dla wszystkich ludzi całego świata” (1925), podkreślając nadprzyrodzony charakter społeczności wiernych, zjednoczonych wokół Najświętszej Ofiary.

Ewangelia bez Krzyża – herezja pominięć

„Metropolita przemyski” dokonuje ideologicznej redukcji dzieła św. Łukasza, przemilczając kluczowe aspekty jego teologii:

  • Brak wzmianki o exorcismis et curationibus (Dz 19,11-12) – znakach potwierdzających prawdziwość Apostolskiego nauczania
  • Pominięcie eschatologicznych ostrzeżeń (Łk 12, 35-48) o sądzie ostatecznym i wiecznym potępieniu
  • Fałszywa interpretacja ubóstwa jako „preferencji”, gdy św. Łukasz wyraźnie wiąże bogactwo z niebezpieczeństwem potępienia (Łk 6,24; 12, 13-21)

Modernistyczna deformacja pojęcia Kościoła

Gdy Szal mówi: „Chrystus jest obecny w Kościele. Zna nasze słabości (…) daje się poznać po łamaniu chleba”, stosuje typową posoborową strategię:

  1. Zastępowanie Transsubstancjatio mglistym „łamaniem chleba”
  2. Redukcję Eucharystii do wspólnotowego posiłku (z pominięciem ofiarnego charakteru Mszy)
  3. Przemilczenie konieczności stanu łaski u uczestników liturgii (kanon 856 KPK 1917)

„Wchodzi w kontakt, wyjaśnia nam poprzez słowa Pisma Świętego te wszystkie nasze trudności”

To zdanie zdradza protestancką mentalność sola scriptura, potępioną przez Sobór Trydencki (sesja IV). Kościół katolicki naucza, że Pismo Święte musi być interpretowane przez Magisterium (Pius X, Lamentabili sane, 1907), nie zaś przez subiektywne „kontakty”.

Konsekracja czy profanacja?

Artykuł przemilcza kluczowe kwestie związane z samą celebracją:

  • Czy użyto ważnej formy sakramentalnej, czy nowego rytu „mszy” z 1969 roku?
  • Czy „konsekracja” dokonana przez posoborowych „biskupów” (z wątpliwą sukcesją apostolską) ma jakąkolwiek moc?
  • Dlaczego brak ostrzeżenia, że uczestnictwo w nowych obrzędach może stanowić współudział w świętokradztwie?

Biskup bez mandatu

Należy przypomnieć, że Adam Szal:

  • Przyjął „święcenia” w 1992 roku – po nieważnych zmianach w rytuale z 1968 roku
  • Uczestniczy w kolegium „kardynałów” wybierających kolejnych antypapieży
  • Promuje ekumenizm potępiony przez Pius XI w Mortalium animos (1928)

Jak nauczał św. Robert Bellarmin: „Heretyk nie może być Papieżem” (De Romano Pontifice), co w równym stopniu dotyczy pseudo-biskupów wspierających herezje posoborowe.

Duchowa pułapka jubileuszu

Cała uroczystość stanowi przykład zastosowania zasady lex orandi, lex credendi w służbie rewolucji:

  1. Architektura świątyni (nieopisana w artykule) prawdopodobnie promuje „ognisko wspólnoty” zamiast ołtarza ofiarnego
  2. Datę 18 października (bliską 13 października – rocznicy fatimskiego oszustwa) wykorzystano do legitymizacji posoborowych deformacji
  3. Brakiem jakiejkolwiek wzmianki o obowiązku publicznego wyznawania Królewskiej Godności Chrystusa (Pius XI, Quas Primas)

„Dzięki Tobie będziemy mogli realizować naszą misję”

To zdanie z prośby o datki na portal eKAI doskonale streszcza duchową nędzę opisywanego wydarzenia: zamiast głosić niezmienne prawdy wiary, neo-kościół zajmuje się zbiórką funduszy i celebracją pustych jubileuszy.


Za artykułem:
19 października 2025 | 16:01Abp Szal przewodniczył Mszy św. z okazji 100-lecia konsekracji kościoła parafialnegoW liturgiczne święto św. Łukasza, Ewangelisty, 18 października, wspólnota parafialna pw. św. Antoniego Padewskiego  i św. Łukasza w Jedliczu przeżywała uroczystości odpustowe połączone z obchodami setnej rocznicy konsekracji świątyni parafialnej. Jubileuszowej modlitwie przewodniczył abp Adam Szal.
  (ekai.pl)
Data artykułu: 28.10.2025

Więcej polemik ze źródłem: ekai.pl
Podziel się tą wiadomością z innymi.
Pin Share

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa Akismet do redukcji spamu. Dowiedz się, w jaki sposób przetwarzane są dane Twoich komentarzy.

Przewijanie do góry
Ethos Catholicus
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.